26 Mac 2013

TERKINI ! Selangor bubar Dun 22 April jika Parlimen tak dibubar


Selangor bubar Dun 22 April jika Parlimen tak dibubar


PETALING JAYA - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengambil keputusan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor pada 22 April ini jika Parlimen masih belum dibubarkan sebelum tarikh itu.

Keputusan itu diambil berikutan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat masih teragak-agak untuk membubarkan Parlimen.

Ramai meramalkan Parlimen akan dibubar minggu lalu. Mesyuarat Kabinet minggu ini akan berlangsung esok.


Selangor akan membubarkan Dewan Undangan Negeri enam hari sebelum mandat Parlimen sekarang berakhir pada 28 April  sekiranya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak harus memilih untuk tidak memanggil untuk pilihan raya , Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim berkata hari ini.

Beliau menambah bahawa Selangor akan membawa idea kepada semua kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR) dalam usaha untuk memaksa Suruhanjaya Pilihan Raya untuk mengadakan pemilihan tidak lama lagi.

"Dengan kelewatan dan ketidaktentuan, jika Parlimen tidak dibubarkan sebelum April 22, negeri Selangor akan dibubarkan pada hari itu dan kita akan merayu dengan kerajaan-kerajaan negeri PR yang lain untuk melakukan perkara yang sama," Khalid (gambar) kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat majlis kepimpinan pakatan pembangkang persekutuan di ibu pejabat PKR di sini.

ADUN Ijok menambah bahawa keputusan itu dibuat supaya tidak "mengelirukan" pengundi Selangor dan rakyat Malaysia mengenai kemungkinan tarikh yang berasingan bagi pilihan raya yang diadakan di peringkat negeri dan persekutuan.

"Saya fikir ia akan menjadi yang terbaik untuk Selangor untuk memulakan ia supaya kita boleh melakukannya bersama-sama," kata Khalid.

Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan, bagaimanapun, secara tidak rasmi bersetuju dengan cadangan, kata Menteri Besar yang kemudiannya mendedahkan bahawa idea itu masih dibincangkan.

Terdahulu hari ini The Star telah memetik kuat DAP Lim Kit Siang sebagai berkata kerajaan negeri PR akan membubarkan Dewan Undangan Negeri mereka bersama-sama dengan Parlimen, cadangan akan dibuat dalam majlis presiden pakatan mesyuarat petang ini.

Negeri Selangor mempunyai mandat berakhir pada 21 April, diikuti oleh Kelantan enam hari kemudian. Negeri Pulau Pinang secara automatik akan membubarkan pada 5 Mei manakala mandat bagi PAS Kedah tamat tiga hari sebelum.

Khalid pernah berkata Selangor boleh mempertimbangkan pembubaran awal Dewan Undangan Negeri (DUN) selepas Chap Goh Meh sambutan jika Putrajaya masih belum menawarkan tarikh untuk pilihan raya umum pada masa itu.

Tetapi pemimpin PR berkata kemudian mereka mengalu-alukan idea mengadakan pemilihan serentak, pandangan yang dikongsi oleh rakan-rakan Barisan Nasional mereka.

Khabar bertiup kencang bahawa Najib dijangka membubarkan Parlimen minggu ini dan memanggil untuk pilihan raya tempat di April walaupun beberapa pemimpin dalam parti, Umno, mendakwa pengerusi BN boleh menunggu untuk pembubaran automatik sebelum membuat keputusan mengenai tarikh mengundi.

Ini adalah tempoh yang kedua terpanjang lebih daripada lima tahun sejak negara mengadakan pilihan raya umum, dengan kali terakhir menjadi tempoh antara pemilihan umum ketiga umum negara Mei 1969 dan pilihan raya umum keempat pada bulan Ogos 1974.

Pemimpin Tertinggi BN  bertemu pada 18 Mac untuk memuktamadkan senarai calon bagi 222 kerusi persekutuan dan negeri 505 pada tahun 2013 Pilihanraya.

Parlimen secara automatik akan membubarkan pada 28 April dan pilihanraya mesti diadakan 60 hari dari itu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...