11 September 2012

Panas ! Selepas Genting, KWSP Penyelamat Saham Felda (FGVH)


KWSP beli saham FGVH selepas mencecah paras terendah, selepas Genting membeli 400 juta unit saham, harganya terus menjunam pada paras terendah semalam, maka dana Rakyat digunakan untuk mengelak saham terus merudum..mungkin lepas ini Petronas dipaksa membeli pulak....

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah membeli saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) walaupun sebagai saham gergasi perladangan tersebut tenggelam ke paras terendah baru semalam, ditutup pada RM4.68 sesaham atau hanya 13 sen di atas harga pengeluaran.

Menurut pengajuan Bursa Malaysia, pegangan dana pencen terbesar negara di FGVH telah meningkat 5.4 peratus sejak 3 September, sehari sebelum FGVH menjunam di bawah tanda RM5.

Dana pencen juga baru-baru ini membelanjakan RM2.4 bilion untuk mengambil alih tanah Institut Penyelidikan Getah di Sungai Buloh yang akan bertukar menjadi sebuah perbandaran.

Adalah wajib bagi pekerja-pekerja sektor swasta untuk menyumbang kepada dana itu, yang diuruskan oleh wakil-wakil dari kerajaan dan kesatuan.

KWSP kini memegang kepentingan 6.98 peratus dalam kumpulan, meningkat daripada 6.62 peratus pada 3 September dan naik mendadak lebih tinggi daripada kepentingan 5.01 peratus pada 12 Julai.


Kumpulan perladangan terebut dilaporkan mengalami keuntungan yang mengecewakan bagi suku kedua, turun 32.5 peratus daripada tahun sebelumnya disebabkan oleh tuaian minyak sawit yang rendah, kenaikan dalam kos operasi, dan sumbangan yang lebih rendah daripada gula subsidiari MSM Holdings.

FGVH adalah tawaran awal awam kedua terbesar di dunia tahun ini dan sahamnya meningkat 20 peratus pada hari pertama dagangan kepada RM5.46 tetapi telah dalam proses menurun.



Industri minyak sawit Malaysia juga telah berada di bawah tekanan daripada harga rendah, yang telah menurun lebih daripada lapan peratus tahun ini.

Buasir Saham bagi komoditi itu mencecah 2.13 juta tan, satu rekod 10 bulan semalam menghantar harga yang lebih rendah untuk hari kelima berturut-turut.

FGVH juga boleh berjuang dengan penuaan pokok-pokok kelapa sawit berjumlah 53 peratus daripada 320,000 hektar ladang kelapa sawit bertaraf antara yang tertinggi dalam industri dan latihan penanaman semula, bermakna lebih banyak kerugian pendapatan bagi kumpulan itu dalam tempoh untuk pokok-pokok matang.

FGVH juga dilaporkan mengalami produktiviti dari segi tan per hektar yang ketiga terendah di kalangan firma perladangan utama Malaysia.

HwangDBS Vickers Research mempunyai panggilan "MENUNGGU" pada FGVH mengatakan bahawa ia menawarkan terhad terbalik dengan harga sasaran RM5.05 tetapi kaunter juga menawarkan aliran tunai yang mantap dan 50 peratus dasar pembayaran dividen.

Malaysia adalah pengeluar kelapa sawit kedua terbesar di dunia, selepas Indonesia yang selama bertahun-tahun membekalkan keperluan tenaga kerja bagi ladang Malaysia.

Tetapi, aliran pekerja Indonesia telah dihentikan pada tahun-tahun kebelakangan ini, mendorong Malaysia untuk mengkaji semula larangan ke atas pekerja Bangladesh.

Penanam berkata Malaysia memerlukan tambahan 40,000 pekerja asing untuk memenuhi sasaran tahun ini iaitu output sebanyak 19.3 juta tan.

1 ulasan:

Mr. Idiocracy berkata...

Quote from a forummer:

Before this thing goes way too forward, the snapshot of Bloomberg has been understood wrongly.

There is 3 columns in the snapshot. First column is the name of the shareholders, second column is FGV MK which is the Bloomberg ticker (some sort of code to find the stocks) for FGV and third column is GENP MK, which is the Bloomberg ticker for Genting Plantations Berhad. So no, Genting does not own shares in FGV.

And also, the snapshot seems to be manipulated (or at least cut-off). As a Bloomberg user, it seems off for me. as

This type of search only shows the top 20 single largest shareholders of a public company. Means unless the settlers hold substantial shares, their names wont be listed. Since the settlers hold their shares in their individual names, it is logical that their names won't be listed.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...