27 November 2014

SABAH TIDAK SELAMAT, DUA MENTERI TERUS BERTELAGAH....APA PUNCANYA


Zahid, jika Sabah benar selamat, hentikan perintah berkurung Esszone

Sekiranya negeri di bawah bayu itu benar-benar selamat seperti dakwaannya, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi perlu menamatkan perintah berkurung di Zon Keselamatan Timur Sabah (Esszone) dengan segera.

Kewujudan perintah berkurung menunjukkan bukti rasional masih terdapat kebimbangan di sebalik apa yang disuarakan oleh Menteri Pelancongan Datuk Seri Nazri Aziz mengenai bahaya bakal menimpa pelancong di zon perairan keselamatan.

Ironinya semasa ia membantu untuk memupuk keselamatan atau persepsi keselamatan, perintah berkurung dan banyak rondaan bersenjata boleh dikatakan sebagai langkah langsung untuk menangani kebimbangan yang berterusan dan tidak benar-benar meredakan kebimbangan kerana ia bercakap tentang ancaman yang sedia ada.

Zahid telah membuat dakwaan bahawa Sabah kini adalah lebih selamat berbanding kira-kira enam bulan atau tahun sebelumnya, dan mencabar Nazri untuk bersama-sama dengannya ke Esszone di Sabah tanpa pengiring keselamatan.

Hanya mereka berdua sahaja, tanpa pengawal peribadi. Kemudian beliau akan berkata Nazri yang kurang percaya sebelum ini akan merasai pengalaman sendiri, lebih tenang dan gembira menyatakan Sabah selamat.

Dalam mana-mana kes, laporan berita yang dipetik Zahid membuat tuntutan dan cabaran sebagai tindak balas kepada Nazri sebagai berkata bahawa beliau tidak boleh mengesyorkan pelancong untuk melawat kawasan Sabah di Esszone ketika ini susulan kebimbangan keselamatan terancam.

Nazri dilaporkan berkata; "saya bayangkan agak wryly, dengan kesan perintah berkurung ke atas pelancong tidak akan dapat menikmati kehidupan malam membara ataupun bersiar-siar dengan tenang ke pusat peranginan yang indah.

Bagaimanapun, ia adalah penting untuk ambil perhatian penjelasan menteri pelancongan bahawa apa yang dimaksudkan beliau hanya zon dan bukan bahagian lain di Sabah.

Seperti biasa kenyataan trademark Nazri kepada pengkritiknya tidak menyembunyikan situasi terkini di Sabah dan "pergi bermain layang-layang terbang" jika mereka tidak boleh menerima kejujuran dan ketelusan kerana beliau sama sekali tidak akan berbohong hanya untuk mempromosi Sabah dengan mengorbankan keselamatan pelancong.

Ia adalah tidak diketahui jika ia adalah selamat untuk terbangkan layang-layang di Esszone atau di perkarangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) di Putrajaya.


Tetapi apa yang Zahid katakan juga mungkin betul bahawa semua kelihatan tenang di hadapan Esszone, walaupun bukan dengan cara yang profesional.

Kerajaan perlu bertindak pantas setiap kali berlaku sesuatu, walaupun sekali lagi gagal menangani isu-isu teras berhubung perkara itu, bukannya cuba mengalihkan pandangan dan pemerhatian awam mengambil masa dari sebulan ke bulan berikutnya.

Ini telah dibangkitkan bukan sahaja pemimpin pembangkang persekutuan tetapi termasuk ahli-ahli parlimen BN dan ADUN dari Sabah dan jiran Sarawak.

Untuk rekod, isu pendatang tanpa izin dan kawalan sempadan longgar tidak pernah diambil tindakan yang wajar, atas sebab-sebab beberapa katakan adalah politik dikaitkan dengan kuasa yang berpusat di Semenanjung sebagai tindakan afirmatif untuk memeriksa nombor dan pengaruh penduduk tempatan.

Walaupun jutaan wang ringgit telah dilaburkan ke dalam zon khas seperti Esszone dan mengiringi Timur Sabah Security Command, dan juga sebagai agensi khusus yang bertanggungjawab untuk keselamatan pesisir Malaysia Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, sehingga kini masih belum menemui jawapan konkrit sebenar.
 


Walaupun unit penguatkuasaan undang-undang dan polis tempatan terus berada di kekurangan kelengkapan peralatan, kekurangan dana dan undermanned.

Pada hakikatnya mewujudkan pelbagai agensi dengan pertindihan bidang kuasa dan tugas tetapi gagal untuk menyampaikan apa yang mereka janji, walaupun ramai chef memasak periuk sup yang sama.

Yah, mungkin ada sesuatu yang boleh dikatakan tentang pepatah lama lebih sudu dari kuah.

Tetapi jika Zahid berterusan mengulangi dakwaannya bahawa Sabah selamat, beliau perlu berfikir lebih lanjut mengenai bahan-bahan hujah sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.

Sebab, jika negeri Malaysia Timur benar-benar selamat untuk pelancong, tidak akan ada keperluan untuk perintah berkurung lagi. Melainkan ... mereka belum benar-benar selamat. Sudah tentu beliau sentiasa boleh mendakwa, tenaga alam atau bencana alam yang merupakan punca bukan ancaman yang jelas dan masa kini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...