07 Januari 2012

901; MAHASISWA TETAP TURUN

BEBAS Anwar 901 : Polis Sudah Benarkan, Apa Respon Universiti?


Kuala Lumpur, 7 Dis : Sebahagian besar mahasiswa yang mengikuti perkembangan semasa luar universiti kini kian bersemangat setelah mengetahui pihak polis telah memberi kebenaran untuk rakyat berhimpun di perkarangan Mahkamah Jalan Duta Isnin ini.Perhimpunan yang dianjur pimpinan Pakatan Rakyat itu adalah bertujuan untuk menyatakan solidariti terhadap keputusan perbicaraan kes graduan Universiti Malaya, Datuk Seri Anwar Ibrahim 9 Januari ini.

Namun tumpuan terarah kepada golongan mahasiswa yang diberitakan telah dilarang untuk menyertai himpunan terbabit oleh pihak universiti atas alasan perhimpunan itu masih tiada permit daripada polis.Antara universiti yang dikenalpasti telah mengeluarkan notis amaran berkenaan adalah Universiti Malaya, Universiti Utara Malaysia, UIAM, UMT, UPM, UiTM dan beberapa lagi universiti.Mereka menggunakan alasan yang sama iaitu perhimpunan masih ‘haram’ dan notis mula dikeluarkan sejak beberapa hari lalu.
Mahasiswa akan turun tetapi…

Tinjauan di laman sosial facebook dan twitter mendapati rata-rata golongan muda terutama mahasiswa bersemangat untuk turun bersama rakyat pada 9 Januari ini.
“Polis sudah beri kebenaran, walaupun ada syarat-syarat tertentu, ianya saya anggap kurang mengganggu mood peserta untuk berhimpun.
“Bagi saya, pihak universiti yang keluarkan amaran perlu tarik balik amaran tersebut kerana alasan mereka untuk ambil tindakan ke atas stuent sudah tidak boleh dipakai.”, tulis seorang siswa UPM.

Manakala Pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional, Mohd Taufiq pula menyatakan mahasiswa tetap akan turun 9 Januari ini tetapi bukan atas kapasiti seorang mahasiswa.“Ya, saya dapat maklumat ramai akan turun terutama sekitar Lembah Klang. Saya nak beritahu pihak universiti, kami semua warganegara Malaysia, malah sudah melepasi umur untuk mengundi (21 tahun).“Jadi, hak kami untuk hadir adalah perlu sebagai suara warganegara Malaysia dan kami tidak akan turun atas ‘stand’ mahasiswa tetapi sebagai rakyat.”

“Jadi, alasan melanggar AUKU yang diberikan universiti memang tidak releven lagi. Lebih-lebih lagi pihak polis sudah memberi permit semalam.”, ujarnya dalam satu kenyataan. – GZDaily

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...