06 Januari 2012

TAKUTKAN 'FELDA SPRING' TERPAKSA BATALKAN MESYUARAT AGUNG KHAS KPF

Peneroka Felda tunjuk jalan keluar buat Isa

Written by Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 6 Jan: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melihat tindakan beberapa anggota Koperasi Permodalan Felda (KPF) untuk menghalang mesyuarat agung KPF diadakan melalui kuasa mahkamah menunjukkan seakan ada sesuatu yang tidak kena pada KPF atau pada bakal pengerusinya Tan Sri Isa Samad.
Ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor merasa hairan kerana selama ini KPF tidak pernah bermasalah dan tiada suara-suara anggota KPF itu dibawa keluar.

Katanya, dunia Felda seperti senyap dengan keadaan yang tenang dan aman tanpa berlaku sebarang insiden yang memalukan.

“Namun demikian, dengan kehadiran Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi KPF yang dilantik oleh tangan-tangan hitam tanpa restu ahli-ahli dan anggota Felda, Felda berkecamuk dengan begitu kuat sekali. Sehinggakan pemimpin Felda yang lain seperti sepakat bahawa yang menjadi duri dalam daging kepada Felda dan KPF adalah Tan Sri Isa Samad,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Lebih dari itu, ujarnya usaha menyingkirkan beberapa orang kanan Felda termasuk mencutikan Pengerusi KPF sebelum ini iaitu Datuk Dzulkifli Abdul Wahab secara paksa memarakkan lagi kemarahan warga Felda.

Kemuncaknya, kata beliau tindakan Tan Sri Isa untuk menyenaraikan Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke Bursa Malaysia telah mendapat tentangan banyak pihak yang merasa terancam dengan masa depan KPF yang tidak menentu hasil penyenaraian tersebut.

Menurutnya, ramai beranggapan bahawa Tan Sri Isa Samad tidak layak memimpin KPF kerana beliau bukan ahli KPF, malah, beliau juga bukan berlatarbelakangkan Felda.

Tambahan pula, katanya Isa gagal memikat hati peneroka Felda daripada terus menyokongnya.

“Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, semakin ramai menunjukkan kebencian terhadap beliau sehingga ada yang sanggup ke mahkamah demi memastikan beliau tidak mengemudi KPF,” ujarnya.

Justeru, katanya lagi Isa sewajarnya sedar diri sekiranya ada ahli bawahan membantah setiap tindakan beliau.

Ini, ujarnya menunjukkan kepemimpinan Isa tidak disenangi oleh warga Felda sendiri.

Sepatutnya, kata Riduan langkah awal yang perlu dibuat oleh Tan Sri Isa Samad adalah dengan mengundur diri bagi mengelak lebih ramai mempertikaikan kehadiran beliau di situ.

“Dibimbangkan sekiranya beliau terus berdegil untuk memimpin Felda dan KPF, warga Felda keseluruhannya memberontak dan boleh menyebabkan berlakunya ‘Felda Springs’ pula melanda sebagaimana berlaku di negara Arab ketika ini,” ujarnya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...