26 Februari 2013

KENYATAAN TERBUKA INSIDEN PENCEROBOHAN TENTERA KESULTANAN SULU DI LAHAD DATU


Oleh: Navy The Best


Pang 3







KENYATAAN TERBUKA INSIDEN PENCEROBOHAN TENTERA KESULTANAN SULU DI LAHAD DATU

Perkara yang agak mengejutkan mengenai persiapan pengganas Tausug ini ialah apabila mereka awal-awal lagi sudah mempunyai 'contact person' dengan media barat. Baru 2 hari mendarat di Lahad Datu dan artikel yang menceritakan wanita serta anak kecil mereka dikepung oleh anggota keselamatan Malaysia sudah disiarkan di media barat.

Penulis tidak mencadangkan agar wanita dan kanak-kanak ini disasarkan oleh tentera kita. Namun saya sangat mencadangkan agar satu tindakan decisive diambil bagi memberi petunjuk bahawa kerajaan kita tidak akan berunding dengan pihak yang membuat tuntutan sambil mengacu senjata.


Penulis sempat berbual dengan beberapa orang anggota keselamatan yang terlibat di dalam operasi di pantai timur sabah ini. Cadangan adalah seperti berikut:-

(a) Agar Kerajaan mengistiharkan sekatan laut ke atas kemasukan kapal-kapal yang tidak berdaftar dari Filipina. Kekuatan maritim Malaysia digerakkan dengan 'standing order' untuk menghapuskan mana-mana kapal yang disyaki menyeludup masuk pasukan militan sokongan yang cuba menyertai pasukan pengawal diraja sultan Sulu di Sabah. Maksud menghapuskan disini adalah mudah. Sebaik saja militan di Sabah mendengar ada anggota pasukan mereka menemui maut di laut, mereka akan sedar bahawa Tentera Malaysia sanggup bertindak tegas sekiranya perlu.

(b) Agar Kerajaan Malaysia mengumumkan tempoh dateline kepada penceroboh ini kembali ke tempat asal mereka atau menyerah diri. Apabila tarikh dateline itu telah tamat, maka serangan jarak jauh (mungkin maksudnya menggunakan pesawat, artileri atau roket) dilancarkan ke atas kumpulan pengganas yang sedang terkepung tersebut. Penyelesaian secara bersenjata harus mengambil masa tidak lebih dari 48 jam bagi menutup kesan negative tersebar terlalu jauh di media perdana dan internet.





(c) Agar sekatan makanan dan minuman disekat sepenuhnya ke atas kumpulan tersebut.

(d) Agar disebarkan berita (khabar angin?) bahawa terdapat bounty wang yang lumayan akan diberikan ke atas mana-mana pihak tidak kira di Malaysia mahupin di Filipina yang mampu menamatkan nyawa Raja Muda Azzimudie Kiram dan Sultan Jamalul Kiram III Bin Datu Punjungan. Ini serta merta akan menyebabkan kedua-dua individu ini terpaksa menyembunyikan diri atau berkurung.

(e) Agar kerajaan Malaysia meminta bantuan pejuang bangsamoro yang menyokong Malaysia (serta mengharapkan dana bantuan dari Malaysia) untuk mengambil langkah extreme memberikan tekanan kepada waris Sultan Sulu.


Melewat-lewatkan penyelesaian krisis ini (yang sudah masuk minggu kedua) memberi akibat buruk kepada Malaysia dalam jangka pendek dan panjang. Secara dasarnya tentera upahan yang berlakon sebagai pengawal diraja tersebut mengharapkan agar Kerajaan akan membayar jutaan ringgit kepada mereke sekiranya mereka setuju beredar. Tapi jika wang ini dibayar maka Sabah ditakdirkan akan menjadi sasaran lanun dan pengganas dari Filipina dan Indonesia yang akan bermaharajalela melakukan serangan gerila keatas Sabah sekiranya tuntutan mereka untuk dibayar 'wang perlindungan' tidak dipenuhi.

Cara Malaysia mengangani insiden ini kini sedang diperhatikan serta 'diprofile' oleh musuh negara (dan tentera Singapura). Pendekatan terlalu berlembut oleh Hisyamuddin yang sebenarnya takut berkonflik lebih banyak membawa keburukan kepada keselamatan negara. Ia juga menjatuhkan reputasi anggota keselamatan negara dan menjejaskan moral angkatan tentera kita.

Sumber : http://afterdarkwrites.blogspot.com



BERITA BARU MASUK SUMBER SINI


Panglima 1 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Mohd Zaki Mokhtar (depan, kanan) bersama Laksamana Pertama, Datuk Pahlawan Sulaiman Mohamad (kanan, belakang) ketika hadir pada mesyuarat bersama di Komtek Sahabat 16 Batalian 17 Pasukan Gerakan Am (PGA) dekat Lahad Datu, pada Selasa. Hari ini merupakan hari terakhir permintaan Menteri Luar Filipina, Albert Del Rasario kepada kerajaan Malaysia melanjutkan tempoh pengusiran kumpulan penceroboh berkenaan di Kampung Tanduo-
Kredit Photo- BERNAMA

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Memahami sejarah, seterusnya menelaah fitrah kemanusiaan, dan menyelongkar perjuangan Agama..., rasanya saudara perlu lakukan sebelum menzahirkan pernyataan seperti yang dicatatkan di atas.

