11 Mei 2011

Politik baru

Politik baru
May 11, 2011
Semasa aku dalam PKR, aku mempunyai peluang untuk belajar tentang politik. Diperingkat awal, aku menyertai program-program yang dijalankan oleh Biro Latihan yang mana Mustafa Kamil Ayub menjadi Pengarah. Mus menamakan programnya ..SEHARUM.

Tapi aku tak sesuai dengan SEHARUM. Banyak sangat bahasa Arab yang aku tak faham. Dan politik yang cuba ditonjolkan dalam SEHARUM lebih mirip kepada politik ABIM. Bukan aku anti ABIM, tapi dalam PKR yang ada semua bangsa, kalau cakap pasal Islam saja, orang lain pun lari. Dan akhirnya, SEHARUM hanya disertai oleh orang Melayu.

Akhir 2009, Fuziah Salleh dilantik jadi Pengarah Biro Latihan dan Fuziah menubuhkan Akademi Keadilan (ArK). Dalam masa yang sama juga, aku mempunyai pilihan untuk menyertai Sekolah Politik dibawah Institut Kajian Dasar (IKD) yang dipimpin oleh Khalid Jaafar.

Orang yang liberal macam aku lebih sesuai di IKD, boleh belajar tentang falsafah politik barat atau Cina. Boleh belajar tentang makna demokrasi, sosialis atau kapitalis. Lebih-lebih lagi di IKD, aku ada member. Khalid Jaafar baik dengan aku. Hasmi Hashim juga member aku.
Tapi aku memilih untuk menyertai Fuziah Salleh walaupun aku bukan baik sangat dengan dia. Kalau jumpa lebih banyak bertengkar dari bersetuju. Aku pernah kutuk dia, dia pernah maki aku. Tapi aku lebih suka menyertai Fuziah sebab boleh bertengkar…tetapi akhirnya mesti ada jalan penyelesaian. Kalau aku tewas, aku kena ikut dia. But I enjoyed it.

Aku tak minat dengan falsafah poltik lama. Politik tendang terajang ataupun politik manipulasi atau opportunis. Aku tak minat dan mampuih pi la dengan Machiavelli, Tolstoy. Aku minat dengan politik baru. Politik yang berteraskan nilai, bukan berdasarkan ideology-ideologi yang dibawa oleh orang dulu-dulu.

Politik Baru bukan idea Fuziah salleh. Ia juga dicakapkan oleh Syed Hussin Ali. Ia juga dicakap oleh Lee Boon Chye. Malah Saifuddin Abdullah dari Umno juga cakap tentang Politik Baru yang berteraskan nilai. Yang benar tetap benar, yang salah tetap salah. Bukan berdasarkaan sapa yang buat. Kalau Umno buat…salah. Kalau PKR buat…tak salah. Itu salah. What is right is right, what is wrong is wrong.

Kalau sesuatu perkara itu aku fikir ianya salah, aku tentang…walaupun yang melakukannya ialah Anwar Ibrahim atau Nik Aziz.

Tapi Fuziah hanya mampu bertahan sebagai Pengarah Biro Latihan selama 3 bulan. Kemudian diberikan balik kepada Mustafa Kamil Ayub. Fuziah jadi Pengarah Pilihanraya. Aku tersingkir dari Biro Latihan sebab Mustafa Kamil Ayub kembali dengan SEHARUMnya.
Dalam PKR pun tak jauh bezanya dengan Umno. Dalam Umno, setiap kali Menteri berubah, setiap kali dasar berubah. Contohnya sistem pendidikan yang makin lama makin hancur. Dalam PKR pun macam tu. Itu sebabnya, kalau tanya kepada 10 orang PKR apa makna ‘Ketuanan Rakyat”, kita akan dapat 10 jawapan yang berlainan. Ada yang jawab…”Kita jadi Tuan kepada rakyat.” Apa la punya bangang.

Ini kerana setiap kali Pengarah Biro Latihan berubah, setiap kali juga dasar latihan berubah.
Dalam pemilihan PKR 2010, aku menyokong Zaid dan menentang Azmin. Pengarah Kempen Azmin, Sdr. Anwar Ibrahim bercakap dalam mesyuarat tertutup, bahawa Zaid tak boleh jadi Timbalan sebab masalah moral. Zaid main politik wang. Bayar RM5,000 kepada setiap Cabang. Zaid pernah digantung keahlian dalam Umno sebab didapati bersalah kerana politik wang. Keputusan mendapati Zaid bersalah dibuat oleh Jawatankuasa Disiplin Umno. Maka berjaja lah kuncu-kuncu Azmin menjaja modal Anwar itu.
Anwar didapati bersalah oleh semua mahkamah. Dari Mahkamah Tinggi sampai mahkamah rayuan. Tapi orang PKR tidak mempercayaai keputusan mahkamah ini kerana merasakan bahawa sistem mahkamah dirogol oleh Umno, termasuk aku. Anwar dijatuhkan hukuman penjara dan merengkok selama enam tahun. Bila keluar penjara. Anwar jadi hero. From zero to hero.

