17 Ogos 2012

Sapa buat spin? Najib atau Nasha? Dua-dua tak boleh pakai....


Semalam aku buat posting tentang pertemuan antara Najib dengan Tok Arab Mekah. Aku bubuh tajuk “Najib minta tolong Mufti Mekah. Nasha jadi broker.”

Dalam posting tu juga, aku tulis, “Wei..kalau Tok Arab tu yang cakap dalam sidang media, kot-kot aku boleh percaya, tapi kalau Najib yang cakap bagi pihak Tok Arab tu, sikit pun aku tak percaya. Semuanya boleh di auta.”

Hari ini, Nasha dah mengaku dia hanya jadi broker. “”The clerics are my friends and they requested if I could arrange a meeting with the prime minister.”

Dalam posting semalam juga aku tulis, aku tak minat dengan Mamat kopiah Transformer ni. Aku lebih minat macam mana media BN buat spin tentang pertemuan ini.

Spin macam ni memang selalu dibuat oleh politikus murahan. Kat peringkat kawasan pun auta ini selalu dilakukan.

Ramai orang yang suka ambil gambar dengan pemimpin…lepas tu cerita satu kampung tentang macam mana dia cukup kamcing dengan pemimpin tersebut. Pada hal..dia cuma bergambar!!
Najib pun buat spin macam-macam. Ulama Saudi puji kepimpinan Malaysia la. Malaysia menjadi model negara Islam la.

Hangpa baca baik-baik laporan dua media ini. Yang ni dari NST.

Former Pas deputy president Nasharudin Mat Isa said he is not leaving the Islamic party amidst amounting pressure over a photo of him taken with Prime Minister Datuk Seri Najib Razak in Mecca recently.
Speaking to reporters upon his arrival at Kuala Lumpur International Airport, the Bachok member of parliament said the meeting was non-partisan and that he was invited on a request by Saudi clerics.
“The clerics are my friends and they requested if I could arrange a meeting with the prime minister. After the prime minister agreed, I was invited on a special visa to attend the meeting,” he said.
Nasharudin explained that the meeting did not touch on any matters pertaining Pas or Umno.
“What we discussed was issues surrounding crises in Syria and Rohingya The clerics talked about what role Malaysia can play to help these countries,” he said.
He stressed that he never had any intention to leave Pas for Umno
. (disini)

Dan kemudian baca pula laporan Bernama.


Beberapa tokoh ulama dari Arab Saudi hari ini menyifatkan Malaysia sebagai sebuah negara yang berjaya meletakkan Islam sebagai teras kepada kemajuan.

Tokoh ulama terkenal di Arab Saudi iaitu Sheikh Dr Abdullah Hamad Jalaly, Mufti Masjidil Haram Makkah Sheikh Dr Sulaiman Al Salumi dan Ketua Hakim Mahkamah Makkah Dr Saleh Darwish menyatakan pandangan mereka itu dalam satu perjumpaan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

Ketiga-tiga tokoh agama bersama dua lagi pemimpin Islam terkenal iaitu Penasihat Wasir TV Channel Sheikh Dr Abdul Rahim Mulazadah dan Pengerusi Al Maijd TV Dr Hammad Mohamad Al Ghammas mengunjungi Perdana Menteri yang mengetuai delegasi Malaysia pada Sidang Kemuncak Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang berlangsung di kota suci Makkah mulai hari ini. Najib memberitahu wartawan Malaysia di Makkah, ketiga-tiga ulama Arab Saudi itu memuji kerajaan Malaysia kerana berjaya mengukuhkan kedaulatan Islamiah apabila meletakkan Islam sebagai agama persekutuan walaupun rakyatnya berbilang kaum dan agama.

Katanya, para ulama Arab Saudi juga kagum dengan kepimpinan kerajaan Malaysia yang memupuk hubungan baik antara ulama dan umarak dan mahukan negara Islam lain menjadikan Malaysia sebagai model negara Islam yang maju.

“Kita juga memaklumkan mengenai konsep Wasatiyah yang kita pegang dari dulu dan di peringkat negeri pula kita mempunyai enakmen yang menyebut pegangan kita ialah Ahli Sunnah Wal Jamaah bagi mengelakkan berlaku sebarang konflik dan kerosakan akidah dan sebagainya,” katanya.

Ulama itu berpendapat pendekatan kerajaan terhadap kepimpinan yang berteraskan Islam itu telah mengelakkan Malaysia daripada menghadapi sebarang konflik seperti negara majmuk yang lain.-
Bernama

Ada sesuatu yang tak kena dengan kedua-dua laporan diatas.

Nasha kata, depa berjumpa untuk nak berbincang tentang Syria dan Rohingya. Nak tolong Rohingya pun Najib kena bincang dengan Tok Arab dari Saudi ka? Perdana Menteri Turki dengan isterinya dah sampai pun ke sana, Najib baru nak jumpa Tok Arab untuk berbincang?

Aku kata Najib minta tolong Mufti Mekah…tapi aku salah. Kalau ikut Nasha, Tok Arab tu yang mintak nak jumpa. Apakah Tok-tok Arab tu mintak untuk berjumpa hanya untuk memuji tentang macam mana bagusnya Malaysia? Adakah Tok Arab tu mintak nak jumpa Najib hanya untuk bagi tau kat dunia bahawa Malaysia sebagai model negara Islam tersohor didunia?

Apa yang diceritakan oleh Nasha..tak diceritakan oleh Najib. Apa yang dikatakan oleh Najib, tak diceritakan oleh Nasha.
-MSK

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...