25 Julai 2011

AHLI POLITIK tak boleh PAKAI....

Kursus Ahli Politik

Oleh: MSK

Dua tiga minggu ini, aku selalu dipanggil untuk memberikan kuliah politik. Tak tau pasai apa, tiba-tiba saja aku jadi popular. Dan tajuk kuliah yang aku berikan ialah “Bagaimana mahu menjadi politikus yang berjaya”. Nasib baik Fazilah Kamsah tak ajar topik ni.
Selalunya, kalau nak menjadi “Ahli” dalam satu-satu bidang itu, mesti ada penuh ilmu, baru boleh jadi “ahli”. “Ahli agama” perlu ada pengetahuan yang mendalam tentang agama. Sebab itu aku tak cakap pasai agama. Sat lagi orang tanya kat aku, “Apa kelulusan hang? Kalau tak tau…pi tanya ustaz.” Maksudnya, kalau tak ada kelulusan dalam agama…jangan cakap pasai agama.
Aku nak cakap pasai ekonomi, aku bukan ada kelulusan tentang ekonomi. Sat lagi orang tanya aku dapat ijazah dari mana?

Tapi dalam politik ni spesel sikit. Orang yang ada kelulusan dalam sains politik tak jadi ahli politik..tapi jadi pensyarah dan tak mau masuk parti politik…apatah lagi dipanggil ahli politik. Sebaliknya, yang tak ada kelulusan dalam sains politik, cukup bangga bercakap tentang politik.
Dan yang lebih menarik, orang yang bangga dengan gelaran “ahli politik” tak juga berjaya dalam politik!!
Habis siapa yang berjaya?

Pertama sekali, kalau nak jadi ahli politik yang berjaya…jangan sekali-kali menggunakan perkataan “ahli politik.” Tak ada class. “Ahli politik” adalah untuk orang yang gagal dalam politik ataupun yang baru menceburi politik. Inilah keistimewaan politik. Yang tak tau apa-apa dipanggil “Ahli”.

Orang yang paling berjaya dalam politik, tak kira la dia diktator ka, Machiavelli ka, Mahazalim ka…tidak akan menggunakan title “ahli politik”, sebaliknya menggunakan title “Negarawan”. Ini title yang paling class dalam politik.

Bawah sikit dari dari “Negarawan” ialah “Pemimpin Negara”. Tak kisah la hang balun sejuta atau lima ratus juta…tapi hangpa akan tetap dihormati sebagai pemimpin ulung. Tapi jangan sekali-kali menggunakan perkataan “Pemimpin politik”.!!

Mereka yang kurang berjaya menjadi pemimpin politik agung, akan menggunakan title, “Pemimpin Rakyat”. Yang lagi kurang berjaya…akan menggunakan title “Pemimpin Masyarakat”. Jangan sekali-kali menggunakan title politikus!! Sebab orang tak percaya kepada politikus. Ha..ha..ha.
Dan untuk mereka yang belum berjaya…hangpa kena gunakan title yang boleh menarik perhatian. Ustaz ka..Tuan Haji ka…Dan kalau tak ada gelaran…boleh pakai Dr. ka..jangan sekali-kali menggunakan perkataan “Ahli Politik”, walaupun perkataan “Ahli” itu menunjukkan seseorang itu fasih selok belok politik. La ni sapa-sapa pun boleh pakai title Dr.

Habis sapa yang boleh menggunakan perkataan “Ahli Politik”? Sapa-sapa pun boleh menggunakan perkataan “Ahli Politik”… terutama mereka yang tak tau tentang politik. Posmen, Tukang jaga gate keretapi, jual bundle, atau penjual super-gel pun boleh jadi “Ahli Politik”.
Pasai apa orang suka jadi “Ahli Politik”?

Ramai orang menghantar anak-anak depa pi belajar ekonomi…perabih duit puluh ribu untuk mendapat ijazah dan bergelar “Ahli Ekonomi”.
Ada yang perabih duit ratus ribu untuk mendapat ijazah perubatan supaya dapat gelaran “Ahli Perubatan.”

