18 Januari 2012

PENGANAS MERANCANG SERANGAN KOTA BANGKOK DITAHAN

Suspek keganasan merancang serangan Bangkok, kata laman web Debkafile
Hezbollah merancang serangan ke atas gaya Mumbai Chabad Bangkok, Khao San restoran


Suspek pengganas Hizbullah Lubnan yang ditahan adalah sebahagian daripada serangan terancang di pusat masyarakat Yahudi Chabad berhampiran Khao San jalan raya di Bangkok, mengikut pakar dalam laporan perisikan.

Laman web Debkafile berkata pada hari Selasa bahawa sumber-sumber yang mengesahkan bahawa Hussein Atris, yang telah ditangkap oleh polis Thailand di Suvarnabhumi Airport pada malam Jumaat, adalah sebahagian daripada serangan satu yang dirancang sepanjang di talian serangan al Qaeda pada itu Chabad Mumbai [Yahudi] pusat pada tahun 2008, yang melibatkan pengambilan tebusan dan meletupkan bangunan itu. Lapan orang-orang Yahudi terbunuh dalam serangan itu.Laman web Debkafile juga mempunyai halaman dalam bahasa Ibrani.

Menurut sumber-sumber yang disebut di halaman bahasa Inggeris, serangan yang dirancang telah adalah lebih besar sasaran Chabad Bangkok.Sumber-sumber itu juga berkata bahawa dua atau tiga "Hizbullah" (sic) kumpulan untuk memulakan serangan secara serentak bulan ini, dan salah seorang daripada mereka adalah untuk menyerang di restoran-restoran yang popular dengan Amerika dan Israel di Khao San jalan.suspek ditahan di Lubnan Hizbullah Hussein Atris.

Pada penangkapan Encik Atris, sumber Debka berkata, "polis Thai yang mengesyaki dan menunggu di lapangan terbang selepas menerima isyarat dari Amerika Syarikat dan agensi-agensi di kaunter-pengganas Israel, yang mempunyai maklumat awal tentang serangan yang akan datang.

"Tip-off bermula dengan rakyat Lebanon yang tinggal di Bangkok yang telah dihubungi untuk mendapatkan bantuan. Mereka maklumat, yang tidak amanah pihak berkuasa tempatan untuk bertindak, terus kepada kenalan Barat dan Israel, yang kemudiannya menerbitkan isyarat keganasan kepada AS dan pelancong Israel . "

Bagi lain-lain anggota Hizbullah yang disyaki di Thailand, laman web percaya mereka "berjaya melarikan diri dengan kapal terbang dari Bangkok atau dengan ke Laos, walaupun sumber-sumber lain percaya mereka masih bersembunyi di Thailand menunggu peluang lain untuk membatalkan" .

Majlis Keselamatan Negara setiausaha agung Wichean Potephosree berkata kedutaan Amerika Syarikat mengeluarkan amaran keganasan dengan cara yang lebih halus.Pol Gen Wichean berkata kedutaan Amerika Syarikat sepatutnya telah menghubungi Kementerian Luar Negeri pertama.

Ketua polis negara bekas juga mempersoalkan sama ada orang Lubnan yang membawa pasport Sweden sebenarnya pengganas. "Pihak berkuasa mesti berhati-hati apabila melabel seseorang pengganas kerana ia boleh membawa akibat yang serius," katanya.

Pihak berkuasa Israel telah memberi amaran kepada kerajaan Thailand kira-kira perbuatan pengganas yang mungkin setiap tahun berikutan serangan bom pengganas di Thailand pada tahun 1994. Kedua-dua pihak telah memelihara berhubung dengan kerap, Pol Gen Wichean berkata.

Semalam, polis menyerbu sebuah bangunan komersial tiga tingkat di kawasan Mahachai Samut Sakhon selepas Encik Atris mengaku bahawa bahan letupan yang disembunyikan di sana.

Mereka mendapati 4.380 kilogram berasaskan baja urea dan 290 liter ammonium, nitrat yang digunakan dalam membuat bahan letupan, tetapi suspek memberitahu penyiasat bahawa mereka tidak dimaksudkan untuk digunakan dalam mana-mana serangan yang dirancang di Thailand. Mereka yang akan dieksport. Penyiasat dilaporkan berkata mereka percaya kepadanya.

Sumber: Bangkokpost

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...