19 Oktober 2013

PANAS ! BETUI KE? ANWAR DIMALUKAN DI AUSTRALIA.....LIHATLAH SENDIRI....



INSIDEN BAKAL MEMBUAT UMNO/BN BERTAMBAH MARAH DENGAN DSAI!!!!!



Ekoran dari Kerajaan memberi amaran kepada pelajar Malaysia di Australia agar ‘menjauhkan diri’ dari menghadiri sesi awam bersama Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim di ‘Festival of Ideas, Dissent and Democracy’.

Surat amaran tersebut dikeluarkan pegawai penasihat pelajar, Sharezan Md Sheriff dari Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) dipercayai kepada semua penerima biasiswa JPA.Amaran

“Jauhkan diri anda dari menyertai aktiviti ini. Saya tidak ragu-ragu untuk mengambil tindakan keras ke atas penerima biasiswa JPA yang terlibat.

“Anda bijak untuk berfikir daripada melakukan aktiviti yang boleh menyulitkan anda mengekalkan gred yang menyebabkan biasiswa daripada ditarik semula.

“Anda cukup tahu apa yang ditandatangani,” kandungan surat amaran dipetik.

Apakah tidak balas susulan oleh para pelajar kita?

Rupa-rupanya tidak memberi kesan apa-apa pun.. mereka turun beramai-ramai membuat bantahan secara aman menyatakan sokongan kehadiran DSAI di Universiti Adelaide, Australia.




Pelajar Malaysia di Australia bantah arahan Putrajaya halang hadir program Anwar

Anwar kelihatan bercakap dengan para pelajar yang mengadakan tunjuk perasaan di Universiti Adelaide, hari ini. - Gambar ihsan Twitter Fahmi Fadzil, 19 Oktober, 2013.Sekumpulan pelajar Malaysia di Adelaide, Australia hari ini telah mengadakan bantahan ke atas arahan Putrajaya yang melarang mereka menghadiri program Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim di sana.

Menurut agensi berita Australian Broadcasting Corporation (ABC), hampir sedozen pelajar mengadakan demonstrasi sambil memakai topeng dan memegang sepanduk sebagai tanda tidak akan tunduk kepada arahan oleh Putrajaya itu.

Bantahan tersebut diadakan berikutan arahan yang dikeluarkan oleh penasihat pelajar di Jabatan Penuntut Malaysia, Shahrezan Md Sheriff. Menerusi emelnya kepada semua pelajar Malaysia di sana khasnya kepada pemegang biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), beliau memberi amaran supaya tidak turut serta program Festival Perbezaan Pendapat, Idea dan Demokrasi di Universiti Adelaide hari ini, yang menampilkan Anwar sebagai salah seorang pemidato.
"Saya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap pemegang biasiswa JPA yang terlibat.

"Anda tahu dengan baik apa yang anda tandatangan (perjanjian biasiswa)," kata Shahrezan dalam emelnya kepada pelajar Malaysia di sana.


Anwar ketika berucap di hadapan hadirin yang memenuhi dewan di Universiti Adelaide. - Gambar ihsan Instagram Anwar Ibrahim, 19 Oktober, 2013.

ABC melaporkan, Anwar sebaik tiba di perkarangan program telah memuji dan menyapa para pelajar atas pendirian teguh mereka untuk terus menghadiri program tersebut.

Anwar juga memberitahu ABC kekecewaannya dengan amaran yang dikeluarkan terhadap pelajar-pelajar Malaysia itu.

Susulan kontroversi tersebut, kerajaan Australia menerusi Jabatan Hal Ehwal Luar dan Perdagangan telah menegaskan bahawa semua pelajar termasuk dari Malaysia mempunyai hak dan kebebasan seperti termaktub di bawah undang-undang Australia.

"Saya hargai terhadap respon awal, sekurang-kurangnya ia menggambarkan kedudukan kerajaan Australia dalam isu tersebut, supaya pihak berkuasa Malaysia dan pelajar memahaminya.

"Apa yang diperlukan adalah menentukan sama ada perkara ini betul atau salah di bawah undang-undang Australia, dan tradisi demokratik, kamu tidak boleh bertolak-ansur terhadap larangan ini," kata Anwar dipetik laporan agensi berita tersebut.

Senator Australia, Nick Xenophon, yang rapat dengan Anwar dan pernah dihalang memasuki Malaysia pada tahun lepas, membidas Canberra kerana sikap kurang tegas dalam menangani isu tersebut, yang katanya akan menggalakkan sikap biadap kerajaan Malaysia.

"Kerajaan Australia tidak mempunyai ketegasan dalam perkara ini, ia benar-benar satu sikap yang memalukan di pihak Jabatan Hal Ehwal Luar Negeri dan Menteri," selar Xenophon dalam kenyataan yang dipetik daripada media tersebut.

Sempena lawatannya ke negeri Australia Selatan itu, Anwar juga telah menyampaikan khutbah Jumaat semalam bertajuk "Kebangkitan dunia Islam, peranan minoriti Muslim dalam masyarakat Barat".

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...