16 Februari 2011

Keluarga Beng Hock boikot suruhanjaya siasatan


KUALA LUMPUR, 16 Feb — Suruhanjaya yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock, yang bersidang buat hari kedua hari ini, berhadapan dengan tamparan ekoran keputusan keluarga mendiang untuk menarik diri daripada mengambil bahagian dalam prosidingnya.

Keluarga itu memutuskan demikian selepas panel diraja itu memutuskan pengerusinya Tan Sri James Foong tidak perlu menarik diri walaupun masih merupakan hakim Mahkamah Persekutuan.

Malah, ia juga memutuskan untuk meneruskan inkuiri meskipun permohonan semakan kehakiman akan difailkan berhubung isu pelantikan timbalan pendakwa raya sebagai pegawai-pegawai pengendali prosiding suruhanjaya.

Keputusan tersebut dimaklumkan oleh peguam keluarga itu Karpal Singh petang ini.

Kelmarin, suruhanjaya itu menerima pegawai-pegawai pengendali dari Jabatan Peguam Negara meskipun dibantah oleh peguam-peguam Teoh mengenai kemungkinan elemen bias.

Karpal yang juga Pengerusi DAP berkata, keluarga Teoh mahu menarik diri daripada prosiding kerana tidak mahu ‘memikul’ kesahihan suruhanjaya siasatan tersebut yang ditubuhkan awal bulan lalu.

“Prosiding dipercepatkan atas sebab-sebab yang hanya diketahui oleh suruhanjaya,” kata Karpal kepada pemberita kemudian.

Karpal juga berkata, wujud elemen tidak konsisten memandangkan Jabatan Peguam Negara memohon semakan sedangkan pada masa yang sama pegawai-pegawainya terlibat dalam suruhanjaya siasatan yang seharusnya bertindak bebas.

Oleh itu kata beliau, suruhanjaya siasatan adalah “tribunal tidak bermutu” memandangkan permohonan berhubung perkara tersebut masih diteliti oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam.
Katanya, keluarga Teoh kemungkinan tidak akan meneruskan permohonan mendapatkan semakan kehakiman.

Bagaimanapun The Malaysian Insider difahamkan keputusan akhir mengenainya masih belum diputuskan sama ada meneruskan usaha itu ataupun sebaliknya.

Keluarga Teoh akan berada di mahkamah esok, yang akan mendengar sebutan semula permohonan semakan kehakiman dikemukakan oleh Jabatan Peguam Negara.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...