26 Julai 2013

SAMM Lancar Tabung Kumpul Dana Bantu Aktivis Protes Penipuan PRU



SHAH ALAM, 26 JULAI: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) melancarkan tabung kutipan dana bagi membantu 33 aktivis yang terlibat dalam perhimpunan protes penipuan pilihan raya.

Wang tersebut bagi membayar jaminan yang dikenakan mahkamah terhadap mereka.

Menurut Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan dalam satu kenyataannya kepada TV Selangor, SAMM sebelum ini dinasihatkan peguam mereka agar bersiap-sedia dengan wang sebanyak RM165,000 bagi bayaran ikat jamin tersebut.

“Berdasarkan makluman dari Pegawai Penyiasat (IO) kes berkenaan dari IPD Dang Wangi menyatakan 33 akan dituduh dibawah Akta Perhimpunan Aman kerana menyertai perhimpunan haram dan 17 orang dari mereka akan diberikan tuduhan tambahan iaitu akta 147 iaitu cubaan merusuh.

Menurut Edy , orang ramai yang ingin menyumbang bagi bayaran ikat jamin 33 aktivis tersebut dan membantu gerakan SAMM, mereka boleh mendepositkan wang ke akaun Maybank 5550 4111 3224 atas nama Solidariti Anak Muda.

“Selepas menyumbang harap dapat sms ke 0126937908 atau email kesamm4anakmuda@gmail.com bagi makluman pengesahan,” katanya lagi.

Pada 24 Jun lalu, lebih 50 aktivis dari pelbagai NGO mengadakan protes di hadapan Parlimen bagi mendesak pemimpin Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meletakkan jawatan ekoran penipuan dan penyelewengan yang berlaku sepanjang Pilihan Raya Umum Ke-13 berlangsung.

Dalam kejadian tersebut seramai 33 dari mereka ditahan termasuk beberapa aktivis golongan muda terkenal seperti Safwan Anang, Ekhksan Bukhari serta Akram Ahmar.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...