03 Mei 2015

GST: MELAYU KENA LEBIH KATA MCA




GST: Melayu bayar lebih, kata Heng pada kaum Cina


Ketua Wanita MCA, Datuk Heng Seai Kie memberitahu masyarakat Cina di negara ini supaya tidak menentang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) kerana sistem itu akan menyaksikan orang Melayu yang bayar lebih.

Katanya, dua corak demografi masyarakat Cina - iaitu berpendapatan tinggi dan tidak ramai anak - sepatutnya menjadi alasan yang cukup bagi mereka tidak menentang GST.

Heng berkata di bawah sistem cukai lama, masyarakat Cina merupakan 90 peratus pembayar cukai kerana status pendapatan mereka yang tinggi, tetapi di bawah GST yang berasaskan kepada penggunaan, masyarakat Cina - dengan kadar kelahiran yang rendah - akan mendapat manfaat.

"Kini sistem telah bertukar kepada GST, tidak kira siapa anda atau berapa banyak yang anda dapat [...] selagi anda mengguna, anda bayar GST, kan?

"Tambahan pula, kita (orang Cina) kurang anak. Siapa yang mempunyai paling ramai anak? Kawan Melayu kita mempunyai lebih ramai anak.

"Apabila ada lebih ramai anak, maka akan lebih banyak penggunaan. Apabila kurang anak, maka penggunaan akan kurang, kan?" beliau dirakamkan sebagai bercakap dalam bahasa Cina semasa berada di Rompin untuk berkempen di pilihan raya kecil kawasan itu pada hari Rabu.

Rakaman itu muncul di talian selepas Heng menuduh akhbar China Press memetik beliau di luar konteks. Harian bahasa Cina itu terpaksa menarik balik laporannya pada hari Khamis mengenai perkara itu.

Dalam rakaman itu, Heng menggesa masyarakat Cina melihat gambaran yang lebih besar dan menyuarakan kehairanan mengapa mereka mahu menentang GST.

"Di Malaysia, sesiapa sahaja boleh membantah GST tetapi orang Cina tidak ada sebarang sebab untuk menentang GST kerana kedua-dua corak (demografi) tersebut.

"Anda tidak ramai anak, penggunaan anda akan kurang, jadi sistem GST ini memberi manfaat kepada kita (orang Cina).

"Mereka (orang Melayu) ada lebih ramai anak, maka mereka perlu membayar lebih, kan?" katanya sambil menambah\, oleh itu, orang Cina tidak seharusnya menentang GST hanya kerana mahu membantah.

'Dengar keseluruhannya'

Ketika dihubungi untuk mendapatkan penjelasan, Heng berkata komen beliau perlu diambil dalam konteks keseluruhan temubual selama 21 minit dengan China Press.

"Jika anda mendengar ia secara keseluruhan, anda akan tahu, bila bahagian awal dan akhir temubual itu dikaitkan bersama, maknanya bukan seperti itu (seperti yang dilaporkan oleh China Press).

"Apakah makna asal saya? Saya rasa anda perlu mendengarnya, maka anda akan tahu mengapa dan apa yang saya katakan," tegas Heng kepada Malaysiakini.

Dalam temubual dengan China Press itu, Heng bercakap panjang lebar mengenai GST. Bahagian kontroversinya datang pada bahagian akhir selama kira-kira dua minit.

Heng berkata ianya "lebih daripada mencukupi" apabila China Press menarik balik laporannya itu dan jika orang ramai atau penyokong pembangkang masih tidak yakin, maka terpulanglah kepada mereka.

MP DAP Seputeh, Teresa Kok dalam satu kenyataan hari ini mengkritik Heng dengan berkata Heng jelas bermain isu perkauman dalam usaha untuk menjustifikasikan pelaksanaan GST.

Teresa berkata, ia bukan sahaja menunjukkan sikap tidak bertanggungjawab tetapi juga membuktikan kerajaan BN berdepan dengan tekanan berat akibat pelaksanaan GST kerana ketidakupayaannya untuk menjustifikasikan pelaksanaan GST kepada rakyat.

Beliau menggesa kerajaan menghapuskan GST jika ia tidak dapat mempertahankan dasar yang dikritik hebat itu. ~SUMBER

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...