16 Jun 2014

BANYAK ORANG INGAT ARAB SAUDI NEGARA PALING ISLAMIK...TAPI BERADA DIKEDUDUKAN KE 91, APA PUNCANYA ?

Ireland Negara Paling Islamik, Malaysia Ke 33, Arab Saudi Pun Kalah.

Bukan Arab Saudi.
Bukan Palestine.
Bukan Malaysia.

Tapi Ireland?

Relevant kah kajian ini? Aku rasa sedikit sebanyak agak relevant.

Cuba baca ;

London: Seorang ahli akademik Amerika Syarikat kelahiran Iran menganggap Ireland negara paling Islamik di dunia.

Dalam wawancara dengan Perbadanan Penyiaran Britain (BBC) baru-baru ini, Profesor Perdagangan dan Hal Ehwal Antarabangsa Universiti George Washington itu berkata, Denmark, Sweden dan United Kingdom menyusuli Ireland.Menurut Hossein, kajian yang dilakukan bersama rakannya Dr Scheherazde S Rehman juga mendapati Israel berada di tangga ke-27 senarai negara yang melaksanakan nilai yang terdapat dalam al-Quran, berbanding negara yang ramai penduduk Islam.

Tidak ada satu pun negara yang mempunyai majoriti penganut Islam berada di 25 tempat teratas senarai itu dan tidak ada negara Arab termasuk dalam senarai 50 teratas.

Katanya, apabila ‘indeks keislaman’ mereka diguna pakai, hanya Malaysia (33) dan Kuwait (42) sebagai negara Islam tersenarai dalam 50 negara teratas.

Amerika Syarikat menduduki tangga ke-15, Belanda juga di tempat ke-15 dan Perancis, 17.

Saudi berada di kedudukan ke-91 dan Qatar, 111.

Dalam menjalankan kajian itu, kedua-dua penyelidik mengguna pakai kesempurnaan dalam Islam terhadap pencapaian ekonomi masyarakat, pentadbiran, hak asasi manusia dan politik serta hubungan antarabangsa sesebuah negara.

“Dalam indeks itu, pencapaian negara Islam amat buruk,” katanya sambil menuduh negara berkenaan mengguna agama sebagai alat untuk berkuasa.

Hossein berkata: “Kami perlu menegaskan bahawa kebanyakan negara yang mendakwa Islam dan digelar Islam tidak bersikap adil, rasuah dan tidak membangun. Mereka pada hakikatnya tidak ‘Islamik’ dalam semua perkara.

“Melihat kepada indeks Keislaman Ekonomi atau bagaimanapun hubungan rapat antara dasar dan pencapaian sesebuah negara menggambarkan ajaran ekonomi Islam - Ireland, Denmark, Luxembourg, Sweden, United Kingdom, New Zealand, Singapura, Finland, Norway dan Belgium menduduki tempat 10 teratas.

“Dalam ‘Indeks Keislaman Menyeluruh,’ ukuran yang meliputi undang-undang dan pentadbiran, hak asasi manusia dan politik, hubungan antarabangsa serta faktor ekonomi, senarai itu tidak banyak berubah dengan New Zealand, Luxembourg, Ireland, Iceland, Finland, Denmark, Kanada, United Kingdom, Australia dan Belanda berada di 10 tempat teratas.

Dan sekali lagi, hanya Malaysia (38) dan Kuwait (48) menduduki kelompok 50 teratas dalam kalangan negara Islam. - Agensi



Pautan kekal imej terbenam
Takde arak ke kat Ireland? Ada juga. Faktor kilang arak bukan faktor utama yang mempengaruhi kedudukan Malaysia sebenarnya. Jika kilang arak ialah utama kenapa Arab Saudi pun kalah berbanding Malaysia. Di Malaysia, polemik kilang arak adalah disebabkan ;

- diluluskan oleh orang melayu + islam atas nama menjana keuntungan.

- dibiarkan tanpa pengawasan dengan membiarkan arak2 tersebut dijual secara berleluasa tanpa kawalan.

- pemilik sahamnya juga ada yang dimiliki oleh orang2 islam.

Arak digunakan untuk mendapatkan profit melalui cukai. Memang la orang marah. Kalau nak penuhi hak orang2 bukan islam minum arak boleh aje. Takde masalah janji dibuat peraturan2 yang tertentu yang menjamin juga hak2 mereka yang tak minum arak.

Kat laporan di atas ;

1. Yang membuatkan Irealand no 1 adalah disebabkan stuktur pentadbiran negara, pengurusan ekonomi dan kebajikan sosial.

2. Ireland, UK, Denmark dan Sweden memang terkenal sebagai negara yang hak asasi rakyat mereka seringkali diutamakan. Seseorang tidak akan dihukum hanya kerana seseorang tidak mempunyai idelogi politik yang menyokong kerajaan. Ko bebas mendakwa, mengkritik, bercakap, lantang bersuara, berdemo berhari2 lamanya sekalipun tanpa menganggu urusan orang awam jika ko rasa kerajaan ko kejam dalam satu2 policy yang dorang perkenalkan.

3. Kadar rasuah juga sangat kurang di negara2 tersebut.

4. Rakyat dinilai berdasarkan 3 perkara utama ; merit, kerajinan dan usaha.

5. Rakyat mereka juga kurang mengamalkan sikap2 diskriminasi meskipun pada pendatang asing.

6. Seseorang di iktirafkan berdasarkan kepada bakat dan usaha. Idea dan plan yang strategi. Bukannya ikut kaum jauh sekali agama. Pernah tengok dokumentari Islam di UK. Pengalaman orang2 Islam Malaysia yang hidup di UK. Memang best tengok. Takde diskriminasi jauh sekali racist. Hitam, putih, gemuk, kurus, bangsa apa, agama apa semua diterima seadanya. Di Malaysia lain gayanya. Yang jongang pun kena ejek dalam drama. Hadoi ai.

7. Menariknya juga laporan di atas, Malaysia lebih baik dari Arab Saudi. Orang2 kita kan suka sangat agungkan Arab Saudi. Padahal Arab Saudi dulu bukanla Arab Saudi yang sekarang. Dalam semua peringkat ujian keislamikkan ;

- Mengamalkan nilai2 Islam sejajar dengan apa yang digariskan oleh Alquran = Malaysia 33

- Indeks keislaman menyeluruh = Malaysia 38

Kita lebih baik dan boleh berusaha menjadi lebih baik dari Arab Saudi. Kita tak semestinya perlu mahir berbahasa arab bagi menjadi seorang muslim yang baik.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...