09 Januari 2015

KHUTBAH JUMAAT YANG MENARIK UNTUK DIKONGSI MENGENAI BANJIR!!!



KHUTBAH JUMAAT YANG MENARIK UNTUK DIKONGSI :MASJID BATU JONG KUALA KRAI KELANTAN...

1.Banjir kerap blaku di Kelantan, sesiapa yg membuat persediaan dgn meninggikan rumah, menyediakn sampan, meninggalkan rumah lebih awal, menyediakn bekalan mknan mckupi dll, maka dia akn selamat drpd keperitan bencana bnjir..demikianlah kematian dan hri pembalasan akhirat pasti tiba, sesiapa yg bersiap sedia utknya, maka dia akan selamat drpd diazab.


2.Bila bnjir berlaku, kampung bergelap gelita tanpa bekalan elektrik, tanpa cahaya, penuh kegelapan dan ketakutan, cahaya lilin sangat diperlukn..demikianlah kegelapan di dalam kubur, hanya cahaya amal kebajikan yg diharapkan.

3.Banjir menyebabkan kesesakan lalu lintas, hanya yg berfaraf VIP Dunia mndpt bantuan kenderaan iringan bersiren utk melepasi kesesakan..demikianlah kesesakan di atas titian sirat di akhirat, hanya yg bertaraf VIP Akhirat dpt memecut sepantas kilat.

Buat Renungan dan Muhasabah Kita Semua...

SEBARKAN SEBANYAKNYA..




sumber

1 ulasan:

Faqirulkhoir berkata...

Muslimin, muslimat sekelian, salaam. Ini adalah satu contoh khutbah yg saya kira sangat baik. Antara lain ia mengait kejadian semasa pd janji2 Allah dgn begitu hidup (‘candid'). Alhamdulillah ianya telah dimuat naik ke blog ini dgn anjuran yg sangat baik supaya ia disebarluaskan lagi. Malangnya, sebagian besar penduduk diqariyah berkenaan tidak dpt mendengarnya lantas tidak sampai manfa'atnya. Mereka ini adalah kaum muslimat yg tidak solat Juma'at. Ini adalah satu pekara yg pelik kerana diMakkah, Madinah, dan di negeri China, kaum muslimat berduyun2 bergegas untuk bersolat Juma'at.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...