27 Ogos 2012

HOT! Mogok Seks Paksa Presiden Letak Jawatan

Wanita Togo mula mogok seks paksa presiden letak jawatan

Isabelle Ameganvi

LOME, Togo - Kaum wanita Togo memulakan mogok seks selama seminggu mulai hari - salah satu pendekatan kumpulan hak asasi sivil bagi menuntut presiden negara itu meletakkan jawatan.

Wanita di negara itu digesa tidak mengadakan hubungan seks dengan suami atau pasangan masing-masing mulai hari ini, kata ketua sayap wanita kumpulan Let's Save Togo, Isabelle Ameganvi.

Laporan Associated Press memetik Ameganvi berkata, tindakan itu akan mengenakan tekanan ke atas Presiden Faure Gnassingbe.

Ameganvi, seorang peguam berkata, kumpulan itu mengikut cara kaum wanita Liberia, yang menggunakan pendekatan mogok seks pada 2003 untuk menggerakkan kempen keamanan.


"Kami ada banyak cara untuk kaum lelaki memahami apa yang kaum wanita mahukan di Togo," katanya lagi.

Tindakan mogok seks itu diumumkan di Lome, ibu negara Togo pada satu perhimpunan yang diadkaan kelmarin.

Demonstrasi itu dianjurkan oleh satu perikatan yang membantah pembaharuan sistem pilihan raya, yang menurut mereka akan memudahkan Gnassingbe untuk menang dengan mudah dalam pilihan raya Oktober ini.



Gnassingbe dipilih sebagai presiden pada 2005 ekoran kematian bapanya, Gnassingbe Eyadema yang memerintah negara di sebelah barat Afrika itu selama 38 tahun.

Beliau dan isterinya tidak mengulas mengenai mogok seks ini.

Laporan AP juga menyebut bahawa perhimpunan kelmarin, yang berakhir dengan aman berbanding protes awal bulan ini, turut dihadiri ketua parti pembangkang. Lebih 100 orang ditahan dalam protes awal bulan ini.

Mogok seks ini mula mendapat perhatian rakyat Togo, yang jumlahnya dalam lingkungan tujuh juta orang.

"Mogok seks adalah tindakan yang baik memandangkan anak-anak kami ditahan di penjara. Saya percaya dengan mogok ini, kami dapat membebaskan mereka," kata Abla Tamekloe.

"Bagi saya, ia seperti berpuasa, melainkan anda berpuasa, anda tidak akan mendapat apa yang anda mahukan daripada Tuhan," katanya lagi.

Ketika ditanya sama ada suaminya akan bersetuju, Tamekloe berkata: "Mudah untuk saya lakukan. Saya sudah biasa, tetapi saya tidak pasti sama ada suami saya akan terima atau terima. Bagaimanapun saya akan menjelaskan kepada dia."

Seorang lagi wanita Togo berkata, dia menyokong mogok seks, tetapi tidak pasti sama ada boleh berbuat demikian selama satu minggu.

Laporan itu menambah bahawa meskipun mogok seks kelihatan menarik minat ramai wanita dan sebahagian kaum lelaki termasuk ketua-ketua parti pembangkang dan kumpulan hak asasi manusia tetapi tidak yakin ia akan berjaya.

"Satu minggu terlalu lama,: kata Fabre dari Pakatan Kebangsaan Bagi Perubahan.

Sebaliknya dia mengesyorkan tempoh yang pendek, kemungkinan dua hari. "Amalkan dua hari," katanya.

Beberapa pihak sangsi dengan permintaan Ameganvi.

"Mudah untuk dia bercakap sebab dia belum berkahwin," kata Ekoue Blame, seorang wartawan.

"Siapa yang dapat kawal pasangan di sebalik bilik yang tertutup," katanya lagi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...