Zaid digantung dari menjadi Ketua Bahagian selama 6 bulan, dan apabila selesai penggantungannya, dia dilantik menjadi Menteri Kehakiman. From zero to hero.
Standard yang digunakan terhadap Zaid tak sama dengan yang digunakan terhadap Anwar. Anwar didapati bersalah oleh mahkamah dan dijatuhkan hukuman penjara. Kita tak percaya Anwar bersalah kerana kita tak percaya keputusan mahkamah. Kita tak percaya bahawa mahkamah itu adil.
Tetapi Anwar sendiri menjaja bahawa Zaid bersalah kerana politik wang, walaupun keputusan itu dibuat oleh Jawatankuasa Disiplin Umno. Anwar lebih percaya kepada Jawatankuasa Disiplin Umno berbanding mahkamah. Dan ahli-ahli PKR yang menyahut kokokan Anwar itu juga sama. Malah dalam komen-komen di ureka.asia dulupun penuh dengan komen-komen bahawa Zaid tak bermoral kerana didapati bersalah oleh Jawatankuasa Disiplin Umno. Tapi Anwar tak bersalah kerana keputusan itu dibuat oleh mahkamah.

Dengan lain perkataan, penyokong Azmin lebih percaya kepada Jawatankuasa Disiplin Umno daripada mahkamah.

Aku tak percaya Anwar bersalah bukan kerana aku tau dia buat atau tidak…tetapi kerana aku tak percaya kepada sistem itu. Sama ada betul atau tidak Anwar suruh SB ugut Umi Hafilda atau tidak…aku tak tau. Itu antara Anwar dengan SB dan Umi. Sama ada benar atau tidak Anwar meliwat Azizan, aku tak tau…yang tau cuma Anwar dan azizan. Aku tak percaya kepada keputusan mahkamah sebab aku tak percaya dengan sistem kehakiman.
Aku juga tak boleh percaya bahawa Zaid melakukan kesalahan politik wang kerana aku tak percaya kepada Lembaga Disiplin Umno. Sama ada dia buat atu tidak aku tak tau. Aku tak percaya sebab aku tak percaya dengan sistem yang ada dalam Umno.

Pertimbangan aku bukan berdasarkan sapa yang buat. Kalau Anwar yang buat semua betul, kalau Zaid yang buat semua salah. That’s not right.
What is right is right, what is wrong is wrong.

Mungkin itu sebabnya mengapa Fuziah Salleh ditukarkan dari Biro Latihan, sebab Fuziah mengajar ahli PKR berfikir, yang betul tetap betul, yang salah tetap salah. Apa yang dimahukan oleh Anwar dan Azmin ialah, semua orang mesti dengar cakap depa.
Salah satu lagi nilai-nilai yang ada dalam politik baru ialah jangan mungkir janji. Kalau tak mampu, jangan berjanji.
Dalam pilihanraya 2008 yang lepas, Anwar berjanji…”Anak Melayu anak kita, Anak Cina anak kita, Anak India anak kita.” Tapi bila lepas pilihanraya, orang-orang India dipinggirkan. Akhirnya, orang-orang India lari dari PKR, ada yang lari masuk MIC, ada yang lari masuk PPP, ada yang lari masuk KITA, ada yang lari masuk HRP.
Kalau tanya Anwar, dia akan jawab..”itu semua fitnah. Orang-orang India semakin ramai yang menyertai PKR”

Hari Isnin lalu, satu forum telah diadakan di pejabat PKR di Tropicana. Tajuk forum ialah “ Bagaimana hendak mengembalikan sokongan kaum India kepada PKR.”
Selepas 3 tahun pasca 2008, baru nak bercakap tentang kaum India. Aku tak heran, sebab dua minggu lalu, Anwar meramalkan pilihanraya akan diadakan bulan Julai. Sekarang Mei, lagi dua bulan, July.

Baru nak berforum macam mana nak mengembalikan sokongan orang india? Apakah orang India sudah lari dari PKR sehingga perlunya membuat satu forum?

Ini bukan politik yang berteraskan nilai. Tetapi politik ala umno. Bila nak pilihanraya, baru nampak muka. Bila pilihanraya baru kita sedar ada orang India yang tinggal berlantaikan tanah. Bila pilihanraya baru kita sedar ada Iban yang mandi air lumpur.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...