05 Januari 2012

MAHB ‘sembunyikan’ kenaikan kos tambahan perpindahan KLIA2, kata Pua


KUALA LUMPUR, 4 Jan — Malaysia Airports Holding Berhad (MAHB) gagal memaklumkan kepada pegawai kerajaan mengenai kos KLIA2 yang mencecah RM3.9 bilion, meningkat hampir dua kali ganda apabila berpindah ke terminal baru dari lokasi asal, kata Tony Pua hari ini.
Ketua Publisiti DAP berkata MAHB tidak memaklumkan maklumat penting itu pada satu mesyuarat yang diadakan pada 15 April 2008, apabila mengendali lapangan terbang itu mula menjalankan kerja-kerja di tapak KLIA Barat untuk mengambil pegawai dari Kementerian Kewangan dan pegawai dari Kementerian Dalam Negeri.

Walaupun pelan asal KLIA Master Plan 1992 menyatakan keadaan tanah di bahagian barat tidak sesuai untuk pembinaan lapangan terbang tanpa mengambil langkah-langkah penting yang dicadangkan jurutera,” kata Pua.

“Isu ini yang dinyatakan dalam rancangan induk tidak diambil untuk dimasukkan dalam rancangan induk yang baru,” katanya kepada pemberita di ibu pejabat DAP di sini.

“Saya hanya boleh membuat kesimpulan bahawa MAHB dengan sengaja memilih untuk tidak mendedahkan maklumat penting ini kepada pegawai kementerian berkaitan.”

Tindakan itu menyebabkan kekurangan bantahan untuk memindahkan KLIA Utara ke KLIA Barat yang menyebabkan kos terminal pengangkutan tambang murah boleh melambung dari RM2 bilion kepada RM3.9 bilion, katanya.

Pua juga mempersoalkan keputusan MAHB untuk berpindah ke lokasi baru, mengatakan pengendali lapangan terbang itu telah mengesahkan tapak asal sebagai lokasi pilihan terbaik dalam satu pembentangan kepada Kementerian Kewangan pada 6 Julai 2007.

Bulan lalu Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara ini menganggarkan kerja-kerja di tapak baru itu akan menelan kos RM1.2 bilion daripada 1.9 bilion kos tambahan untuk membina KLIA2.

Beliau menegaskan langkah untuk memindahkan KLIA Barat bermakna satu landasan kapal terbang ketiga perlu dibina yang menelan kos RM270 juta serta satu menara kawalan kedua berharga RM500 juta.

Pua juga mengambil tugas Kementerian Pengangkutan dengan mengatakan keputusan MAHB itu dibuat tanpa mengikut syarat-syarat yang ditetapkan dan menggesa Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha mengambil tindakan terhadap pegawai kementerian itu yang terlibat dalam perbincangan KLIA2.

Beliau menambah tindakan juga mesti diambil terhadap pengurusan atasan MAHB kerana menyembunyikan perkara sebenar.

MAHB berkata kenaikan kos KLIA2 itu berlaku disebabkan keputusan untuk meningkatkan keupayaan kapasiti terminal kepada 45 juta penumpang setiap tahun berbanding 30 juta sebelum ini.

Ia dilakukan untuk menampung unjuran penerbangan tambang murah AirAsia yang mempunyai penumpang seramai 45.3 juta orang yang akan menggunakan terminal pengangkutan tambang murah baru menjelang 2020, katanya.

Pengendali kapal terbang itu turut menyalahkan kelewatan enam bulan untuk perubahan dalam sistem pengendalian bagasi (BHS), yang diminta AirAsia.

Tetapi AirAsia menafikan meminta BHS supaya memberikan perkhidmatan lebih baik atau terminal lebih besar dengan mengatakan hanya meminta MAHB memperluaskan KLIA2 jika diperlukan.

KLIA2 akan menjadi terminal tambang murah terbesar di dunia apabila siap dibina pada April 2013.-tmi

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...