11 Januari 2012

KABINET THAILAND: BAYAR RM200 JUTA KEPADA MANGSA POLITIK

Kabinet telah meluluskan 2 bilion baht pampasan kepada mangsa-mangsa keganasan politik yang berlaku di antara tahun 2005 dan rusuhan di Bangkok pada tahun 2010.

Jurucakap Kerajaan Thitima Chaisaeng berkata skim ini adalah selaras dengan cadangan dari kebenaran untuk Penyesuaian Suruhanjaya Thailand sebagai sebahagian daripada usaha untuk menggalakkan perdamaian nasional.

Di bawah pakej, keluarga setiap mangsa dibunuh akan berhak mendapat 4.5 juta baht. Pembayaran akan dibuat kepada mereka yang terjejas oleh peristiwa-peristiwa yang membawa kepada rampasan kuasa 2006 sehingga 2010 rusuhan di Bangkok. Mereka termasuk penunjuk perasaan, pegawai kerajaan negeri, wartawan dan orang perseorangan, Cik Thitima berkata.

Keluarga-keluarga mangsa yang terbunuh juga akan diberi 250,000 baht untuk membayar perbelanjaan pengebumian. Mereka akan dibayar tambahan 3 juta baht bagi trauma psikologi.

Payao Akkhahad, ibu Kamolkade jururawat berusia 25 tahun, yang ditembak mati di Wat Pathum Wanaram semasa tindakan keras ketenteraan pada 19 Mei, 2010, berkata dia tidak mengambil berat tentang wang dan tidak merasa gembira dengan berita itu."Kehilangan anak tercinta saya tidak boleh membandingkan dengan wang itu. Kehidupan anak perempuan saya adalah lebih besar daripada itu, walaupun ia adalah wang yang banyak," kata Puan Payao.

Dikatakan dia tidak fikir keputusan kerajaan untuk membayar pampasan kepada keluarga mereka yang terbunuh dalam protes politik sejak beberapa tahun kebelakangan ini akan membawa kepada perdamaian, selagi kerajaan masih tidak dapat membawa orang-orang yang membunuh orang yang menyayangi mereka ke muka pengadilan.

"Matlamat saya adalah untuk membawa ke muka pengadilan orang-orang yang menembak anak perempuan saya mati, saya akan terus berjuang hingga ke akhir hayat saya," katanya.

Sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan semalam untuk bekerja butir-butir bayaran.

Mangsa yang mengalami kerugian bahagian badan yang penting masing-masing akan berhak kepada 3.6 juta baht di pampasan.

Mereka yang kehilangan bahagian-bahagian badan yang kurang ketara akan dibayar 1.8 juta baht setiap satu.

Mangsa yang cedera parah tetapi tidak kehilangan bahagian badan adalah berhak kepada 1,12 juta baht sebagai ganti rugi. Mereka yang mempunyai kecederaan sederhana dan kecil masing-masing akan dibayar 675,000 baht dan 225,000 baht masing-masing.

Keluarga setiap mangsa yang cedera dan kemudiannya meninggal dunia ketika menjalani rawatan perubatan akan diberi tambahan 200,000 baht untuk menampung perbelanjaan perubatan mereka.

Mereka yang cedera dan memerlukan rawatan perubatan yang biasa untuk kehilangan bahagian badan penting akan diberikan 200,000 baht untuk membayar perbelanjaan perubatan setiap tahun.

Perbelanjaan perubatan bagi mangsa-mangsa yang cedera yang kehilangan bahagian-bahagian badan yang kurang ketara akan berjumlah 100,000 baht termasuk perlindungan perubatan tahunan sebanyak 50,000 baht untuk rawatan yang berterusan.

Lain-lain yang berhak kepada bayaran termasuk mangsa yang dipenjarakan tetapi kemudiannya dibebaskan daripada sebarang salah laku, dan mangsa-mangsa yang salah dipenjarakan.

Bangkok Post

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...