24 Mei 2014

POLITIK THAILAND: RAMAI AHLI POLITIK DITAHAN TENTERA !!!


Pautan kekal imej terbenam

Tindakan keras tentera selepas rampasan kuasa

Enam daripada pegawai Thailand yang paling kanan tentera telah dilantik untuk mentadbir negara

Tentera Thailand telah menahan lebih 35 orang, termasuk ahli akademik yang unggul , melaporkan kepada mereka oleh petang Sabtu sebagai tindakan keras mereka terus .

Langkah itu diambil sehari selepas tentera mengarahkan lebih 100 ahli politik, termasuk bekas PM Yingluck Shinawatra , untuk datang ke majlis ketenteraan. Cik Yingluck ditahan di Bangkok pada hari Jumaat dan bermalam dalam tahanan.

Sementara itu, Amerika Syarikat telah menggantung $ 3.5m (£ 2.1M ) dalam bantuan ketenteraan kepada Thailand dan memberitahu tentera untuk memulihkan pemerintahan awam .

Washington juga menggesa pelancong untuk membatalkan perjalanan dan dihentikan lawatan yang tidak penting oleh pegawai-pegawai kerajaan Amerika Syarikat.

Tentera Thailand menahan bekas Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra dan beberapa anggota keluarganya selepas memanggil beliau dan menteri-menteri lain untuk mengadakan perbincangan di Bangkok semalam, sehari selepas tentera melancarkan rampasan kuasa daripada kerajaan sementara.

"Kami (tentera) menahan Yingluck, saudara perempuannya dan ipar lelakinya," kata seorang pegawai kanan tentera seperti dilaporkan Reuters. Kedua-dua anggota keluarga Yingluck itu memegang jawatan kanan dalam politik.

"Kami akan melakukan yang terbaik dalam tempoh tidak lebih daripada seminggu, tempoh itu pun sudah dianggap agak lama.

“Kami perlu menyelesaikan segala masalah di dalam negara terlebih dahulu," kata pegawai itu, yang enggan menyatakan di mana Yingluck ditahan. 

Jurucakap tentera Thai Kol Werachon Sukhondhadhpatipak berkata Sabtu bahawa ahli-ahli politik telah ditahan untuk memberikan mereka "masa untuk berfikir" .

Beliau enggan mendedahkan di mana yang ditahan telah diadakan dan berkata bahawa telefon bimbit mereka telah dirampas.


A Thai protester shows his disapproval with the military during an anti-coup protest in Bangkok - 23 May 2014
Satu penunjuk perasaan Thai menunjukkan penolakan dengan tentera semasa protes anti- rampasan kuasa di Bangkok - 23 Mei 2014

Terdapat bantahan terhadap tindakan tentera di Bangkok pada hari Jumaat tetapi mereka agak kecil

Pada hari Jumaat . panglima tentera Jen Prayuth Chan- OCHA bertemu pegawai-pegawai utama dan memberitahu mereka reformasi yang mesti hadapan mana-mana pilihan raya.

Jika keadaan ini aman , kami bersedia untuk mengembalikan kuasa kepada rakyat "

Ketua tentera Thailand Jen Prayuth dipanggil gabenor, pemimpin perniagaan dan penjawat awam Tentera Club Bangkok.

Enam daripada pegawai Thailand yang paling kanan tentera kini telah dilantik untuk menjalankan negara ini, dengan komander wilayah menyelia kerajaan tempatan.

BBC Jonathan Ketua di Bangkok mengatakan bahawa, tidak seperti di rampasan kuasa sebelum ini, tidak ada janji-janji pulangan yang cepat kepada pemerintahan awam .

Jen Prayuth memberitahu mesyuarat itu : "Saya mahu semua penjawat awam untuk membantu menganjurkan negara Kita mesti mempunyai pembaharuan ekonomi , sosial dan politik sebelum pilihan raya. . "

"Jika keadaan ini aman , kami bersedia untuk mengembalikan kuasa kepada rakyat," katanya.


Thai soldiers stand guard in front of a small protest opposing the coup in Bangkok - 23 May 2014
Rampasan kuasa itu telah gembira penunjuk perasaan anti -kerajaan dan ramai yang telah menyamar untuk gambar dengan tentera

Amerika Syarikat membawa kritikan antarabangsa meluas rampasan kuasa, dengan Setiausaha Negara John Kerry berkata terdapat " tiada justifikasi ".

Jabatan Negara Amerika Syarikat pantas menghentikan $ 3.5 juta ( £ 2.1M ) bantuan tentera bantuan keseluruhan bagi negara $ 10.500.000 (£ 6.2m ).
Tetapi kata seorang pegawai AS akan latihan bersama sedang berlaku dengan tentera Thai.

Amerika Syarikat telah menghubungi pemimpin tentera Thailand dan menggesa " pemulihan segera pemerintahan awam , kembali kepada demokrasi dan, jelas , menghormati hak asasi manusia dalam tempoh yang tidak menentu ini ," kata jurucakap Jabatan Negara kepada pemberita.

2 ulasan:

batu pelangi berkata...

Thailand sayang negara mereka dan
tahu ramai pemimpin mereka corupt!
Malaysia??? Semua dah diSUAP!

Khamsi Abdullah berkata...

Bang, kalau ye nak google translate.. check la balik ayat. Dahlah tak tulis sumber.

for thailand, padan muka dorang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...