Untuk lebih memahaminya, Google saja Tentera Diraja Kesultanan Sulu atau Army Royal Sultanate of Sulu.

Semoga Saudara Faham!

Tanpa Nama berkata...

Dari awal lagi saya mencadangkan Panglima Angkatan Tentenra Malaysia dikenakan tuduhan mengkhianat negara kerana gagal mempertahankan kedaulatan nagara. ATM telah diberi tanggung-jawab untuk mempertahankan negara dari serangan musuh. tapi apa yg kita lihat ialah ketidakcekapan serta kelalaian menjalankan tugas mereka.

Tanpa Nama berkata...

bodoh suluk ni nda ada kerja peminta minta puiii...bangsa penakut dan pemalas...padan muka kamu...moyang kamu yang bodoh p gadai dgan brooke buat apa...memang takdir kamu begitu.tengok bugis berjaya...pm bugis...sultan bugis...ekonomo bugis...suluk??merompak samun lanun dadah rogol sja tau...puiiii

Juragan berkata...

Bekas Panglima TLDM Tuan Imran kata..diperairan tersebut tersedia 12 Radar yang dapat mengesan jarak kedatangan kapal besar sehinggalah ke bot kecil nelayan dalam jarak 100 batu...Tapi malang bot pengganas yang besar dan dilengkapi senjata..Radar tak dapat kesan..

Unknown berkata...

Kmu jangan memperbodoh2 kan suluk .ingat kalau apa2 berlaku d lahad datu suluk berada d mana2
ckp siang pndang2

Tanpa Nama berkata...

tu lh rakyat malaysia dpt menteri pertahanan lembut mcm pondan kalau negara lain misalnya singapura serang malaysia pun nnt dulu jgn wt apa2 kita bincang dulu last2 malaysia hancur situasi mcm ini kah ya kita mahu.....pru13 kita ambil iktibar dri peristiwa di lahad datu sabah kerajaan ambil masa terlalu lama untuk bertindak adakah rakyat berasa selamat ini lh masa kita tukar kerajaan pakatan rakyat.

baie2040 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
hassan berkata...

orang yang bercakap pasal keselamatan .... tapi tak tahu apa2 pasal keselamatan.....percaya lah....anwar ibrahim terlibat dengan kedatangan mereka....mereka datang sebab dijanjikan sesuatu oleh anuar pukimak ni diatas diplomasi yang ada mereka tak akan berundur.....kerana kedatangan mereka diundang anuar....apabila tamatnya diplomasi yang ada bertindak saja apa nak jadi2 lah lepas tu bertindak pula keatas komunis2 dalam parti politik yang selalu membaling batu sembunyi tangan tu aku sedia membantu untuk mempertahan kan malaysia

Tanpa Nama berkata...

Memang susah jadi pemimpin kalau yg baik lagi dikeji yg tidak baik sepuluh atau beratus kali ganda dihina ... jika saya jadi pemimpin ini adalah sesuatu tekanan yg hebat untuk ditangani secara praktikal mahupun secara teori ... mudah2an dapat mencari jalan yg terbaik ..amin

Tanpa Nama berkata...

Sedikit teguran .. pertama sekali kita kena fikir puak2 suluk ni beragama islam boleh dikatakn bangsa serumpun cara perbincangan tak sama dgn puak lanun2 walaupun mereka bersenjata jadi selagi mana dapat berbincang pihak keselamatan akan cuba yg terbaik sehingga berlaku ancaman nyawa, maka tindakan akan diambil seperti yg telah terjadi adat berperang itulah hakikat pasti ada yg terkorban , itulah sebenarnya ruang lingkup kehidupan pasukan keselmatan ancaman sentiasa ada samada dari dalam atau luar jadi jgn buat andaian sebarangan pasukan keselamatan terlatih dan kita sbagai rakyat biasa harus sentiasa memberi sokongan dqn berdoa agar keselamatan akan terus berkekalan inshaAllah

Tanpa Nama berkata...

Kalau anuar dalang semua yg jdi kt l.datu mmg dia pkhianat negara.
Hukum mati jek...dh lh pakai rambut palsu g main pelacur.
Mcm sial..kotor punye anuar mcm mana nk jdi pmimpin.
Kerajaan malaysia tempur habis habisan..
Hapuskan pencerobohan di sabah..

Tanpa Nama berkata...

bodohlah klu kau percaye anuar tu ade kaitan...

Tanpa Nama berkata...

menghina @ menkutuk bangsa lain secara menyeluruh kepada sebuah bangsa itu adalah budi pekerti yang
yang tidak baik apatah lagi warga di negara ini sendiri yang yang menjaga keamanan negara,,sebelum nak menghina bangsa lain kaji dulu bangsa anda sendiri.tidak semua orang dalam bangsa itu mempunyai hati yg jahat,,jangan nak membanggakan bangsa anda sendiri,kaji sejarah dan kaitkan dengan politik bersama isu semasa. mungkin anda dapat jawapannya.............insyaAllah

Tanpa Nama berkata...

bugis xpna wat kejahatan ka? tp tdak smua org dalam bangsa itu jahat,,ada jga segelintirnya yg berhati mulia,,yg menhina bangsa2 org ni yg patut d hapuskan kerna ini la punca2 salah satunya boleh mnyebabkan kehidupan sesebuah negara itu musnah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...