19 Februari 2011

Bila kah agaknya kita dapat menikmati demokrasi sebenarnya?

Kerajaan demokrasi ialah kerajaan yang benar-benar dipilih oleh rakyat setelah rakyat membuat pertimbangan yang serius dengan bebas tanpa gangguan dan kawalan dari unsur yang menekan. Demokrasi yang terunggul ialah demokrasi yang dilaksanakan dengan penuh jujur dan etika yang tinggi.

Yang dimaksudakan sebagai kejujuran dalam demokrasi ialah dengan membiarkan rakyat membuat penilaian tanpa tekanan dan penggunaan kuasa yang dilakukan oleh pihak semasa yang sedang memegang tampok kuasa.

Apabila sampai tempoh dan penggalnya kerajaan akan kembalikan kepada rakyat untuk membuat keputusan samada untuk mengekalkan kuasa yang ada pada pemerintah yang sedang menyandang kuasa itu atau memberikannya kepada pihak lain yang menawarkan kepimpinan dan kerajaan alternatif kepada rakyat.

Pihak yang sedang memerintah mestilah berlaku adil dan memberikan sepenuh peluang kepada pihak pembangkang kepada kemudahan media seperti telivision dan media letronik serta media cetak yang ada untuk rakyat mendapatkan maklumat bagi mereka membuat pertimbangan yang tepat.

Malahan di negara-negara maju pilihanraya ini dibiayai oleh kerajaan dan disediakan peruntukan perbelanjaan pilihanraya bagi pihak kerajaan yang menyandang kuasa dan pembangkang yang menawarkan kepimpinan dengan dasar alternatif dan corak pentadbiran yang berlainan bagi memenuhi kehendak rakyat yang mempunyai pelbagai keinginan dan ‘preferences’ masing-masing.

Di Amerika Syarikat dan di England misalnya kedua-dua pihak yang memerintah dan pembangkang berdiri dibelakang ‘rostrum’ dan berdebat secara terbuka dan ditontoni oleh semua rakyat melalui peti-peti television dan media alternatif yang ada di dalam negara-negara tersebut.

Masing-masing parti akan memaparkan program serta dasar masing-masing secara terbuka dan tidak akan akan ada pemimpin yang berani untuk bercakap dengan nada lain bila berhadapan dengan kumpulan yang berbeza untuk meraih undi dan sokongan ramai. Di negara-negara maju tidak ada pemimpin yang mengikut resmi cicak kubin yang akan bertukar warna kulit mereka mengikut warna tempat mereka hinggap. Pemimpin seperti ini memang tidak mendapat tempat kerana rakyat menganggap pemimpin seperti ini adalah seorang yang pembohong.

Pembohongan adalah satu kesalahan yang tidak ada kemaafan bagi rakyat di negara-negara maju dan rakyat selalunya akan menolak pemimpin atau parti yang bersifat pembohong itu. Rakyat di negara maju faham dan memandang rendah kepada pimpinan yang tidak bercakap benar kerana mempunyai persepsi yang bercakap bohong itu merupaka satu penyakit yang susah untuk diubati dan disembuhkan. Tetaoi disini lagi pemimpin berbohong lagi kuat mendapat sokongan kerana ramai rakyat yang masih suka dibohongi dari mendengar perkara yang benar.

Mereka percaya kepada perbidalan ‘once a liar he remains a liar’ dan rakyat di negara-negara tersebut tidak akan merelakan diri mereka dibohongi oleh pemimpin mereka kerana jika mereka ditadbirkan oleh manusia yang berbohong lambat laun negara akan rosak binasa. Begitulah tingginya etika kepimpinan yang mereka amalkan semata-mata untuk menjaga keutuhan dan kebaikan untuk rakyat dan negara mereka.

Sistem demokrasi yang kita amalkan di negara kita tergulung kedalam kategori demokrasi yang lazim diamalkan di negara-negara dunia ketiga. Pemimpin yang berkuasa selalunya akan menggunakan kuasa yang ada kepada mereka untuk mempengaruhi rakyat bagi mengekalkan mandat rakyat kepada mereka. Berbagai-bagai tekanan terhadap rakyat secara sistematik dilakukan untuk mempastikan rakyat kembali memberikan dukongan kepada mereka.

Parti pembangkang tidak dapat menggunakan media massa perdana untuk menyiarkan rangka dan pelan mereka jika diberi mandat untuk memerintah sedangkan parti yang sedang berkuasa akan menggunakan sepenuhnya media massa perdana yang lazimnya akan berpihak kepada yang memerintah.

Dalam sejarah pilihanraya di negara kita belum lagi pernah parti lawan kepada kita mendapat peluang untuk bersama-sama menggunakan media massa letronik yang dipunyai rakyat. Sejak 40 tahun dahulu parti pembangkang seperti DAP telah mendapat momokan yang parti itu adalah parti merbahaya dan cuba dianggapkan seolah-olah parti itu adalah seperti Parti Komunis Malaya.

