29 Mac 2011

Lapan terbunuh, banjir selatan Thailand

Lapan terbunuh, banjir selatan Thailand
Diterbitkan pada: 28/03/2011 pada 05:18
Online berita: Berita Tempatan

Banjir besar disebabkan oleh hujan lebat monsun di Thailand selatan telah membunuh 7 orang disahkan terbunuh Nakhon Si Thammarat dan satu di Surat Thani,kata Menteri Kesihatan Awam Jurin Laksanavisit, Isnin.
Menteri mengatakan yang terkorban telah disahkan oleh Relief Banjir Nasional Penyelarasan Pusat.

Mr Jurin mengatakan dia telah mengarahkan kepada Pentadbiran Makanan dan Ubat (FDA) untuk mempersiapkan 100,000 paket kecemasan perubatan persediaan untuk masyarakat di kawasan-kawasan terkena banjir.

FDA telah menghantar 20,000 paket untuk Nakhon Si Thammarat, yang paling teruk diantara lapan wilayah selatan terjejas.

"Dua belas rumah sakit kerajaan dan pejabat kesihatan masyarakat di daerah Nakhon Si Thammarat dan Surat Thani telah dihancurkan oleh banjir," kata Mr Jurin.

Namun, Tha Sala Hospital di Nakhon Si Thammarat daerah Sala Tha, yang kurang dari satu meter air terakhir, mampu memberikan perkhidmatan lapangan untuk pesakit luar, hari ini setelah air mulai surut.

Enam wilayah lain dilanda banjir adalah Chumphon, Ranong, Trang, Songkhla, dan Satun Phatthalung.

Nasional Banjir Bantuan Pusat Penyelarasan wakil pengarah Vittayen Muttamara mengatakan setiap daerah boleh meminta bantuan kecemasan untuk membantu masyarakat di daerah yang dilanda banjir.

Lebih dari 268,000 orang di 42 Daerah di Nakhon Si Thammarat, Phatthalung, Surat Thani, Trang dan Chumphon dipengaruhi oleh banjir, katanya.

Jabatan Pencegahan dan Pengurangan Bencana telah menghantar perahu flat-bottomed ke daerah terlibat. Orang-orang yang memerlukan bantuan boleh menghubungi hotline 1111 24jam jam, katanya.

Mr Vittayen mengatakan mungkin ada hujan lebat di Selatan lagi malam ini tapi situasi jangkaan bantuan sehingga akhir minggu.

Nakhon Si Thammarat Gabenor Thira Mintrasak mengatakan banjir di Nakhon Si Thammarat belum meningkatkan dan hujan lebat terus turun di sebahagian besar wilayah wilayah ini.

Rescue pasukan, termasuk tentera dari Angkatan Darat Keempat Daerah dan sukarelawan, bekerja di kawasan banjir untuk menyediakan makanan dan ubat-ubatan kepada orang-orang yang memerlukan - orang khususnya tua dan sakit, orang kurang upaya, anak-anak dan wanita hamil, Bapak Thira kata.

Laporan-laporan mengatakan wilayah Chumphon terus membimbangkan oleh angin kencang dan gelombang besar.

Sebuah pasukan penyelamat telah dihantar untuk membantu enam pelajar terdampar di Chumphon's Koh Klaep.
Dan ada sebuah tragedi disahkan di Phatthalung wilayah, di mana seorang anak lapan tahun itu dilaporkan telah tenggelam di air banjir.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...