16 April 2012

PENGEDAR DADAH AFRIKA DAN IRAN MENGUASAI PASARAN THAILAND


Perkembang terbaru dalam perdagangan kristal methamphetamine dengan peniaga dari Afrika Barat dan Iran menguasaii pasaran tempatan membuatkan polis bimbang.

Narong Rattananukul, Timbalan Ketua Setiausaha Pejabat Lembaga Kawalan Narkotik, berkata peniaga menjual pada harga yang lebih rendah dan mensasarkan golongan muda dengan pendapatan yang rendah, Encik Narong berkata ia telah menjadi ketara akhir-akhir ini bahawa pengedar dari Iran dan negara-negara Afrika Barat mengambil peranan yang lebih besar dalam perdagangan dadah di Thailand.

Beliau berkata peniaga Iran khususnya mengintai khusus dalam perdagangan kristal thamphetamine, atau syabu (ya ais) , yang kini dikuasai oleh geng Wa Merah yang berpangkalan di Myanmar.

Ais yang dijual oleh kumpulan-kumpulan Iran mempunyai harga borong sebanyak 800,000 baht sekilogram di Bangkok, berbanding dengan 2 juta kepada 2.5 juta baht yang dikenakan oleh para pedagang dari Utara.

Ini adalah kerana dadah Iran adalah berkualiti rendah dengan jumlah yang kurang seudoephedrine, perangsang dalam bentuk tablet sejuk yang digunakan sebagai pelopor untuk menghasilkan methamphetamines, Encik Narong berkata. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan yang dijual oleh Iran dibuat di kilang-kilang yang dimiliki oleh pengeluar dadah Wa di Myanmar.

"Terdapat kebimbangan yang sebenar dadah murah dari geng-geng Iran akan dijual kepada pelanggan dalam pasaran yang rendah," katanya. Risikan telah mengesan pengeluar dadah yang menjalan kegiatan di pangsapuri, rumah bandar atau kondominium di Bangkok dan wilayah jiran kepada "makmal dapur" untuk menghasilkan pil kelajuan dan ya ais untuk membekalkan kepada peniaga tempatan.Makmal dapur memerlukan hanya sedikit ruang, beberapa mesin dan beberapa orang untuk menjalankan mereka.

Bahan-bahan kimia untuk membuat dadah boleh dibeli melalui internet, dengan tips bagaimana untuk menghasilkan dadah yang boleh didapati di laman web, Encik Narong berkata.

Beliau berkata penggunaan syabu menjadi lebih berleluasa sebagai peniaga akan menggunakan taktik pemasaran yang baru untuk menarik pelanggan dalam kumpulan berpendapatan sederhana dan rendah. Mereka termasuk membahagikan dadah ke dalam kuantiti yang lebih kecil untuk dijual pada harga yang rendah.

Encik Narong berkata beberapa pegawai kerajaan negeri telah didapati terlibat dalam pengedaran dadah. Pada tahun 2010, 95 pegawai kerajaan negeri telah ditangkap.

Mereka yang ditahan termasuk 71 pegawai tentera dan 15 anggota polis.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...