02 Disember 2011

Penampilan Sulung EuroFighter Typhoon Pada Lima 2011


LANGKAWI: Pesawat pejuang Eurofighter Typhoon milik Tentera Udara Diraja Britain akan turut mengambil bahagian pada Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2011 yang berlangsung di sini dari 6 hingga 10 Disember ini.

"Inilah julung kali pesawat pejuang Eurofighter Typhoon dari United Kingdom mengambil bahagian pada LIMA 2011," kata Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Seri Dr Ismail Ahmad kepada pemberita di sini.

Beliau berkata, tiga jenis pesawat pejuang yang akan turut mengambil bahagian ialah MIG-29, Sukhoi dan Hawk.

Sementara itu beliau berkata pasukan aerobatik Kris Sakti dari Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) buat pertama kali akan mengadakan pertunjukan bagi menggantikan pasukan Red Arrows dari Tentera Udara Diraja Britain.

"Persembahan Kris Sakti nanti dijangka dapat menangani Red Arrows dan orang ramai akan terpegun dengan pertunjukkan udaranya," katanya.

Dr Ismail berkata, sebanyak 178 pempamer dari Malaysia dan 220 dari luar negara akan mengambil bahagian untuk memperkenal produk masing-masing.

Pameran dibuka kepada orang ramai pada 9 dan 10 Disember bertempat di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, Padang Matsirat untuk pameran udara manakala pameran maritim di Awana Porto Malai, Kuah. -BERNAMA

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...