09 April 2011

PERSATUAN KASTAM MAHU JUMPA PM, ISU WANG HARAM RM108 BILION

Persatuan Pegawai Kanan Kastam Mahu Jumpa PM
PETALING JAYA: Persatuan Pegawai Kanan Kastam Malaysia berhasrat untuk bertemu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam usaha mereka merungkai isu-isu yang dihadapi Kastam Diraja Malaysia (KDRM) kini.

Presiden persatuan itu Ibrahim Ahmad berkata moral dan kredibiliti pegawai dan anggota KDRM kini terjejas berikutan laporan media berhubung kes rasuah dan pengubahan wang haram membabitkan RM108 bilion.

"Sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, kami berharap Datuk Najib dapat memberikan nasihat yang boleh membersihkan maruah dan imej kastam yang kini terjejas akibat laporan media yang tidak tepat," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat tergempar Persatuan Pegawai Kanan Kastam dari seluruh negara di Pejabat Kastam Kelana Jaya dekat sini hari ini.

Presiden Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman turut menghadiri mesyuarat itu sebagai pemantau.

Ibrahim berkata, laporan media yang mengaitkan pegawai KDRM terlibat dengan rasuah dan pengubahan wang haram sebanyak RM108 bilion adalah tidak logik kerana agensi itu menjana pendapatan sebanyak RM28.3 bilion pada tahun lepas.

Selain itu, katanya mesyuarat tergempar itu juga memutuskan untuk menemui Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Seri Abu Kassim Mohamed bagi meminta penjelasan terperinci berhubung prosedur SPRM dalam menjalankan siasatan.

"Kami meminta Ketua Pesuruhjaya SPRM supaya memberi jaminan pegawai-pegawai kami (KDRM) yang disiasat tidak dikasari atau dipukul selain mengikut prosedur di samping menuntut SPRM lebih profesional dan bertanggungjawab (dalam menjalankan siasatan)," katanya.

Menurutnya, persatuan itu akan menemui Abu Kassim di Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya pada Selasa ini.

Ibrahim juga meminta pihak media supaya membuat laporan yang tepat dan benar mengenai KDRM untuk mengelak berlakunya spekulasi melibatkan anggota dan pegawainya.

"Bila pelbagai laporan dikeluarkan pihak media, ada anggota KDRM yang malu untuk mengaku mereka adalah dari agensi ini," katanya.

Pada Rabu lepas, Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, 56, yang ditahan semalaman pada 1 April bagi membantu siasatan rasuah dan aktiviti pengubahan wang haram, ditemui mati di Tingkat Satu, pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane di sini.

Ahmad Sarbani adalah antara 62 pegawai kastam yang ditahan SPRM dalam Operasi 3B pada 1 April lepas di Pejabat Kastam, Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang bagi membantu siasatan.- BERNAMA

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...