19 Januari 2012

KHAZANAH JUAL PROTON KERANA BEBAN LOTUS - PENGANALIS EKONOMI

Lotus punca Proton dilepaskan - Penganalisis

KUALA LUMPUR - Unjuran perolehan yang kabur serta kos berlebihan yang ditanggung Lotus Group (Lotus) dipercayai menjadi faktor Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) melepaskan pegangannya dalam Proton Holdings Bhd. (Proton).

Menurut penganalisis, keadaan itu dilihat bakal memberikan kesan buruk kepada kewangan Proton apabila tunai bersih syarikat kereta nasional itu jatuh kepada RM355 juta pada akhir September 2011 berbanding RM921.8 juta pada akhir suku ketiga 2011.

" Kami percaya penjualan Proton disebabkan keengganan Khazanah menyuntik lebih banyak wang kepada Proton terutama untuk membiayai inisiatif pemulihan Lotus dan di sinilah DRB-HICOM diharap dapat membantu," kata MIDF Research di dalam nota penyelidikannya.

Semalam, Khazanah telah mengumumkan penjualan 42.7 peratus pegangannya kepada DRB-HICOM dengan nilai RM1.29 bilion tunai ataupun RM5.50 sesaham.Pengambilan alih tersebut dijangka selesai pada suku kedua tahun ini.

Menurut MIDF Research, sumbangan Lotus yang dikuasai sepenuhnya oleh Proton itu dilihat masih samar-samar walaupun syarikat itu berada di tahun kedua dalam pelan pemulihan lima tahunnya yang melibatkan rasionalisasi rangkaian pengedar, aktiviti penjenamaan semula serta peluasan kemudahan pengeluaran.Pelan itu turut melibatkan pelaburan pembangunan lima model baharu termasuklah enjin V8 dan kesemua ini akan diperkenalkan secara berperingkat-peringkat mulai 2013.

Sementara itu, Hong Leong Investment Bank (HLIB) dalam laporan penyelidikan juga menunjukkan kebimbangan terhadap kemungkinan prestasi DRB-HICOM terjejas disebabkan oleh masalah Lotus selain isu-isu lain yang ditunjangi Proton sendiri.Bagaimanapun, bank pelaburan itu meramalkan DRB-HICOM akan mengekalkan Lotus sebagai anak syarikat Proton.

"Kami tidak mejangkakan DRB-HICOM akan menjual Lotus dalam waktu terdekat ini didorong terutamanya oleh kerjasama konglomerat itu dengan Proton dalam membangunkan Kereta Kecil Global ataupun kenderaan hibrid yang lebih dikenali sebagai Proton Emas. Ia dijangka diperkenalkan pada tahun ini ataupun 2014," katanya.

HLIB juga berkata, DRB-HICOM tidak perlu menyuntik modal ke dalam Lotus dalam tempoh terdekat kerana syarikat kereta sports itu telah mendapat pinjaman berjumlah RM1.35 bilion untuk membiayai kos peringkat awal penyusunan semulanya berjumlah RM2.4 bilion.Kedua-dua analisis itu berpendapat pengambilan alih ini membolehkan DRB-HICOM menyuburkan lagi peluang sinergi dengan menggandingkan perniagaan sedia adanya dengan Proton.

Jelasnya, DRB-HICOM mempunyai pakej komprehensif di dalam perniagaan automotif yang meliputi setiap sub-segmen industri seperti pengeluaran dan pembekalan komponen automotif, pemasangan kenderaan, pengedaran kenderaan, perkhidmatan selepas jualan sehinggalah mengimport kenderaan.

Tambahan pula, pengalaman mengendalikan pelbagai jenama seperti Honda, Audi, Mercedes, Suzuki, Isuzu dan Volkswagen diharap mampu mengukuhkan rangkaian pengedaran Proton dan pembangunan vendornya terutama daripada segi keberkesanan kos.

Malahan, kerjasama DRB-HICOM dan Volkswagen boleh meluaskan lagi kehadiran Proton di pasaran antarabangsa.

Konsolidasi kilang DRB-HICOM di Pekan, Pahang dan Proton di Tanjung Malim, Perak dijangka akan dapat mengatasi masalah keupayaan kilang tidak digunakan sepenuhnya (underutilization).

" Proton akan menggunakan DRB-HICOM untuk memperkukuh dan memperkemaskan rangkaian operasi dan pengedarannya dan yang paling penting adalah peluang untuk menambah baik produk-produknya," katanya.

Dengan itu, MIDF Research melihat urus niaga ini sebagai 'menang-menang' kepada kedua-dua pemegang saham."Khazanah akan mendapat harga yang lebih tinggi berbanding harga pasaran bersandarkan asas Proton manakala DRB-HICOM pula mendapat blok kawalan pada harga di bawah aset tidak ketara (NTA)," tambahnya lagi


Sementara itu pihak Kerajaan pemilik Khazanah menyatakan Fungsi Proton tidak berubah

PEMBELIAN Proton Holdings Bhd oleh DRB-Hicom Bhd daripada Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) tidak akan mengubah peranan syarikat berkenaan sebagai pengeluar kereta nasional.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pengambilalihan itu sebaliknya akan membawa Proton kekal berdaya saing dengan pengeluar kereta utama lain dalam industri automotif dunia.“Kerajaan tidak menghalang Khazanah melepaskan kepentingannya dalam Proton Holdings kerana yakin DRB-Hicom memiliki pengalaman serta strategi perniagaan lebih baik.

“Ini adalah antara langkah bagi memastikan Proton masih berada di bawah jagaan syarikat tempatan dan yakin ia mampu berdaya saing termasuk mengeksport ke negara luar,” katanya selepas menghadiri Program Penyerahan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) di Dewan Masyarakat Semporna di Semporna, Sabah, semalam.

Muhyiddin berkata, kerajaan sudah membuat keputusan terbaik bagi memastikan Proton bukan saja kekal berdaya saing di pasaran automotif dunia, tetapi terus berfungsi sebagai penyumbang utama kepada industri negara.DRB-Hicom, konglomerat dimiliki Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary dipilih mengambil alih Proton Holdings dalam satu janji niaga dianggarkan bernilai lebih RM3 bilion.

Khazanah mengumumkan penjualan 42.74 peratus kepentingannya dalam Proton Holdings kepada DRB-Hicom pada harga RM5.50 sesaham atau RM1.291 bilion.Harga itu mewakili premium 6.2 peratus berbanding harga saham Proton Holdings pada penutup dagangan di Bursa Malaysia Jumaat lalu pada kadar RM5.18 sesaham.

Selepas selesai proses jual beli berkenaan, DRB-Hicom akan membuat tawaran awam mandatori (MGO) bagi baki saham Proton Holdings yang masih belum dimilikinya.Mengambil kira kos bagi MGO itu, DRB-Hicom dijangka perlu membelanjakan lebih daripada RM3 bilion bagi pengambilalihan berkenaan.

Selain Khazanah, pemegang saham utama lain Proton Holdings ialah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dengan pegangan 10.72 peratus dan Petronas (7.85 peratus)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...