13 Mei 2011

MEMANG KERAJAAN SEKARANG GILA BABI!

Dua Pengarah Di Jabatan Kerja Raya

REDZUAN SHAMSUDIN

Pentadbiran awam terus tidak lintang-pukang di zaman Perdana Menteri Najib Tun Razak. Saksi yang disiasat di pejabat SPRM mati terjun bangunan, pihak berkuasa yang sepatutnya menjaga rakyat sebaliknya memeras-ugut orang awam dan kini satu lagi keanehan berlaku; Jabatan Kerja Raya (JKR) pula mempunyai dua Ketua Pengarah.

Perkara tersebut didedahkan oleh ahli parlimen Pokok Sena yang juga Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar. Menurut Mahfuz beliau difahamkan Ketua Pengarah JKR Datuk Seri Profesor Ir Judin Abdul Kadir telah ditukarkan menjadi CEO CIDB dengan cara yang tidak telus. Kadir yang bertaraf Turus 3 diganti oleh timbalannya yang hanya bertaraf Jusa A sahaja.

“Tidak pernah berlaku dalam sejarah Kementerian Kerja Raya terjadi pertukaran seperti ini. Taraf Turus 3 ini setaraf dengan Ketua Pengarah Kesihatan, Ketua Polis Negara dan sebagainya. Tidak sepatutnya Ir Judin dilantik menjadi CEO CIDB yang lebih rendah tarafnya.

“Alasan apa yang menyebabkan Ir Judin turun pangkat. Kalau beliau ada kes yang merugikan negara ambil sahaja tindakan undang-undang, bukannya menurunkan pangkat. Apa yang berlaku ini samalah seperti Khir Toyo satu ketika dahulu memberi hadiah penyapu kepada pegawai daerah,” bidas Mahfuz.

Mahfuz menambah, keanehan ini menyebabkan berlaku kecamukan pengurusan JKR apabila Ir Judin masih masuk ke pejabat seperti biasa sedangkan beliau telah digantikan oleh Ketua Pengarah yang baru.

“Persoalannya Ir Judin mendapat watikah perlantikan dari Yang Dipertuan Agong. Dia tidak pula diberi surat pembatalan perlantikan. Dan beliau juga sehingga hari ini tidak menandatangani surat pelantikan menjadi CEO CIDB. Ir Judin terus masuk ke pejabatnya seperti biasa. Jadi JKR ada 2 orang Ketua Pengarah.

“Pihak Jabatan Perkhidmatan Awam pula apabila ditanya tidak tahu-menahu dengan pertukaran Ir Judin. Mereka kata tidak dimaklumkan. Soalannya apakah pertukaran ini atas kehendak dan campurtangan menteri?” tanya Mahfuz.

Beliau mensyaki pertukaran itu berlaku rentetan pembaziran di dalam projek Istana Negara yang baru. Projek itu banyak unsur yang tidak telus dan berlaku kenaikan kos mendadak hampir sekali ganda bajet asal. Kontraktor pula tidak dipilih secara telus.

“Apakah punca menteri mahu Judin turun pangkat? Apakah Judin tidak boleh dijadikan budak suruhan? Adakah kerana kontraktor tidak gembira dengan ketegasan Judin? Apakah pertukaran berlaku kerana pembinaan Istana Negara, sebagaimana yang dibahas di parlimen, JKR tidak tahu-menahu mengenai beberapa skop kerja kontraktor seperti hiasan dalaman dan sebagainya.

“Semua ini perlu penjelasan. Apatah lagi Judin akan bersara lagi 3 tahun tetapi digantikan oleh timbalannya yang hanya tinggal tempoh setahun bertugas. Semasa menjadi Ketua Pengarah Ir Judin memperkenalkan banyak perkara untuk menjadikan JKR lebih efisein. Jadi tidak ada sebab dia diperlakukan sedemikian rupa,’’ kata Mahfuz lagi.

Mahfuz akan membawa isu tersebut ke Parlimen untuk mendapatkan penjelasan lanjut dari Kementerian Kerja Raya

oleh webpakatan@gmail.com.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...