25 Julai 2011

PSM: 'Kuasa Rakyat' akan bebaskan PSM6

Setelah hilang kepercayaan terhadap sistem keadilan di Malaysia, PSM percaya hanya kuasa rakyat akan menyaksikan rakan-rakan mereka, yang masih ditahan di bawah Ordinan Darurat (EO), mendapatkan kembali kebebasan mereka.

"Kami percaya rakyat akan merupakan satu-satunya kuasa yang
sah untuk membebaskan rakyat kita daripada belenggu sistem yang korup ini," kata setiausaha agung S Arutchelvan (kiri) dalam satu kenyataan.

Enam aktivis PSM, termasuk ahli parlimen Sungai Siput, Dr D Jeyakumar, yang ditahan sejak 24 Jun, masih dalam tahanan di bawah Ordinan Darurat, yang seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), membolehkan penahanan tanpa bicara.

Mereka yang kini dikenali sebagai PSM6 - pada mulanya ditahan bersama 24 orang lain atas dakwaan mahu 'melancarkan perang terhadap Agong', berdasarkan bahan-bahan berhaluan kiri yang ditemui bersama mereka semasa siri jelajah ke seluruh negara.

Apabila mereka dibebaskan daripada pertuduhan itu, Jeyakumar dan lima yang lain, bagaimanapun ditangkap semula di bawah Seksyen 3 (1) EO atas dakwaan mengancam 'ketenteraman awam'.

Arutchelvan berkata memanfaatkan sokongan ramai adalah perlu apabila "undang-undang tidak adil", mahkamah tidak mampu menegakkan keadilan" dan kerajaan menggunakan semua yang ada untuk terus berkuasa.

"Akhirnya keadilan akan terserlah dan pembebasan akan
datang untuk PSM6," katanya sambil menambah pihaknya percaya majoriti orang-orang baik di dalam dan luar negara ini, akan membantu pembebasan rakan-rakannya itu.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada orang ramai di atas sokongan mereka dalam mengekalkan tekanan untuk pembebasan PSM6 melalui protes, nyalaan lilin, surat dan sumbangan.

Arutchelvan juga menghargai sokongan dan perpaduan yang ditunjukkan oleh masyarakat antarabangsa ketika gesaan supaya PSM6 dibebaskan, terus meningkat dan semakin kuat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...