09 April 2009

09 April 2009

Bukit Selambau : Sekilas Pandang Seulas Pinang 3 dalam 1

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.....
Syukur kita kehadrat yang esa kerana kita menang di Bt Selambau dan Bt Gantang. Sekalung tahniah diucapkan kepada seluruh Pimpinan dan jentera parti Pakatan Rakyat yang bertungkus lumus tanpa ada imbuhan yang diberi dan dengan perbelanjaan sendiri sejak bermulanya hari penamaan calun sehingga keputusan diumumkan. Begitu kuatnya semangat juang ahli2 parti Pakatan Rakyat jika dibandingkan dengan ahli parti gerombolan BN yang mana tak ada duit masyuk maka kerja pun tak jadi.Saya tidak mau mengulas kemenangan di Bt Gantang kerana telah banyak penulis mengulas mengenainya dan saya angin nukilkan sedikit pengalaman disepanjang PRK Bt Selambau yang saya juga terlibat samada secara lansung atau tidak. Sepanjang hari pengundian saya benyak menghabiskan masa di Pusat Penguindian Pekan Bt Selambau yang mana suasana disitu cukup panas sebagaimana panas teriknya matahari sepanjang waktu pengundian dan hujan lebat mulai turun selebatnya dikala tamatnya waktu membuang undi seolah olah menagisi akan kekalahan parti gerombolan BN yang telah mula dirasai apabila teman2 memberi info tempat2 mengundi lain terutama disekitar taman Ria Jaya dan sekitarnya.
Begitu ganasnya kempen dari pemuda Ameno dengan provokasi dan galaknya sang puteri dengan aksi separa lucah serta aksi separa nyanyuk lagak wanitanya.Jauh bezanya dengan cara berkempen dan merayu dari ahli2 Pakatan Rakyat. Insiden ini hampir2 mencetuskan pergaduhan tetapi dileraikan oleh anggota polis yang ada. Walau pun nampak polis cukup memihak pada parti gerobolan tetapi sekurang2nya dengan aksi dan lagak mereka juga adalah salah satu faktor yang menyebabkan kekalahan gerombolan BN. Juga yang menghairankan mengapa petugas gerobolan BN hanya memegang bendera keris telanjang merah putih sepanjang waktu bertugas dan berkempen. Adakah ini agaknya menggambarkan satu protes sengap kepada pimpinan BN negeri kerana tidak meletakkan calon dari Ameno?.....Apapun hanya sesama merekalah yang memahami maksud tersebut. Begitu juga lawatan pemimpin.
Tiada pemimpin MIC yang melawat dan memberi semangat. Hanya pemimpin kecil Ameno peringkat pusat yang datang dan memberi semangat. Dimana perginya SAMY VELLO... Padahal anak buahnya yang bertanding.......!!! Pada malam penjumlahan undi dan pengistiharan kemenangan di Sek. Men Teknik 2 Sg Petani tiba2 dikejutkan dengan adanya beberapa kereta dan lelaki yang membawa peti undi misteri dari pusat mengundi yang entah dimana disekat oleh ahli2 dan petugas Pakatan Rakyat yang berhimpun untuk menyaksikan pengumuman kemenangan calon PKR.Kejadian tidak disangka ini dapat diselesaikan oleh beberapa pimpinan Pakatan rakyat dan pihak polis yang bertugas. Kejadian ini mengingatkan saya semasa PRK Pendang selepas kemangkatan almarhum Ustaz Hj Fadhil Noor dulu dimana calon PAS kalah tipis dengan kedatangan peti undi misteri. Kita juga hairan melihat kelibat begitu ramainya anggota polis dan fru berserta siap dengan keenderaan water cannon dan kelengkapan pencegahan rusuhan seolah olah akan berlaku rusuhan besar selepas kemenangan diistiharkan.
Ahli2 Pakatan Rakyat juga tidak dibenarkan masuk kedewan dengan halangan kawat berduri seperti keadaan yang berlaku di Palestin.Demokrasi jenis apakah yang diamalkan dibumi bertuah ini!!!!!. Rakyat yang cintakan keadilan ditekan sebegitu rupa. Di tembak dengan gas pemedih mata dan disembur dengan air kimia semata mata untuk mendengar amanat pemimpin seperti yang berlaku di Taman Ria Jaya. Bilik gerakan MIC yang membuat provokasi tapi bilik gerakan PKR yang diserbu dan disuruh ceramah diberhentikan. Ribuan rakyat menyaksikan dan kebencian rakyat pada gerombolan BN dan Polis telah diterjemahkan pada hari pembuangan undi.Pakatan Rakyat menang besar disana....Terima kasih Polis!!!!!!!!!!!!!. Bagi calon bebas pula padan dengan muka hampa galak sangat nak bertanding sampai senuanya hilang wang pertaruhan. Undi yang diperolehi pula tak setimpal dengan wang ringgit dan masa yang mereka curahkan. Menghabehkan boreh aje!.
