24 Jun 2009

BUJANG KULUP BERBLOG!!

Tuesday, June 10, 2008

KERIS !! OH KERIS

Sepatah kata Tan Sri Prof Emeritius Ismail Hussin : Perhimpunan membabitkan lebih 200 NGO di Johor Bharu, 2hb dan 3hb Mei di-laksana atas rasa tanggungjawab bagi memgembali perpaduan Melayu.
Segala ini mungkin selepas melihat kesan PRU 12. Berdasar pen-gakuan beliau, gagasan untuk mengadakan kongres itu bermula akhir Mac lalu di rumah GAPENA KL, selepas melihat secara lang-sung kesan keputusan PRU 12 mencetus banyak dilema dikalangan orang melayu (Berita Harian. Sabtu , Mei 2008).
PERSOALAN :
Selama tempoh 50 tahun, melalui 11 kali PRU dimana pembangkang tewas, ahli dan pengikutnya dinafi hak bersuara, berhimpun secara aman dan diperlaku sewenang sehingga ada yang terpenjara. Tan Sri ketika itu mulut seperti tersumbat, rumah GAPENA berkunci rapat. Hanya apabila sekali sahaja BN tidak selesa kerana undi merosot dan tewas dilima buah negeri (Kedah, Perak, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan) Tan Sri tidak semena bingkas bangun dari pertapaan panjang lalu bersuara lantang. Cuba-cuba kononnya men-jadi jagoan pembela melayu.
Bertemankan beberapa kerat penyokong purba UMNO, Tan Sri dan pengikut yang buta matakepala dan matahati berkokok menggam-barkan kepada rakyat umum seperti UMNO ITU MELAYU dan MELAYU ITU ADALAH UMNO. Tumbang UMNO tersungkur me-layu, hilang UMNO lenyaplah melayu.
Di sini aku lihat kebimbangan saudara Azizi Hj Abdullah mungkin ada kebenaran. GAPENA sekadar dijadikan alat.
Tan Sri menjadi pelengkap genderang perang politik pemimpin UMNO untuk terus dengan retorik ketuanan melayu dalam meraih simpati orang melayu sebagai usaha untuk terus berkuasa.Kebimbangan GAPENA tentang perpecahan melayu adalah kebimbangan UMNO berhadapan kebangkitan rakyat yang menjadi penghalang pemimpinnya terus menerus merampas hak yang menjadi habuan rakyat.
Ketuanan melayu seperti jenama dari produk UMNO yang perlu pada pengiklanan terus dalam membeli hati pengundi melayu yang berterangan sudah mulai muak.
MEMOHON MAAF
Sementara itu Datuk Sri Hishammudin Husin tidak semena ‘ memohon maaf ’ kepada bukan melayu dalam isu menghunus dan mencium keris pada Perhimpunan UMNO 2005 dan 2006 lalu. Alasan kemungkinan hakikat keadaan itu menjadi faktor menjejas prestasi BN dalam PRU 2008.
Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang sinonim dengan ungkapan keramatnya ‘LANGKAH MAYAT DULU‘ rupanya sudah betul-betul jadi mayat disaat ajal belum pun tiba.
Dalam hubungan ini kaki pengampu tidak menganggap ketuanya telah berlutut sebaliknya mengakui ini sebagai kewajaran bertepatan dengan konsep setiakawan . Wah!..Wah!
KERIS adalah senjata pendek melayu, digunapakai oleh orang melayu sejak 600 tahun dulu.
Keris juga menjadi lambang kesatriaan. Keris melayu terbentuk dalam kepelbagaian bahan, miliki fungsi harga jatidiri, kuasa, kesak-tian, boleh membawa manfaat atau mudarat kepada pemiliknya.
Keris terpeteri daripada berjenis besi dengan sarung ukiran halus berbagai rupa mengikut kesesuaian guna oleh sukuan bangsa di segenap daerah rantau Nusantara.
HUNUS DAN KUCUP KERIS adalah budaya. Tanda setia, amanah menerima perintah atau melaksana tanggungjawab.
Keris milik Taming Sari tiada serasian, selepas jatuh ketangan Laksamana Hang Tuah, perajurit Jawa itu terbunuh. Ternyata kini KERIS PANCA WARISAN yang baru 2 tahun dilangir tidak tuah kepada bukan saja pemuda tetapi juga UMNO apabila kerananya diperlaku membawa musibah kepada UMNO dalam PRU 12.
Keris sebagai harta peninggalan sejarah sepatutnya tidak disalah tafsir.
Ingatan buat pemuda UMNO, keris tidak boleh dipermudah dengan sebarang orang boleh memakainya melainkan yang betul-betul berdarah melayu, memahami falasafah keris dalam tradisi, mengutama etika dalam pemeliharaannya.
Perhimpunan Pemuda UMNO depan, tentunya akan hilang serinya apabila tiada peragaan keris dihunus dan dikucup. Kerananya elok sangat KERIS PANCA WARISAN BERPINDAH TANGAN.
Calon cadangan Datuk Najib tentunya EZAM, calon pilihan Pak Lah pastinya KHAIRI, aku dan rakan-rakan tetap memilih MUKHRIZ.

Pun macamana sebelum turun ke gelanggang aku ingatkan Ezam Md Noor: Baki kotak-kotak pengisian maklumat salahlaku pemimpin yang disimpannya eloknya dibuka dahulu. Kalau tidak bersedia kandungannya diserah kepada Penyiasatan BPR kerana salah men-dedah rahsia rasmi kerajaan, eloknya minta izin ditanam di Pulau Batu Putih, sekadar untuk kenangan. Kotak-kotak (tong)nya hadiah sahaja pada Datuk Firdaus untuk ditendang-tendang ganti bola, dulukan dia pernah tendang tong.

BUJANG KULUB
Sebagai cubaan kepada Tan Sri salah seorang diantara ketua GAPENA atau pun Dato’ Mukhriz Mahathir. Dato’ Mukhriz mempertikai kewibawaan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk jadi PM. Bujang lulusan sekolah atap sekadar tumpang sekaki :

Bersekongkol dengan pembunuh kalau belum lagi membunuh tidak boleh disabitkan sebagai PEMBUNUH (rujuk dalam kes Altantuya Sharibu).
Tidak adil mencurigai seseorang yang zahirnya baik hanya kerana disokong oleh seseorang penjahat.

Cakapan Dato’ …
Parti pembangkang tidak perlu masuk campur atau menjaga tepi kain UMNO kerana ahli UMNO tahu menguruskan parti sendiri.
Kita tahu ahli UMNO bijak mengurusnya. Manusia biasa tidak terkecuali dari kelemahan dan mungkin boleh menbuat kesilapan. Kesilapan dari bodoh sombong itu mampu menjadikan bahtera maksudnya negara tersasar dan pecah. Sedang orang pembangkang juga ada dalamnya yang pasti ikut menjadi mangsa

rujukan: dari blog http://www.bujangkulub.blogspot.com/

blogger ini dulu rajin menghantar surat layang atas nama bujangkulup sekarang ni
dah berblog satu kemajuan yang baik.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...