07 Mac 2012

THAILAND DIDEPAN, PELAJAR DARJAH 1 DIBEKALKAN TABLET PC

Pakar-pakar menkaji PC tablet sekolah ,Komputer skop mudah memenuhi tahap kualiti keselamatan, '

PC tablet yang diberikan kepada darjah 1 kanak-kanak (pertama-gred) bermula penggal persekolahan akan datang adalah daripada kualiti boleh terima dan standard keselamatan tetapi bagaimana mereka akan digunakan dan kandungan mereka kekal kebimbangan, pakar terkemuka teknologi berkata.

Pansak Siriruchatapong, pengarah Elektronik Kebangsaan dan Pusat Teknologi Komputer, berkata spesifikasi tablet yang sepadan dengan harga AS $ 81 (2482 baht) sesaham.

Shenzhen Skop Pembangunan Kerjasama Sains (Skop) telah dipilih pada hari Isnin oleh panel kerajaan untuk membekalkan 900,000 komputer tablet untuk pertama penggred di sekolah rendah.

Syarikat itu menawarkan harga terendah di kalangan empat pembida, semuanya syarikat-syarikat China.

"Tiada apa risau dari segi keselamatan. Pelajar biasanya tidak dibenarkan untuk mengecas bateri dengan sendirinya," Encik Pansak berkata, sambil menambah bahawa tablet mempunyai enam jam hayat bateri _ cukup untuk kegunaan di masa kajian.

Beliau berkata masih terdapat persoalan tentang bagaimana penggunaan tablet memaksimumkan di kalangan pelajar dan bagaimana untuk mengukur hasil pembelajaran.

Pathom Indarodom, pengurus besar ARIP Plc, penganjur Commart Thailand, sebuah komputer dan pameran perdagangan teknologi, berkata harga tablet Skop adalah mencukupi mengingati spesifikasi. Tetapi kerajaan perlu membuat awam kandungan dan aplikasi yang akan datang dimuat pada peranti.

Beliau menggesa kerajaan untuk menggalakkan pembangunan kandungan pendidikan dan aplikasi mudah alih, pasaran yang dijangka bernilai 2 bilion baht tahun ini, meningkat daripada 200 juta baht tahun lepas.

Maklumat dan Teknologi Komunikasi Kementerian tidak meminta kabinet dalam mesyuarat yang diadakan semalam untuk meluluskan kontrak dengan Skop sebagai awal dirancang.

ICT Menteri Anudith Nakornthap berkata beliau telah memutuskan untuk mengadakan membentangkan kontrak sebagai butiran agenda yang luar biasa yang boleh menarik kritikan. Beliau sebaliknya akan mencadangkan ia sebagai perkara agenda tetap pada mesyuarat kabinet minggu depan atau minggu selepas.

Sumber dari Kementerian Pelajaran berkata, hampir semua orang pada jawatankuasa tablet telah mengutamakan unit yang dicadangkan oleh Huawei Technologies Co Tetapi syarikat itu mahu $ 135 setiap tablet, jauh lebih daripada tiga pembida lain.

TCL Kerjasama telah menawarkan untuk menjual tablet $ 89 setiap dan Haier Teknologi Maklumat (Shenzhen) Co telah menawarkan $ 105.

"Ahli-ahli jawatankuasa yang melawat China awal bulan ini kebanyakannya lebih suka PC tablet Huawei kerana fungsinya tambahan mereka dan lebih baik melihat berbanding yang lain," kata sumber itu.

PC tablet kesemua empat syarikat memenuhi spesifikasi panel.

Semua tablet lulus ujian, seperti sambutan skrin sentuh, haba dan tempoh bateri dan ujian 50-cm jatuh di atas lantai batu.

Kemudian, syarat penghantaran dan insurans telah dipertimbangkan.

Sebagai bajet adalah terlalu rendah untuk membeli tablet $ 135 Huawei, tawaran Skop dianggap pilihan terbaik.

"Sesuatu yang baik tidak pernah murah. Jika anda bertanya kepada saya, saya ingin membeli tablet Huawei-jenama untuk anak saya," kata sumber itu.

Pendidikan Menteri Suchart Thada-Thamrongvech berkata kerajaan merancang untuk menyerahkan komputer tablet untuk Mathayom 1 (Gred 7) pelajar pada tahun akademik akan datang.

"Kementerian akan menyediakan Mathayom 1 pelajar tablet dalam tahun depan akademik 2013, atau lebih awal," katanya.

Tablet akan diagihkan kepada darjah (Prathom) 1 pelajar tahun ini dan mereka akan dapat menjaga mereka untuk diri mereka sendiri selepas tiga tahun penggunaan.

Pelajar akan dibenarkan untuk membawa balik kerumah peranti tersebut.-

Sumber: BP

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...