01 April 2012

LETUPAN BOM HATYAI, RUGI BATH 1 BILION


Bom kereta yang menggegarkan Lee Gardens Plaza Hotel di Songkhla Hat Yai daerah pada hari Sabtu yang mungkin akan menyebabkan sekurang-kurangnya 1 bilion baht kerosakan kepada sektor pelancongan, Somchart Pimthanapoonporn, pemilik hotel terkemuka, berkata pada hari Ahad.

Lima orang terbunuh dan lebih 300 cedera dalam letupan itu.

Encik Somchart, pengerusi dan Presiden Majlis Perniagaan Pelancongan Songkhla Hat Yai-Persatuan Songkhla pengusaha hotel, berkata berikutan letupan itu kira-kira 60 peratus bilik-bilik hotel di bandar ini yang telah sepenuhnya ditempah telah dibatalkan.Beliau yakin ia akan kurang daripada tiga bulan untuk kembali iklim pelancongan normal.

Kerosakan kepada perniagaan berkaitan pelancongan adalah mungkin menjadi sekitar 1 bilion baht, katanya.Encik Somchart berkata walaupun kejadian itu, perayaan-perayaan Songkran di Hat Yai akan dianjurkan seperti biasa dan aktiviti untuk mempromosikan perayaan akan terus untuk memulihkan keyakinan pelancong.

Prapas Intanaprasat, pengarah Pihak Berkuasa Pelancongan cawangan (TAT) Thailand Hat Yai , berkata dua khemah telah ditubuhkan untuk memberi bantuan kepada pelancong yang terjejas oleh letupan semalam.Kebanyakan pelancong yang menginap di Lee Gardens Plaza Hotel kekal di Hat Yai, tetapi telah berpindah ke hotel lain.

Satu sidang akhbar akan diadakan pada 5 April untuk mengesahkan bahawa perayaan-perayaan Songkran akan diteruskan di Hat Yai seperti biasa, katanya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...