14 September 2012

Panas ! Bakal MB Kedah Jenis " Otak Sempit ".....

Rafizi: Mukhriz tidak faham sistem AP

KUALA LUMPUR, 14 Sept — Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli mendakwa Datuk Mukhriz Mahathir tidak faham “bagaimana kereta dijual” dan sistem permit import kereta (AP) yang diluluskan kerajaan ke atas kenderaan yang diimport dari luar negara.


Kenyataan Rafizi (gambar) tersebut dilontar semasa satu siri forum “Kurangkan Harga Kereta” malam tadi dan menyifatkan anak bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir tersebut “sudah jelas tidak memahami mekanisma pasaran terbuka”.

“Kami menunggu selama dua bulan respon daripada Mukhriz kepada cadangan kami. Beliau adalah salah seorang yang mengawal sistem AP ... dua bulan dan saya sudah berputus asa.

“Tetapi sekarang, beliau membalas dengan mengatakan cadangan kami untuk mewujudkan tender terbuka AP tidak akan mengurangkan harga kereta. Saya yakin Mukhriz tidak memahami bagaimana kereta yang dijual.

“Saya juga fikir dia tidak memahami sistem AP dan sudah tentu tidak memahami mekanisme pasaran terbuka ... dia telah dikurung dalam satu persekitaran terkawal terlalu lama,”
kata Rafizi di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor.

PKR pada minggu lalu telah mencadangkan untuk mewujudkan tender terbuka sebagai sebahagian pelan untuk mengurangkan yang beban cukai tiga kali ganda dikenakan ke atas kereta yang dijual jika PR memerintah.

Dalam cadangan tersebut, Rafizi menjelaskan kira-kira 70,000 AP tersebut jika diberikan secara tender terbuka ia akan memberi pendapatan kepada kerajaan sebanyak RM3 bilion.

Malahan menurut Rafizi lagi sistem baru ini akan mengimbangi sebahagian daripada RM7 bilion yang dijangkakan kerugian tahunan akibat daripada pelan PR untuk mengurangkan duti eksais yang didakwanya dikenakan setinggi 105 peratus.

Cadangan tersebut sebaliknya mendapat kritikan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan

Industri dengan mengatakan ia tidak logik memandangkan tender terbuka akan menyebabkan harga setiap AP naik lebih tinggi daripada berbanding dengan harga kini yang dikenakan kerajaan iaitu sebanyak RM10, 000.

Namun, Rafizi tetap bertegas dengan pendiriannya tender terbuka akan membantu meningkatkan pendapatan kerajaan.

Mengulas lebih lanjut, wakil dari DAP Tony Pua menegaskan bahawa dengan tender terbuka AP, keuntungan daripada jualan permit akan pergi terus ke dalam poket kerajaan.

“Kita semua tahu bahawa 80 peratus AP pergi kepada 20 peratus syarikat yang memohon untuk mereka,” katanya.

Pada forum itu juga, ahli parlimen PAS Dr Dzulkefly Ahmad dan wakil dari IDEAS, Wan Saiful Wan Jan juga menyokong dengan cadangan tersebut dan menolak tanggapan yang mengatakan ia akan hanya menyebabkan kesesakan walaupun ketika ini masalah tersebut masih belum selesai.

Rafizi juga mengemukakan cadangan untuk memperkenalkan “polisi kitar semula kereta” di Malaysia sebaik sahaja harga kereta diturunkan bagi menangani masalah lambakkan kereta di atas jalan raya.

Di bawah polisi itu, kenderaan yang mencapai umur sepuluh tahun akan perlu dijual atau dibaikpulih.

Semasa forum itu juga, Dr Dzulkefly juga menegaskan bahawa pelan PR untuk mengurangkan harga kereta dengan pemotongan cukai akan membantu mengurangkan hutang isi rumah, yang kini berada pada RM653 bilion, atau 80 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara.

Komen Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Mahathir berhubung permit import (AP) kereta menunjukkan beliau tidak tahu menahu berhubung pasaran kereta, kata Pakatan Rakyat.

Bertentangan dengan dakwaan Mukhriz, anggota parlimen Petaling Jaya Tony Pua berkata, pelelongan AP kereta tidak akan menjejaskan harga kereta.

Sebaliknya, katanya, ia akan menyalurkan hasil terus kepada simpanan kerajaan dan tidak kepada pemegang konsesi yang menjadi "rakan baik" dengan kementerian yang menjual AP.

"Ini jelas. Saya tidak fikir beliau faham tentang permit AP dan mekanisme pasaran terbuka," kata Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli dalam forum di ibu negara malam tadi.

Mukhriz Mahathir semalam menyindir idea pembangkang bahawa pelelongan AP bagi kereta luar negara akan menurunkan harganya.

Sebaliknya, Mukhriz berkata, bidaan AP itu akan menjadikan harga kereta menjadi lebih tinggi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...