07 Januari 2013

Terkini ! Cerita Sebenar Pegawai Daerah Yang Rasuah..!!!

Selepas tangkapan rasuah, Pulau Pinang rombak pegawai daerah

Pulau Pinang merombak lima pegawai daerah dan menamakan seorang lagi wanita kepada jawatan kanan perkhidmatan awam itu untuk menggantikan salah seorang yang ditangkap dalam operasi minggu lepas.

Pegawai daerah adalah di bawah bidang kuasa negeri yang mengendalikan pentadbiran tanah, dan juga bertindak sebagai pegawai pengurus pilihan raya. Pilihan raya umum akan diadakan tahun ini selepas kerajaan melengkapkan tempoh lima tahun.
Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng (gambar) mengesahkan rombakan itu kepadaThe Malaysian Insiderdengan mengatakan beliau akan membuat pengumuman hari ini.

“Akan ada rombakan pegawai daerah. Dan negeri ini akan melantik seorang lagi wanita, menjadikannya dua pegawai daerah wanita di sini,” katanya.

Pulau Pinang mempunyai lima daerah — Timur Laut Pulau Pinang, Barat Daya Pulau Pinang, Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah dan Seberang Perai Selatan.

Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Lim telah melantik pegawai daerah wanita pertama Rohani Hassan bagi negeri, pada tahun 2009 untuk memimpin Daerah Seberang Perai Selatan.

Meletakkan wanita kedua dalam jawatan tertinggi negeri dilihat sebagai percubaan untuk mendapatkan lebih banyak undi daripada wanita, yang membentuk sebahagian besar pengundi berdaftar dan lebih cenderung untuk membuang undi berbanding rakan-rakan lelaki mereka.

Langkah Pulau Pinang untuk merombak pegawai daerah dilakukan selepas tiga tangkapan minggu lepas dalam operasi anti-rasuah isu peribadi pegawai negeri.

“Kami sedang menyiasat perkara ini, ini tidak ada kena mengena dengan tugas kerajaan, ini adalah bersifat peribadi, dan ini akan diuruskan oleh TKM yang akan melaporkan kepada saya,” kata Lim kepada The Malaysian Insider semalam.

“Kita tidak akan berkompromi dengan rasuah, kita akan ambil tindakan.”

Seorang pembantu yang berusia 56 tahun kepada Datuk Dr Mansor Othman, Timbalan Ketua Pulau Pinang Menteri I (TKM I), adalah antara tiga lelaki yang ditahan oleh pegawai anti-rasuah dalam cubaan rasuah RM30,000, lapor akhbar semalam.

Lelaki tidak dinamakan disyaki telah menawarkan wang sebagai dorongan kepada seorang wanita untuk menggugurkan aduan gangguan seksual yang dibuat terhadap pegawai atas, lapor The Sunday Star.

Menurut laporan akhbar itu, wanita tersebut melaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menunggu transaksi itu berlaku di sebuah restoran di Seberang Jaya pada 3 Januari sebelum menangkap tiga lelaki tersebut dengan memetik sumber yang tidak dinamakan tetapi dekat dengan penyiasatan kes tersebut.

The Sunday Star turut melaporkan pembantu tersebut memegang jawatan di pejabat PKR Permatang Pauh yang diketuai oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Akhbar bahasa Melayu Mingguan Malaysia juga melaporkan sumber tidak dinamakan yang dekat dengan penyiasatan mengatakan pembantu tersebut menyaksikan transaksi antara dua lelaki, salah seorang daripadanya dikatakan pegawai daerah berusia 52 tahun dan seorang pegawai bank.

2 ulasan:

baretta berkata...

Tahniah LGE... Teruskan yg baik... Wlupun sama2 dlm PR, tapi ini soal integriti. Saya sokong ketegasan LGE.

lijitra berkata...

semoga apa yg dilakukan LGE dicontohi oleh semua pemimpin khasnya pimpinan umenongok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...