07 Januari 2015

KISAH TAHFIZ MADRASATUL TARBIAH SELAMAT DARI BENCANA BANJIR BESAR!!!!




 

DENGAN IZIN ALLAH PESAT TAHFIZ Madrasatul Tarbiah Aulad INI SELAMAT

Secebis Pengalaman...Suatu Perjalanan...
Nik Azam, Sabtu 3/1/15

Sahabat2...
Saya nk kongsikan sedikit cerita ttg pengalaman mnghantar bantuan ke tempat mangsa2 banjir. Dlm byk2 pengalaman membantu..inilah satu2nya pengalaman yg ingin saya sampaikan..


Saya bersama2 sahabat2 dr Trganu yg membawa 1 lori bekalan brg2 pergi ke Dabong utk menghantar bantuan ke kawasan2 pedalaman yg teruk terjejas. Kami juga ingin menghulurkan bantuan ke sebuah pondok yg ada di situ.



 

Kami memilih lokasi tersebut krn mndapat maklumat dari Ustaz Nazry yg mnguruskan rumah anak2 yatim & pusat Tahfiz bahawa ada satu pondok di pedalaman yg trlibat dgn banjir dan mngkin memerlukan bantuan krn jauh dr jalan besar. 

Kedudukan pondok di tepi sungai juga memungkinkan kemusnahan teruk dialami..dan kami tidak dapat maklumat lanjut krn tidak dpt brhubung dgn org2 di situ.

Terima kasih saya ucapkan kpd sahabat2 lain di Machang yg sudi menghulur bantuan utk mndpatkan bekalan tambahan dan mengisi brg2 ke atas lori sblm kami brtolak pergi.

Dlm byk2 tempat yg sy pergi utk mnghulurkan bantuan..pengalaman ini agak luarbiasa krn segala2nya bermula dari kami bertolak dipermudahkan Allah SWT.
Ini sgt berbeza dgn pngalaman saya mmbantu mangsa2 di tempat lain.
Walaupun kami tidak mengetahui lokasi pondok yg kami tuju..tetapi kami seolah2 dipimpin utk smpai ke sana..setelah bertanya kpd bberapa org.

 

Pondok yg kami tujui itu digelar Madrasatul Tarbiah Aulad...berada di Kg. Sg. Kenerong, Stong, Dabong...dan diuruskan oleh seorang ustaz yg digelar Pak Teh Din.

Setelah masuk ke kwsn Dabong..kami melihat kemusnahan yg sgt teruk di sepanjang perjalanan.

Bila masuk ke jalan kecil utk menuju ke Madrasah Tarbiah Aulad itu..saya membayangkan kemusnahan yg lebih teruk memandangkan kedudukan pondok di tepi sungai.

Madrasah Tarbiyah al-Aulad ini berada di laluan air utama..di bawah stesen hidro TNB  Sg.Kenerong, Stong, Dabong.

Apabila stesen hidro itu mlepaskan air..dlm keadaan air yg sudah begitu banyak..maka terjadilah gelombang raksasa yg begitu deras merempuh kawasan madrasah tersebut..!





Jadi masa gelombang air turun dari bukit ke sini..
dgn lajunya, dgn tingginya..dgn arus yg ganas menggila...segala2 yg ada di sekitar kawasan ini dirempuh dgn begitu ganas..

(mngikut cerita P.Teh Din..pemilik pondok ini sendiri)


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullillah

Kerja2 amal melibat anak yatim berkat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...