30 Disember 2014

RAHSIA PUNCA LOKASI PESAWAT QZ8501 DITEMUI TERBONGKAR




JAKARTA – Rahsia bagaimana pasukan pencari dan penyelamat berjaya mengesan lokasi terakhir pesawat QZ8501 terbongkar apabila Ketua Polis Indonesia, Jeneral Sutarman Paidi Pawiro mendedahkan ia dijejak hanya dengan berdasarkan isyarat telefon bimbit.

Dalam sidang akhbar khas di ibu pejabat Mabes Polri atau Markas Besar Polis Republik Indonesia di sini hari ini, beliau menceritakan pasukan itu cuba mencari isyarat daripada telefon selular mangsa yang dapat dikesan menara Base Transciever Station (BTS).

BTS ialah stesen penerima isyarat selular darat yang biasanya terdapat di setiap ibu sawat menara telekomunikasi tempatan dan kemudian akan menghantar semula isyarat tersebut ke stesen lain yang berdekatan sama ada secara gelombang mikro atau gentian optik.

Terdapat lebih 23,000 menara BTS di semua 33 wilayah republik itu dengan paling banyak diuruskan firma milik pemerintah, Telkomsel iaitu 9,500 menara manakala baki ribuan BTS lain diurus oleh syarikat swasta tempatan iaitu Axiata XL, Indosat, HCPT dan Axis.

“Sejurus laporan pesawat AirAsia Indonesia itu hilang pagi Ahad, kami telah meminta semua waris menyenaraikan nombor telefon bimbit yang dibawa penumpang atau krew bagi memudahkan BTS mengesan gelombang isyarat selular mangsa,” kata Sutarman.

Pasukan pencari bekerjasama rapat dengan pasukan teknologi maklumat (IT) untuk menjejak koordinat isyarat telefon dan mereka bernasib baik kerana kebetulan ada mangsa didapati tidak mematikan telefon selular di dalam pesawat sebelum ia terhempas ke laut.

Berdasarkan analisis pakar IT, mereka cuba mengecilkan titik lokasi kapal terbang itu sebelum mengerahkan pesawat peninjau dan kapal tentera laut segera ke kawasan isyarat daripada telefon bimbit mangsa yang dikesan BTS dekat wilayah Kalimantan Tengah.

“Pada mulanya, kami bimbang kerana pasukan pencari gagal menemui sebarang puing atau serpihan bangkai pesawat QZ8501 di lokasi dinyatakan BTS, namun selepas menunggu seketika, baharulah timbul bukti dari dasar laut di Selat Karimata,” kata Sutarman.

Pesawat malang AirAsia Indonesia tersebut dalam penerbangan dari Surabaya ke Singapura dengan membawa seramai 155 penumpang dan tujuh krew dilaporkan hilang pada pagi Ahad lalu di perairan Laut Jawa dekat Pulau Belitung di tenggara Sumatera. –Agensi





Pasukan SAR membawa penemuan barang dan serpihan dalam operasi pencarian pesawat AirAsia AK 8501, di Posko Utama Carian Pesawat Lanud Iskandar, Pangkalan Bun, Kalimantan Tengah, Selasa (30/12/2014). Pelbagai barangan dan jenazah sudah berjaya diangkat oleh pasukan SAR dari laut.

Antarabangsa Puji SAR Indonesia sebagai Pasukan Terbaik di Asia


KOMPAS.com - Dunia antarabangsa memuji kemampuan pasukan SAR Indonesia yang mampu mencari AirAsia QZ8501 dengan cepat, dan dianggap sebagai salah satu pasukan SAR terbaik di di Asia.

"Indonesia telah berpengalaman menghadapi bencana, sehingga mereka mempunyai kemampuan yang sangat bagus dalam hal penyiasatan pelbagai insiden," ujar Greg Waldron, editor majalah penerbangan FlightGlobal, sebagaimana dikutip dari Wall Street Journal, Selasa (30/12/2014).

Dari catatan dia, pasukan SAR Indonesia telah mampu menangani dengan baik pelbagai kemalangan pesawat seperti tenggelamnya kapal ferry dan beberapa kemalangan pesawat, walaupun menghadapi keadaan geografi yang cukup sukar.

Waldron berkata pasukan SAR Indonesia sebenarnya mampu mencari pesawat di lokasi terakhir pesawat tersebut melakukan komunikasi. Namun, kerana keadaan cuaca yang buruk, hal itu urung dilakukan.

Penyiasat Indonesia (KNKT) juga telah mempunyai hubungan yang erat dengan pelbagai agensi antarabangsa dalam meneliti pelbagai insiden kemalangan pesawat. Lembaga itu salah satunya adalah National Transportation Safety Board (NTSB) Amerika Syarikat.

Sementara itu, Mark Martin dari perunding penerbangan bebas Martin Consulting menuturkan bahawa Indonesia sebenarnya mempunyai kapal laut tanpa awak yang mampu mengesan kehadiran benda di bawah laut. "Jika ada pesawat yang tenggelam di laut, saya yakin, pihak Indonesia boleh dengan cepat menjejakinya dan proses pencarian akan berjaya," kata dia.

Martin juga menyarankan agar kru pesawat juga dilatih untuk memahami keadaan perairan yang ada dalam laluan penerbangan di Indonesia, dan mempunyai keupayaan navigasi standard ketika dalam keadaan darurat.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Toni Fernandes malam ini juga mengapresiasi pasukan SAR yang dengan cepat mampu mencari kedudukan jatuh pesawat. "Kami sangat berterima kasih kepada Basarnas yang dengan cepat mencari mangsa. Pada masa ini fokus kami adalah bagaimana mengevakuasinya," tutur Fernandes.

5 ulasan:

Anak Malaysia berkata...

Malaysia Boleh. Boleh ke? MH370 masih tak Boleh jumpa hingga kini.
Lihat Indonesia, mereka tak sebut pun pasal Manggis berton-ton, kemudian tukar jadi bateri. Subhanallah.

mansor berkata...

kesilapan Malaysia ialah bergantung kepada isyarat warna seluar dalam....

Tanpa Nama berkata...

Malunya hisamuddin. Najib dan ketua turus angkatan tentera malaysia. Malaysia boleh kepala hotak mereka!

Tanpa Nama berkata...

Hehehe. Bila ATM minta beli aset, marah betul rakyat ye? Bila kena batang hidung sendiri mendesak bukan main. Kaedahnya bila ada 10 sen di tangan tapi diminta2 belikan ayam golek seekor, nasi beriyani 2 bungkus dan air fresh oren demi mengisi nafsu dan tembolok oleh pendesak2 tersebut.

mamat berkata...

Kita bukan marah beli asset tapi komisen diaorang sampai 1b tak kan nak biar......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...