12 Januari 2012

KARPAL: JANGAN RAYU KES ANWAR


KUALA LUMPUR, 12 JAN : Peguam Anwar, Karpal Singh menyifatkan tindakan pendakwaraya mahu merayu keputusan mahkamah membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai tidak tepat.

Karpal berkata, walaupun Peguam Negara Tan Sri Gani Patail berhak mengemukakan rayuan itu namun beliau harus mengambil kira kesan perbicaraan berkenaan keatas Anwar dan keluarganya.

"Perbicaraan Anwar telah berlarutan selama tiga tahun, keputusan hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah adalah berasaskan fakta dimana mahkamah rayuan jarang campur tangan sekiranya rayuan dikemukakan," katanya.

Karpal berkata peguam negara tidak harus membuat sebarang rayuan demi kebaikkan semua pihak.

Sementara itu, Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli ketika dihubungi Antarapos.com berkata pihak pendakwaan seharusnya bersikap terbuka dalam menerima keputusan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berhubung keputusannya membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim Isnin lalu.

"Pendakwaraya perlu menerima keputusan pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana ini bukan sahaja soal keputusan dan hujah yang dibawa oleh pihak pendakwaan selama 2 setengah tahun, tetapi ia adalah kesan lebih besar keatas kredibiliti institusi kehakiman yang rosak teruk oleh kerana kegagalan dia sendiri dan proses siasatan yang dibawa itu," katanya.

"Sepanjang perbicaraan ini berlangsung apa yang dinilai oleh rakyat ialah pelbagai bentuk penipuan dan rekayasa oleh pihak berkuasa terutama dari segi DNA kerana semua bukti yang dibawa oleh pembela memang ada berlaku sampel DNA ditukar. Ini beri gambaran yang cukup buruk di mata rakyat mengenai kredibiliti kehakiman dan pejabat peguam negara" ujar beliau.Katanya lagi, ketua pendakwaraya perlu mengambil kira pelbagai faktor dan bukan soal hujah penghakiman sahaja.

"Walaupun hak dia untuk buat rayuan, tetapi tindakan itu sudah tentu ada kesan buruk kepada institusi kehakiman dan kredibiliti pejabat peguam negara. perkara itu perlu diambil kira, bukan semata-mata mendengar desakan keluarga Saiful Bukhari."Datuk Yusuf patut ambil kira, ini bukan soal hujah penghakiman semata, tetapi ini ialah soal konsprasi politik yang dimata rakyat memang telah membazirkan wang rakyat," katanya.

Awal pagi tadi TV3 memetik Ketua Pendakwaraya Datuk Zainal Abiden Yusof sebagai berkata pihaknya akan mengemukakan rayuan selepas mengkaji semua bukti-bukti yang diketengahkan semasa perbicaraan.Beliau juga menyatakan bahawa pihaknya akan mendapatkan teks keputusan hakim sabidin sebelum memfailkan rayuan itu di mahkaamh

Semalam, bapa Mohd Saiful Bukhari, Azlan Mohd Lazim menggesa Peguam Negara Tan Sri Gani Patail supaya memfailkan rayuan demi maruah Saiful dan anggota keluarganya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...