15 Jun 2014

PANAS! PEGAWAI JAKIM TIDAK MAKAN COKLAT CADBURY...HANYA BLOGGER BERANI MAKAN......

PASAI APA PEGAWAI JAKIM TAK JAMAH COKLAT CADBURI.....?

501Awani ‏@501Awani 20 min

Sewaktu sesi jamah #Cadbury, hanya blogger yang memakan coklat tersebut. Namun pegawai JAKIM tidak melakukan perkara yang sama.



Ikatan Aktivis Siber Malaysia confident with the HALAL status for @DairyMilk Malaysia by JAKIM. pic.twitter.com/XIlCQBfK9i


Hanya blogger jamah Cadbury, pegawai JAKIM enggan


ASM pertahan imej JAKIM, tidak gentar dikecam

KUALA LUMPUR: “Kami tidak takut dikecam. Malah sanggup berdepan dengan mana-mana individu sekalipun.” Itulah pengakuan berani yang disuarakan Presiden Aktivis Siber Malaysia (ASM), Md Faisal Ahmad yang mempertahankan imej JAKIM susulan isu coklat Cadbury yang didakwa sebelum ini ada DNA babi.

Katanya pengguna harus mempercayai sepenuhnya keputusan status halal yang dikeluarkan JAKIM selaku pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan sijil halal.

“Sebagai pengguna Islam, kami percaya dan yakin dengan keputusan tersebut kerana JAKIM tidak akan mengkhianati amanah dan kepercayaan yang diberikan khususnya kepada umat Islam.”

Tambahnya lagi kaedah ujian dan pensijilan halal oleh JAKIM mencukupi untuk mengesahkan status produk tersebut.

Ketika ditanya mengapa JAKIM tidak turut menjamah coklat Cadbury itu, tegas Md. Faisal pihak JAKIM tidak berhak untuk dipaksa berbuat demikian.

Dalam pada itu pihak Astro AWANI yang cuba untuk mendapatkan reaksi daripada wakil pegawai JAKIM berkenaan isu jamah Cadbury, gagal untuk mendapatkan beliau.


Dalam pada itu, penggiat media sosial menggesa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) agar tampil memberi kenyataan mengapa keputusan ujian DNA babi ke atas dua produk coklat Cadbury iaitu Cadbury Dairy Milk Roast Almond dan Hazelnut dibiarkan utuk tempoh tiga bulan.

Menurut Md Faisal lagi, isu ini terjadi selepas KKM pada mulanya mengesahkan ada DNA babi pada awal Februari, namun membiarkan perkara ini sehingga 5 Mei.

“Kita juga mahu tahu mengapa KKM tidak menjalankan ujian kedua bagi mengesahkan penemuan awal, dalam penemuan kontroversi seperti ini adalah tidak wajar pihak Kementerian tidak membuat sebarang tindakan ujian lanjut dan berdiam diri sahaja .”

Katanya, tindakan itu bukan sahaja mengaibkan Malaysia sebagai peneraju hab halal yang menyumbang hampir tiga trillion ringgit setahun kepada negara, malah kepada seluruh kakitangan syarikat pengeluar jenama coklat terbesar dunia Cadbury.

Mereka ditemui pada Forum Sijil Halal Malaysia dan Kontroversi Cadbury: Satu Perspektif yang dihadiri penggiat media sosial yang lain.


Read more at:SINI

6 ulasan:

CUCU ORG DOLU DOLU berkata...

klu dah berselera,mkn je le nak kira ape,cekik je le,ape nak dikira haram ke,pe ke....barah je le ...janji mashoooook

Awanama berkata...

Cis, rasuah boleh makan, takat DNA babi takkan tak boleh.... Betul tak?

Unknown berkata...

macai umno....??? ... biase je bagi dia orang tu ... upah buat fitnah dia orang balun bagi anak bini makan .... !!!!! .... macai ....macai ....@#$%^^&

Awanama berkata...

Dalam UMNO mana ada Haram....semua halal..!!

Awanama berkata...

Ini semua blogger macai, fitnah memfitnah caci maki adalah makanan mereka kalau setakat makan babi ni apa nak herannya. Hukum agama lagi mereka boleh buat main main tengok blogger betina tu tudung pun x pakai apa nak herannya.

Awanama berkata...

dia org ni suruh mkn taik pn dia org mkn....apa nk heran puak pecacai ni.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...