27 Februari 2013

PANAS ! MAI TENGOK KETUA PEMBANGKANG JAWAB ISU BONGKAR 403J... MASIH INGAT TONG IKAN BERISI TUNAI RM6.5J...!!!

BONGKAR 403J: Dato’ Seri Mahdzir Khalid tak faham atau sengaja buat-buat tak faham?


Oleh: Mohd Irfan Mustafa

Saya tertarik untuk mengulas kenyataan yang dibuat oleh bekas MB kedah, yang meminta Suara Anak Muda Kedah membuat laporan SPRM jika terdapat penyelewengan yang dibuat oleh kerajaan terdahulu dalam isu Bongkar 403J.

Setelah dijelaskan berkali-kali oleh Pengerusi Bongkar 403J, YB Firdaus Jaafar, saya merasa musykil bagaimana bekas MB itu membuat kenyataan tersebut... sama ada beliau benar-benar tak faham atau sengaja buat-buat tak faham.

YB Firdaus sudah tegaskan bahawa bukan keseluruhan RM403 juta itu adalah penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan BN dahulu. Ia merupakan anggaran kerugian yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan kini akibat perbuatan kerajaan terdahulu. Dalam RM403 juta itu terdapat macam-macam kes atau situasi...


1) Perjanjian berat sebelah, untungkan swasta rugikan negeri... misalnya dalam perjanjian Taliworks. Memang ia bukan penyelewengan sebab perjanjian ditandatangani dgn relahati oleh dua belah pihak, tak boleh pertikai di mahkamah. Soalnya mengapa kerjaan BN yg memerintah masa tu tak teliti kandungi perjanjian yang rugikan rakyat?

2) Lalai dalam pengurusan, khususnya berkaitan perundangan... misalnya kes YIKED disaman RM11 juta oleh Senisinga Sdn Bhd. Kalau masa dulu BN uruskan projek ikut peraturan yang betul, takkan sampai kena saman?

3) Membuat pilihan merugikan... misalnya pembinaan logi air Lubuk Buntar dan Padang Sanai. Pusat dah nak bagi geran masa tu, terima jeelah.. buat apa nak terima dalam bentuk pinjaman pulak yang akibatnya kerajaan negeri kena tanggung kos bayaran balik.

4) Kegagalan dalam perniagaan.. misalnya Seri Temin yang dibebani hutang bertambun yang ditinggalkan oleh pengurusan lalu. Satu demi satu syarikat mai saman. Duit untung Seri Temin dulu diguna biayai program politik UMNO... legally right but morally wrong!

5) Kehilangan duit perniagaan.. misalnya dalam kes projek udang Kerpan, ke mana pergi RM6.15 juta untung, sepatutnya adab dlm akaun bersama.. tapi lesap entah kemana?

6) Perjanjian tak dibuat... misalnya projek fidlot bela lembu di Paya Mat Insun. Buat projek atas tanah individu tanpa perjanjian, bila rugi nak claim balik infra yang dibuat tak boleh. Cerdikkah itu?

7) Penyelewengan... akhirnya barulah penyelewengan. Misalnya bina kompleks MPSPK dan balak hilang di Tekih. Laporan polis, SPRM memang dibuat tapi... oleh kerana ia babitkan pihak BN dan BN masih berkuasa di Pusat maka siasatan pun ambil masa yang lama untuk siap... biasalah tu.




KENYATAAN MAHDZIR KHALID:

Buat Laporan SPRM Jika Rasa Ada Penyelewengan Kerajaan Terdahulu - Mahdzir Khalid

Bekas Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mahdzir Khalid meminta Suara Anak Muda Kedah (Bongkar) 403 juta membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika mereka rasa ada penyelewengan dalam pentadbiran kerajaan negeri terdahulu.

Beliau berkata Bongkar 403 juta sepatutnya meminta SPRM melakukan siasatan supaya perkara itu dapat diselesai dan bukan mengadakan sidang akhbar serta mengumumkan kepada rakyat.

"Ia adalah satu usaha untuk memperlekeh atau memberi gambaran yang tidak baik kepada orang ramai seolah-olah berlaku satu penyelewengan dan menggambarkan bahawa kerajaan yang sebelum ini tidak pandai tadbir negeri," katanya kepada pemberita di sini Khamis.

Baru-baru ini, Bongkar 403 juta mendakwa berlaku penyelewengan ketika Barisan Nasional (BN) memerintah Kedah.

Dalam pendedahan itu, Pengerusi Bongkar 403 juta Mohd Firdaus Jaafar berkata 11 penyelewengan BN di Kedah sebelum ini mengakibatkan rakyat negeri tersebut terpaksa menanggung hutang sebanyak RM403 juta.Mahdzir turut menafikan berlaku penyelewengan seperti didakwa dan berkata ia adalah pembohongan liar untuk mencari isu bagi pilihan raya.

Beliau merujuk satu projek yang didakwa berlaku penyelewengan iaitu usaha sama sebuah syarikat swasta iaitu Teramoda dengan Kedah Corporation bagi membangunkan sebuah padang golf.

"Padang golf tu tanah milik kerajaan. Syarikat tersebut bawa duit kepada kita, tetapi Bongkar telah mengatakan bahawa kita kerugian sebanyak RM49 juta. Di mana yang ruginya RM49 juta tu? Adakah negeri dah jual tanah kepada Teramoda dan Teramoda dah jual tanah tu kepada orang lain?

"Kalau Teramoda jual tanah tu kepada pihak lain, itulah yang dikatakan rugi. Rugi yang digambarkan oleh mereka itu hanyalah atas kertas sahaja sebab Teramoda tak membayar premium kepada kerajaan negeri RM36 juta, jadi kerana Teramoda tak membayar premium, mereka dah ambil kira kata rugi," katanya.

Mahdzir juga berkata kumpulan itu sengaja menjadikan perkara tersebut satu isu kerana jumlah RM403 juta berkenaan dikumpul daripada pentadbiran empat bekas Menteri Besar iaitu Tan Sri Osman Aroff, Tan Sri Sanusi Junid, Datuk Seri Syed Razak Syed Zain dan beliau sendiri.

"Kita nak cakap pun kena tengok fakta la... Kita hidup di zaman yang bertamadun, pemikiran yang moden dan perlu fikir secara waras. Ia akan menimbulkan kebencian kepada orang awam," katanya.
-
- BERNAMA

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...