Tapi nak jadi “ahli politik” tak payah dapat ijazah…tak perlu keluar duit ratus ribu!! Dan pulangan yang diperolehi apabila kita berjaya menjadi “Politikus” adalah lumayan dan menghairahkan. Lebih lumayan dari jadi doktor. Tak percaya pi tanya Khir Toyo.

“Ahli Politik” adalah untuk mereka yang gantung bendera, tampal poster, tukang bentang tikar. Cakap pasai skandal, pasai rasuah, pasai penyelewengan cukup terror. Tapi “Dewan Persidangan” depa ialah kedai kopi atau kat markas. Yang ni tak dapat apa-apa…silap-silap duit kita keluar.
Apabila seseorang “Ahli Politik” itu mencapai taraf “Pemimpin Masyarakat”, masa tu hangpa dah boleh hidup mewah. Untuk mencapai taraf “Pemimpin Masyarakat”, yang ni kena jadi Ketua Kampung ka…Ahli Majlis ka…paling rendah jadi JKKK. Masa tu boleh dapat kontrek Kelas F. Cukup la kalau nak tukar kapcai kepada Proton Saga. Masa tu “Dewan Persidangan” ialah di Coffee House atau Restoran.

Bila naik setakuk lagi menjadi “Pemimpin Rakyat”, masa tu boleh pakai Merc atau Camry. Tapi nak jadi “Pemimpin Rakyat” kena jadi ADUN atau Ahli Parlimen dulu. Kalau nasib baik sikit…ADUN boleh jadi EXCO. Yang ni dah boleh pakai derebar. Masa ni…kita tak cakap la projek Kelas F. Kita kena cakap pasai FDI…Pasai MIDA. Kalau masuk pun…fuiyo!! Boleh tanggung empat bini.
Kalau naik setakuk lagi dan jadi Menteri…yang ni dah boleh dipanggil “Pemimpin Negara”. Masa tu kita nak kemana pun, dah boleh minta polis trafik escort kita. Kita nak hadir ke majlis-majlis pun, orang akan arak kita dengan kompang dan bunga manggar.

Itu cuma “pulangan” yang kita perolehi. Macam mana pula “ganjaran” yang akan kita perolehi kalau berjaya menjadi “Politikus” yang berjaya? Whoooo banyak.
Kita tak perlu bayar road tax. Kita tak perlu takut kena saman.

Kita boleh melancung keluar negara tanpa mengeluarkan duit. Cuma buat laporan bahawa percutian kita itu adalah atas urusan rasmi. Yang ni aku boleh panggil Rosie untuk bagi kursus khas.
Lepas tu….kita boleh minta title yang ada class sikit. Datuk ka…Tan Sri ka. Kalau dapat Datuk Seri, lagi best. Masa tu…orang salam dengan kita…depa cium tangan.
Bukan itu saja!! Kalau hangpa lagi terror…boleh dapat Ijazah Kehormat. Orang lain belajar tengah mati, habih duit ratus ribu..kita senang-senang saja dapat gelaran Doktor. Hangpa tak mau ka?
Sebelum mati…hangpa apstikan hangpa mendapat gelaran yang lagi tinggi. Wira Negara ka…Wira Dunia Ketiga ka…Bapa Pembangunan ka…sebagai insuran.
Insuran apa? Supaya bila mati nanti…hangpa akan mendapat Pengkebumian Negara. Spesel whooo…boleh dikebumikan di Makam Pahlawan!! Nak masuk syurga atau neraka tu aku tak boleh gerenti la.
So…sapa-sapa nak jadi “Pemimpin Politik”…boleh ikuti kursus aku seterusnya. Tak perlu SPM 8A atau pun Empat Senawi. Sapa-sapa pun boleh jadi “Pemimpin Politik”.

Tak perlu bayar yuran pengajian puluh ribu semester. Tak perlu pinjam PTPTN. Dan aku juga tak harap hangpa akan bagi apa-apa…sebab aku tau, bila hangpa dah berjaya…aku tak diperlukan lagi.

bersambung….

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...