21 Januari 2012

NEGARA PALESTIN : THAILAND IKTIRAF PALESTIN

Sokongan Thai untuk Palestin, RAKYAT mengalu-alukan
Keputusan yang berani dan bersejarah



Masyarakat Islam di Thailand dan ahli akademik telah mengalu-alukan keputusan kerajaan untuk secara rasminya mengiktiraf negara Palestin, berkata ia akan menjadikan Thailand "kawan" di mata dunia Islam.

Kerajaan Thailand yang mengumumkan pada hari Khamis telah mengiktiraf sebuah negara Palestin, satu langkah yang dialu-alukan oleh para pemimpin Palestin yang tidak sabar-sabar untuk meningkatkan kedudukan antarabangsa mereka di tengah-tengah jalan buntu dengan Israel.

Thailand "diiktiraf secara rasmi negera Palestin dan secara rasmi memaklumkan kepada semua misi kekal dan pemerhati Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York perkembangan ini", seorang pegawai akhbar untuk misi Thailand berkata.

Palestin Perpaduan Kempen ini (SPA) Thailand Pengerusi Stuart Ward berkata apabila PSC Thailand telah menjalankan satu tinjauan pendapat di atas isu yang kerajaan menyokong tawaran Palestin untuk keahlian penuh PBB pada akhir tahun lepas, ia tahu negara ini mahu melakukan perkara yang betul dan meletakkan dirinya di sebelah keadilan.

Dengan mengiktiraf negara Palestin, Thailand melakukan demikian. Thailand mempunyai peranan yang sangat istimewa di dunia dan menguasai banyak berkenaan. Oleh itu, pengiktirafan Palestin membawa erti yang lebih besar daripada banyak negara lain.

"Kami mengalu-alukan langkah ini dan merakamkan penghargaan kami kepada kerajaan Thailand dalam membuat keputusan yang berani ini. Thailand telah ditunjukkan di luar bayang-bayang keraguan bahawa ia adalah dikira kalangan kuasa-kuasa yang bersedia untuk berdiri menentang ketidakadilan," katanya.

"Dengan menambah suara kepada peningkatan bilangan negara-negara yang mengiktiraf hak-hak sah rakyat Palestin untuk kenegaraan dan maruah manusia yang lain kami mengambil mudah, Thailand sangat apabila bertentangan dengan memberitahu dunia bahawa ia berdiri teguh di sebelah kanan sejarah. "

Artef Sohko, penyelaras bagi Pusat Kerjasama Pertubuhan Pelajar dan Belia di Pattani / selatan Thailand, berkata ia merupakan keputusan yang sangat dialu-alukan. "Ini adalah di luar jangkaan saya. Negara membuat keputusan itu walaupun ia mempunyai hubungan rapat dengan Israel," kata Encik Artef. "Sebagai seorang Muslim, dari sekarang, saya percaya umat Islam akan melihat Thailand sebagai kawan dan bukannya hanya satu destinasi pelancongan."

Chaiwat Satha-Anand, pensyarah sains politik Thammasat University, berkata ia merupakan keputusan yang dialu-alukan walaupun ia terlambat sebagai rakyat Palestin telah menderita selama beberapa dekad.Beliau berkata ia merupakan keputusan yang tepat untuk menyokong ini "detik sejarah" apabila beberapa negara juga telah diberikan negara Palestin sokongan mereka.

"Ketika ini adalah satu isyarat bahawa masyarakat dunia lebih suka berjuang melalui cara politik dan bukannya keganasan. Mereka yang masih melibatkan diri dalam keganasan mungkin perlu berfikir sekali lagi," katanya.

Panitan Wattanayagorn, profesor politik di Universiti Chulalongkorn, juga menyokong keputusan itu, berkata pengesahan akan memberi manfaat kepada negara kerana ia akan meningkatkan imej Thailand sebagai neutral mengenai isu itu dan menyokong proses damai di Timur Tengah.

Tetapi Bangkok masih boleh ditekan oleh Amerika Syarikat dan Israel, dan yang mungkin dapat dilihat dalam keputusan untuk tidak mengangkat perjalanan yang memberi amaran kepada Thailand AS, katanya. "Tetapi ini adalah proses damai untuk membawa kepada rundingan damai," kata Prof Panitan.

Beliau berkata masalah di Selatan tidak mungkin akan terjejas dengan banyak oleh sokongan negara Palestin. Tetapi ia mungkin menambah bahan api untuk mengeluarkan mewujudkan sebuah negara yang merdeka di wilayah selatan oleh kumpulan pemberontak.

Jurucakap Kementerian Luar Thani Thongphakdi berkata walaupun Thailand telah disahkan sebuah negara Palestin yang merdeka, negara ini masih berpegang teguh kepada resolusi dua negara dengan Israel, dan masih menyokong proses damai Timur Tengah.- Bangkokpost

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...