27 Jun 2009

Najib dan Umno boneka Singapura?


Setelah membaca posting bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamada yang bertajuk "Tambak Johor," dari kefahaman saya kutu tercicir sekolah menengah ni, para pemimpin Umno yang menerajui kerajaan hari ini menjadikan Malaysia dijajah Singapura. Para pemimpin Umno, sejak dari zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri hinggalah ke zaman Datuk Seri Najib Tun Razak menggantikannya, telah dan sedang meletakkan Malaysia sebagai tanah jajahan Singapura.Dr Mahathir menyatakan:

Tidak terdapat apa-apa persetujuan mahupun perjanjian yang mengatakan Tambak Johor milik bersama. Jika ada pun 2/3 daripada tambak tersebut adalah milik Johor. Dan bahagian 2/3 tersebut sudah semestinya yang berakhir di Johor Bahru kerana sempadan di Selat Tebrau merupakan laluan air yang paling dalam, kira-kira separuh dari selat tersebut antara Singapura dan Johor. Ini mestilah juga sempadan tambak. Dengan itu separuh tambak di bahagian utara adalah hak Malaysia, satu negara yang berdaulat dan merdeka.Cadangan yang mengatakan kita tidak boleh sentuh tambak tanpa kebenaran Singapura bukan merupakan sebahagian daripada apa-apa perjanjian dengan Singapura. Apa yang kita buat pada bahagian Tambak di sebelah kita adalah hak kita sebagai satu negara yang berdaulat. Tidak melaksanakan hak kedaulatan kita samalah dengan menganggap diri kita dijajah.

Semakin fahamlah saya yang kutu ini mengapa Umno tergelejat-gelejat menuduh Haji Mohammad Nizar Jamaluddin boneka DAP di Perak (lihat video-video mengenai boneka di sini). Rupa-rupanya mereka nak membodohkan rakyat supaya melupakan hakikat bahawa Abdullah dan kini Najib serta Umno yang mereka pimpin menjadikan negara yang kita cintai ini sebagai tanah jajahan Singapura. Rupa-rupanya ekor Umno sakan bergelumang taik.

Bukan saya yang menuduh Abdullah dan kini Najib serta Umno menjadikan negara yang kita cintai ini sebagai tanah jajahan Singapura, Dr Mahathir yang memberikan gambaran itu. Kalau anda marah atau tak setuju, pergi tanya Tun.

Siapa mahu memperkenalkan boneka Singapura kepada para pengundi Manek Urai?Berkaitan:Utusan Malaysia 12/6/09: Malaysia, Singapura sepakat jambatan ketiga (boneka Singapura takut nak bina jambatan bengkok?)Utusan Malaysia 15/6/09: Perbincangan akan diadakan (Kalau dah bersungguh nak bincang, memang beria-ia sungguhlah nak buat)Utusan Malaysia 18/6/09: Sultan Johor tidak setuju pembinaan jambatan ketiga (Tauge boneka Singapura disimbah air panas oleh Sultan Johor)Utusan Malaysia 19/6/09: Sultan Johor tidak setuju cadangan jambatan ketigaUtusan Malaysia 20/6/09: Jambatan ketiga ganggu operasi pelabuhan - MahathirPosting blog ini 11/6/09: Kenapa Singapura berminat jambatan ketiga?


Bacaan penting - saya ambil dari komen Anonymous nombor 18 dalam posting bertajuk "Kenyataan Mursyidul Am dihukum haram oleh Harussani":

ust mad awang kata "seorang pemimpin PAS menelefon beliau dan menghasut beliau supaya bersetuju dengan pembentukan kerajaan bersama-sama Umno di Perak ".siapakah orang itu?1. sudah tentu ‘tinggi’ dpd mad awang.2. tentu bukan tghh.3. mungkin nasha, mungkin kerana rasanya dia tentu tak tergamak nak cakap dgn mad awang. sbg ‘budak suruhan’ mungkin.4. mat sabu dgn husam? tak menasabah.5. sapa agaknya, agak je.6. dia mesti ‘didengari’ presiden. ‘nasihat’nya digunapakai presiden. dia rapat dgn presiden. dia kamcing dgn presiden. dia intim dgn presiden. lahir dari hubungan yang ‘established’, yang telah lama wujud.7. tghh dari pas terengganu walaupun dia presiden, sbg seorang yang menghormati kaedah berorganisasi, dia hormat ‘ketua’ dia di terengganu. pj pas terengganu. anak pak ali.

8. kedudukan anak pak ali diperkukuhkan lagi dgn “pengarah pilihanraya pas.” Sbg pengarah pr pas, dialah yang merancang ‘semua’ strategi. kelicikan anak pa kali dlm politik menjadikan dia ‘hebat’ merancang strategi. dari piliharaya umum kepada pilihanraya kecil kepada ‘ketuanan melayu’. anak pak ali bijak menggunakan segala kesempatan dan peluang untuk tidak sahaja memenangkan pas tetapi juga ‘ketuanan melayu’ yang dihidangkan kepadanya oleh pakar2 ‘ketuanan melayu’. peluang keemasan boleh duduk dlm kabinet mencairkan pegangannya. disokong pula dgn usianya serta lambatnya lagi pru13. projek “mee segera” ni perlu ditelah tanpa dirasa, dikunyah terlebeh dahulu.
9. selalunya, lumrahnya, apabila terjebak dgn pakar2 ‘ketuanan melayu’, lazimnya, ‘dollars and sens’ mengemaskan pembuka kata. sehingga ‘terperangkap’ dan tidak boleh gostan lagi. gostan pun jika dilakukan, adalah sebahagian dpd strategi oleh ‘ ‘strategi’ anak pak ali.
10. perancangan anak pak ali ni mungkin dah lama, cuma tidak disedari. menunjukkan hebatnya anak pak ali ni. seteru pas melihat potensi dalam tubuh badan nasha, lalu dia didampingi sehinggalah berjaya. potensi ini juga dilihat oleh anak pak ali. dia ‘menyediakan’ padang permainan politiknya. dia berjaya memoketkan nasha, yang telah berpinah ke timbalan presiden. kedua-dua presiden dan timbalan sudah dirantainya kemas2 sbgmana pakar2 ‘ketuanan melayu’ merantaikan dia.

11. ini semua hanya satu analisa berdasarkan kepada “punca masalah” yang telah dilalui pas dan yang berkemungkinan tidak padam selagi ‘strategi’ anak pak ali bernafas lega dgn kedudukannya kini sbg setiausaha agong yang ‘nasihat’ nya sudah diguna terimapakai sekali gus sudah dilihat kini mendasari politik pas. bak kata pak bakaq, “mengapa ulama mengalah kepada talabah”?

Posted by bakaq a.k.a. ~penarik beca

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...