17 Mei 2009

Pilihanraya DUN Perak…siapa layak jadi calun?

Dah banyak blog-blog yang meramalkan DUN Perak akan dibubarkan Isnin 18/5. No komen.

Surat-surat kepada Penyelia Kemas telah dihantar oleh Badan Perhubungan Umno Negeri Perak untuk menghadiri taklimat pilihanraya.

Pengarah-Pengarah Pilihanraya DUN Pas telah dimaklumkan untuk bersiap sedia.

Ada Bahagian-bahagian PKR yang sudah melobi untuk menjadi calon!

DAP sudah pun memanggil kepimpinannya untuk satu national retreat.

Kalau tak ada pilihanraya…nampak sangat masing-masing buat kerja bodoh. So…pilihanraya DUN semakin menjadi kenyataan.

Siapa calon Pakatan Rakyat? Calon Umno mampuih pi la kat depa.

Siapa yang akan memilih calon pakatan Rakyat? Kalau ikut tradisi…rakyat biasa tidak mempunyai hak untuk memilih sapa bakal calon yang akan mewakili mereka. Itu hak parti-parti yang bertanding. Ahli-ahli parti pun tidak mempunyai hak…cuma pemimpin parti yang berhak memilih siapa yang mereka suka. Ahli-ahli cuma perlu bersetuju dengan pilihan kepimpinan. Rakyat cuma perlu memangkah bila tiba hari mengundi.

Dan bila kita mendapat pemimpin taik kucing macam Hee, Jamal dan Osman..salah siapa? Whoit!!! mereka dipilih oleh rakyat!!!

Pemilihan bakal calon dibuat oleh kepimpinan parti..bukan rakyat terbanyak. Itu sebabnya…ramai bakal calon lebih suka mengampu pemimpin atasan daripada mengampu rakyat.

Ada pemimpin bahagian atau kawasan yang tak pernah turun kawasan…tak pernah menghadiri majlis-majlis rakyat..tapi depa pasti akan hadir apabila pemimpin atasan turun. Kalau rakyat nak berjumpa…cukup susah…tapi kalau pemimpin atasan nak berjumpa…dari Alor Star ke Kuala Lumpur pun boleh datang bila-bila masa.

Kalau bukan masa pilihanraya..tak payah jumpa la bakal calon macam ni…buat sakit hati. Kalau rumah terbakar…anak-anak nak masuk universiti…lebih baik pi sendiri kat Baitul Mal atau Jabatn Kebajikan Masyarakat. Tapi bila tiba masa mengundi…terhegeh-hegeh depa datang cari.

Rakyat Perak sudah bersedia untuk mengundi Pakatan Rakyat sekali lagi. Tapi rakyat Perak juga tak mau wakil-wakil rakyat yang tak reti buat apa-apa. takat tayang neck-tie baru…pakai Camry baru…sapa pun boleh.

Rakyat sepatutnya mempunyai hak bukan saja untuk memilih calon mereka…tetapi perlu juga berhak untuk memilih sapa bakal calon mereka.

Persaingan sekarang bukan diantara calon Pakatan dengan calon UBN. Calon UBN…bubuh sapa pun orang tak mau. Orang dah marah dengan UBN. Orang dah kecewa dengan UBN. Apa yang rakyat mahukan ialah calon Pakatan.

Tapi kita tak mau calon Pakatan yang haprak. Rakyat mahu calon yang akan menjadi wakil rakyat…bukan hanya wakil parti. Dan rakyat mahu wakil rakyat yang akan mengambil berat tentang rakyat…bukan hanya mengambil berat ahli-ahli parti sahaja.

Rakyat akan mengundi Pakatan Rakyat..tak kira Pas, PKR DAP. Parti sudah tidak penting. Orang asli pun akan bawa bendera Pas. Muslimat Pas pun akan bawa bendera PKR. Tok imam pun akan pasang bendera DAP. Rakyat akan mengundi sesiapa saja…tapi jangan undi Umno.

Tapi rakyat tak calon-calon mereka macam Jamal, Osman dan Hee.

Calon-calon Pas bukan sahaja boleh jadi Imam di masjid…tapi perlu juga tau macam mana nak jadi imam kedai kopi.

Calon-calon PKR bukan sahaja yang boleh bodek Anwar..tapi kena juga tahu macam mana nak menguruskan rakyat.

Oleh itu…pemilihan bakal calon kali ini bukan sahaja milik pemimpin atau ahli parti…malah mereka juga perlu mendapat restu rakyat.

Sepuluh tahun dulu…rakyat boleh disogok dengan sesiapa saja untuk dijadikan calon. Cukup penonjolan…cukup kempen..boleh menang. tapi sekarang tak boleh dah!!

Bakal-bakal calon akan ditelanjangkan dalam internet. Sapa-sapa yang kaki Danok atau kaki Betong…lebih baik toksah bertanding. Naya saja…habih keluar gambar-gambar masa berseronok kat sana. Bukan takat kalah pilihanraya..anak bini pun nanti suruh keluar rumah.

Bakal-bakal calon yang selama ini tak pernah tunjuk muka…tak payah la bertanding. Bukan setakat blogger…tukang-tukang komen pun nanti akan kutuk hangpa.

Yang tu aku tak upaya…sebab itu hak depa untuk bersuara.

Bakal-bakal calon yang banyak hutang..yang bankrap…toksah nak sorok la. Perbualan telefon hangpa pun orang boleh rakam…inikan pula akaun bank.

Bloggers akan jadi tukang kempen seseorang calon itu…tapi bloggers juga boleh menjatuhkan seseorang calon itu. Bloggers bukan dibayar..tapi hanya menyatakan suara hati rakyat.

Perak banyak mencipta sejarah. Dan pilihanraya DUN kali ini juga akan mencipta sejarah…dimana SIAPA yang menjadi calon akan menentukan kemenangan.

Kalau umno menang…bukan pasai orang suka Umno…tapi pasai depa tak suka calon Pakatan Rakyat.

Kalau Pakatan Rakyat menang…bukan pasai calon tu orang Pas, PKR atau DAP…tapi pasai rakyat dah memang benci kat Umno.

Perakexpress.com juga sedang bersedia untuk menghadapi pilihanraya DUN ini. Kalau hangpa tengok kepada perubahan Perakexpress sekarang adalah kerana kami sedang mencuba untuk memberikan yang lebih baik kepada rakyat. Perakexpress sudah jadi hak rakyat…bukan milik matsamankati.

Kami nak tunjuk kepada Pakatan Rakyat…kalau blogger-blogger Pas, PKR DAP boleh duduk dalam satu blog…hangpa juga kena tunjuk perkara yang serupa.

Kalau dalam menghadapi pilihanraya..blogger-blogger Pas, PKR, DAP boleh duduk bersama..jangan pulak hangpa bergaduh pasai kerusi. Kalau hangpa bergaduh pasai kerusi…aku baling kerusi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...