BERAKHIRNYA EPISOD PENGKIANATANBagi PKR, PRK Bt Selambau pada kali ini menghadapi pengkianatan dan tentangan khususnya dari ahli dan bekas2 ahli sendiri. PRK kali ini juga menjadi ikhtibar kepada Pimpinan PKR Negeri agar lebih berhati hati dan berhemah bila memimpin negeri tidak kira di Kedah atau di seluruh Malaysia amnya. Sebenarnya episod pengkianatan ini tidak akan berakhir diPRK ini sahaja.Kerja2 pengkianatan ini akan terus dibuat dimasa depan jika tindakan susulan tidak dibuat keatas saki baki atau yang telah terang2 menunjukkan muka dan kenyataan mereka samada di media cetak atau media eletronik. Pecatlah keahlian dan jawatan mereka agar punca2 barah ini tidak merebak sehingga tidak boleh diubati lagi.
Pimpinan datang dan pergi tetapi biarlah yang bermaruah dan sejati perjuangannya. Jangan disimpan lagi pimpinan yang tidak setara mana dan mementingkan habuan diri. Paling menonjol di PKR Padang Serai. Dah keluar muka dan kenyataan media keluar parti dan menghentam DSAI dan Pimpinan Negeri tak \kan nak di maafkan lagi. Seluruh ahli PKR sibuk berperang di PRK Bt Selambau mereka sibuk menghentam dan menggodam Pakatan Rakyat.Rentaplah jawatan mereka seperti ahli majlis daerah dan beri serta anugerahkan pada pimpinan bahagian serta pimpinan AMK Padang Serai yang lebih layak seperti Abang Zakaria AJK Bahagian atau pun Abang Chop yang dijatuhkan secara aib oleh Hamid Osman serta AMK bahagian Sdr Adam yang juda exco AMK Negeri yang bertungkus lumus untuk menaikkan martabat serta berjuang bersungguh sungguh tanpa mengenal penat lelah di setiap program dan setiap kali pilihanraya baik unum atau kecil. Komitmen mereka kepada PKR Bahagian dan Negeri tidak boleh dipertikaikan lagi.
Di harap Pimpinan PKR Kedah tidak berdolak dalik dan mempertahankan pengkianat2 ini.Jangan terang lagi bersuluh. Ambillah tindakan drastik agar perkara ini tidak berulang dimasa akan datang. Walaupun masih ada saki baki pengkianat parti ini tapi jika tindakan telah diambil mungkin masih ada ruang bagi mereka untuk menginsafi kerja buat mereka selama ini.
APA KHABAR ADUN LUNAS DAN MP KULIM.
Dalam sibuk pimpinan Pusat dan Negeri baik PKR atau Pas memenuhi program dan gerak kerja PRK Bt Selambau dimanalah perginya mereka berdua?... Bagi Adun Lunas nampak kelibat kamu sekejap aje semasa hari penamaan calun. Lepas itu lesap entah kemana. Mungkin sibuk kot sebagai Exco pelancongan negeri dok kempen tarik pelancong agar datang ke Kedah. Atau tak menang tangan menyambut pelancong2 yang datang di airport Alor Setar.Bagi MP Kulim jangan kata kelibat tapi bayang pun tak nampak lansung. Mungkin sibuk melayan kerenah pengundi kamu di Kulim terutama golongan susah yang memerlukan bantuan material dan kewangan dari wakil rakyatnya. Ataupun sibuk memenuhi jemputan kuliah subuh dan maghrib al maklumlah kamu adalah penceramah agama yang hebat.
Kesian tengok DSAI dan Pimpinan lain bergegas kesana sini kesetiap pelusuk Dun Bt Selambau tanpa mengira masa dan tenaga serta letihnya tiada terperi demi untuk memenangkan calun Pakatan Rakyat.............Fikir2kan lah.Walau apa pun sekalung tahniah untuk Pimpinan dan Seluruh jentera Pakatan Rakyat. Bagi Adun Baru dipilih berkhidmatlah bersungguh sungguh untuk rakyat dan pengundi kamu. Tak mustahil Ameno akan di KUBURkan tak lama lagi.....HIDUP RAKYAT..........TAKBIR!!!!!!Jin Brabus.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...