27 Jun 2014

POLITIK SARAWAK BERGELORA....PARTI KOMPONEN BN MULA REBUT KERUSI


SUPP, PRS, SPDP tidak akan ‘khianati’ BN Manakala  PBB persoalkan rasional di sebalik kesepakatan terbabit



KUCHING: Parti Rakyat Sarawak (PRS), Parti Sarawak Progresif Demokratik (SPDP) dan Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) telah ‘bersepakat’ untuk membentuk pakatan demi mempertahankan kerusi yang diperuntukkan kepada mereka oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) dari tuntutan oleh wakil-wakil rakyat Parti Tenaga Rakyat Sarawak (Teras).

Anggota majlis tertinggi Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Abdul Karim Rahman Hamzah mempersoalkan rasional di sebalik kesepakatan terbabit dan menggelarnya sebagai ‘penggabungan fikiran’.

“Saya hairan dengan kesepakatan ini dalam ‘penggabungan minda’ seperti yang diumumkan oleh ketiga-tiga pihak Presiden parti yang terbabit,” ujar beliau dalam satu kenyataan.

Abdul Karim telah merujuk kepada mesyuarat di antara Peter Chin (Presiden SUPP), Tiong King Sing (Presiden interim SPDP) dan James Masing (Presiden PRS) semasa penutupan sambutan Gawai Dayak di kediaman Masing pada petang Sabtu lalu.

“PBB tidak terjejas dalam apa jua cara dengan kesepakatan ini. Untuk rekod, beberapa menteri dan wakil-wakil PBB juga dipilih untuk dijemput tetapi waktu acara tidak sesuai bagi mereka untuk hadir, ” kata kenyataan tersebut.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pemuda PRS Sempurai Petrus Ngelai dalam kenyataannya menggesa Abdul Karim untuk tidak berkomentar melebihi batas.

“Sebab utama bagi ‘penggabungan fikiran’ ini adalah untuk mengukuhkan tiga komponen parti BN supaya mereka boleh mempertahankan kerusi yang diperuntukkan untuk BN dalam PRN akan datang,” katanya.

Teras memegang 10 kerusi DUN, PRS (8), SUPP (2), SPDP tidak mempunyai kerusi

Pada 16 Mei yang lalu, 10 wakil rakyat negeri bertemu Pengerusi BN dan Ketua Menteri Adenan Satem untuk mengikrarkan kesetiaan mereka kepada BN walaupun meninggalkan parti-parti komponen BN masing-masing untuk menyertai Teras.

Masing berkata PRS diperuntukkan sembilan kerusi oleh BN, SUPP (19) dan SPDP (8), ini bermakna ketiga-tiga pihak akan bertanding di 36 kerusi dalam pilihan raya negeri akan datang.

Untuk PRS, kerusi yang terjejas adalah Pelagus, manakala untuk SPDP adalah Tasik Biru, Pakan, Batu Danau, Marudi dan Bekenu sementara kerusi terjejas SUPP adalah Opar, Bengoh, Engkilili dan Bawang Assan.

Pada masa ini, Teras memegang 10 kerusi negeri, PRS (8), SUPP (2) manakala SPDP tidak mempunyai kerusi DUN. Kerusi negeri selebihnya dipegang oleh parti-parti pembangkang DAP (11), PKR (3) dan SWP (1).

Teras juga mempunyai dua menteri penuh dan empat timbalan menteri dalam kabinet negeri walaupun parti itu masih di luar BN -FMT

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...