PAS juga dimomokan dengan sebagai parti yang militan. Tetapi apabila PAS terbukti mampu untuk bekerjasamaq dengan DAP dituduh pula PAS sebagai parti yang tidak islamik. Semua yang dilakukan oleh PAS tidak kena kepada pihak yang berkuasa. Tetapi sekarang kesusahan yang dihadapi oleh PAS sudah mulai reda setelah parti itu telah terbukti mampu untuk membina kerjasama yang baik walaupun diantara komponen PR itu banyak perbezaannya. Malah kejasama itu lebih jelas berjaya kerana berkemampuan untuk bersama mentadbir kerajaan-kerajaan negeri yang dikuasai oleh PR.

Kejayaan inilah yang tidak disukai oleh BN dengan menggunakan media massa perdana untuk memcahkan kesatuan yang telah terjalin diantara parti-parti altenatif ini. Tetapi itulah politik kita di dunia ketiga ini walaupun kita mendengar pimpinan kita hendak menjadikan negara kita sebagai negara maju menjelang tahun 2020.

Walaupun permainan media massa ini tidak ada noktahnya tetapi rakyat sudah mula pudar keyakinan terhadap media perdana kerana setelah kian lama rakyat sedar yang media perdana yang dikuasai kerajaan itu hanyalah alat propaganda pihak pemerintah sahaja. Rakyat kini mahu melihat dan membaca perkara yang lebih ‘quantitative’ yang lebih yang lebih memberikan input pengetahuan yang berfaedah secara terus kepada rakyat.

Media massa yang hanya berelemenkan propaganda sudah mula tidak diminati oleh orang ramai dan ini boleh dilihat dari kejatuhan pembaca kepada beberapa akhbar media perdana yang dahulunya mempunyai ‘circulation’ dalam bilangan ratusan ribu sehari.

Kalaulah kita mahukan kesuburan demokrasi yang benar-benar demokrasi kita sepatutnya memulakannya dengan mengendalikan pilihanraya dengan perbelanjaan kerajaan. Kedua-dua pihak dari kerajaan dan pembangkang patut diberikan peruntukan oleh kerajaan seperti yang dilakukan di Amerika Syarikat dan banyak negara maju yang lain.

Rakyat sepatutnya memulakan tuntutan untuk dilaksanakan demokrasi secara ini kerana ianya bukanlah satu perkara yang baru didalam proses demokrasi. Hanya di negara kita dan Singapura sahaja di rantau ini yang parti pembangkang yang halal kewujudannya tidak diberikan kemudahan ini. Kita tidak boleh lari dari melaksanakan sistem ini jika kita benar-benar mahu menjadikan negara kita sebagai negara maju.

Kita tidak boleh lagi menafikan hak mana-mana pihak untuk mendekati rakyat seperti tidak mengeluarkan ‘permit’ untuk berceramah dan sebagainya. Berdebat secara terbuka diantara parti kerajaan dan pembangkang patut diadakan selalu bagi membolehkan rakyat menilai pihak mana yang lebih berkemampuan untuk mengeluarkan ‘idea-idea’ yang bernas dan mampu dilaksanakan. Politik secara ini merupakan satu tuntutan masa dan kita wajar mengikuti kehendak masa dan zamannya,

Jika debat terbuka boleh diadakan kerap kali maka tidak akan ada lagi tuduh menuduh diantara satu pihak dengan pihak yang lain dan fitnah memfitnah tidak akan mudah dilakukan lagi. Debat terbuka ini juga akan membolehkan kita menilai pihak mana yang bertotokohan untuk menjadi pemerintah.

Bagi pendapat saya seorang jika benar pihak kita ini jujur, ikhlas dan tidak pernah melakukan perkara sumbang kepada negara maka tidak ada sebab kita perlu takut untuk berhadapan untuk berdebat dengan pihak pembangkang. Malahan disitulah kesempatan yang keemasan untuk membuktikan yang tuduhan pihak BN yang parti pembangkang itu sebagai kilang mengeluarkan fitnah itu benar.

Tetapi pihak kita tidak pernah berani untuk berdepan dalam debat besar-besaran dengan PR maka sekali gus kita dianggap sebagai pihak yang takut untuk berdebat kerana khuatir segala kelemahan kita yang dituduh oleh pembangkang itu pula yang benar. Kalau kita betul-betul di pihak yang benar kita tidak perlu takut. Jika kita takut maka jelaslah yang kitalah yang lebih bermasalah dari pihak PR untuk menunjuk dan membuktikan kebenaran pihak kita.

Orang ramai memang mempunayi persepsi yang pemimpin BN khususnya UMNO tidak akan bersedia untuk berdebat kerana sesungguhnya pihak kita sedang mengahadapi masalah untuk membuktikan yang tuduhan pihak pembangkang dan pihak-pihak lain itu adalah tidak benar. Menolak cabaran untuk berdebat itu memang dengan pantas dianggap oleh rakyat sebagai mengiyakan tuduhan pihak pembangkang terhadap kita.

Jangan disangkal hakikat ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...