17 Januari 2012

GEMPAR!! BEKAS MENTERI UMNO SAHKAN BAHWA UMNO BAKAL MERASUAH PENGUNDI RM 200 PADA PRU 13

BN, Bekas menteri sahkan membeli undi dengan wang tunai


PETALING JAYA, 17 Jan (Bernama) - Seorang bekas menteri persekutuan dari Umno mendakwa hari ini tunai telah diserahkan dalam kempen pilihan raya sebelum ini dalam usaha untuk membeli undi, taktik yang dikenali sebagai "bom".

Tan Sri Datuk Abdul Kadir Sheikh Fadzir berkata dalam forum hari ini bahawa beliau telah mengalami sendiri bagaimana pemberian wang tunai antara RM200 hingga RM1, 000 telah digunakan dalam kempen pilihan raya Barisan Nasional (BN) untuk meraih sokongan pengundi.

"Saya telah ketua delegasi banyak kempen dan saya telah diberi jumlah wang yang sekaligus wang untuk mengedarkan," kata bekas Menteri Penerangan di Malaysia Strategic Outlook Conference 2012 di sini. "Ia secara terang-terangan menggunakan wang untuk membeli undi."

Abdul Kadir (gambar), yang juga bekas Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, berkata bahawa perkataan yang digunakan untuk strategi yang dikenali sebagai "bom".

Beliau menambah, walaupun bahawa dia sendiri tidak menggunakan wang.

James Chin, yang mengetuai Sekolah Sains Sosial di Universiti Monash di Sunway, dan yang bercakap di forum itu selepas Abdul Kadir berkata bahawa "pengeboman" adalah alat yang sangat berkesan di Sabah dan Sarawak.

Dalam pembentangan beliau, Abdul Kadir berkata bahawa sementara dia masih memegang jawatan dalam Umno, beliau ingin mengingatkan mereka "Merdeka amanah" - yang bermakna memberi orang-orang kanan kepada pilihan raya yang benar-benar bebas dan adil.

Beliau juga menggesa Umno tidak takut kehilangan jika ia ikhlas dalam niat.

"Jika anda kehilangan menerimanya; kerajaan perubahan orang semua masa di Amerika Syarikat dan Australia," katanya. "Saya seorang lelaki Umno, saya tidak keberatan jika saya kehilangan. Jika anda berada di sana hanya untuk membuat berjuta-juta untuk diri sendiri dan kroni anda atau jika saya telah membuat berbilion-bilion saya dan saya takut saya akan ditangkap selepas saya kehilangan kuasa, maka saya akan melakukan segala helah ini. "

"Jika anda ikhlas, anda tidak perlulah merasa takut," tambah beliau.

Beliau berkata bahawa pilihanraya yang bebas dan adil, mesti ada akses yang sama kepada media dan GLC dan jabatan-jabatan kerajaan mesti neutral.

"Anda mesti memberi mereka (pembangkang) kebebasan untuk mempunyai TV, radio dan surat khabar," katanya. "Untuk 50 tahun, PAS telah meminta lesen akhbar tetapi none given - kerajaan adalah pembuli yang besar."

Beliau juga berkata bahawa semasa pilihan raya, Barisan Nasional (BN) tidak perlu membuat penggunaan Kementerian Penerangan, Felda, Felcra, Cawangan Khas dan lain-lain agensi-agensi persekutuan untuk menyokong kempen mereka.

Abdul Kadir juga timbalan presiden non-partisan pro-perpaduan NGO Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) dan pengerusi eksekutif kumpulan Sazean.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...