13 April 2014

MH370 : PERCANGGAHAN MAKLUMAT TIMBUL KERAGUAN DALAM ISU TINDAKAN TUDM



MH370: Jawatankuasa Pilihan Parlimen badan terbaik untuk siasat laporan CNN 

KUALA LUMPUR, 11 APR: Penubuhan Jawatankuasa Pilihan Parlimen (PSC) merupakan jalan paling berkesan untuk menyiasat kebenaran laporan bahawa Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) telah melakukan kerja mencari pesawat MH370 pada awal pagi ia dilaporkan hilang.

Demikian kata Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang dalam sidang media di Ibu Pejabat DAP sebagai respons kepada penafian Menteri Pertahanan Dato’ Seri Hishammuddin Hussein berhubung laporan terbabit.

“Jika PSC berjaya ditubuhkan di Dewan Rakyat semalam sebelum persidangan Parlimen ditangguhkan, ia akan menjadi badan sesuai untuk menyiasat kesahihan laporan CNN.

“PSC bukan saja boleh menyiasat kebenaran laporan tapi memastikan kebenaran adanya pesawat TUDM dikejarkan setelah MH370 melencong dari laluan asal atau mengapa ia tidak dikejarkan sejurus melencong antara jam 1:40 dan 1:45 pagi.

Kit Siang turut mempertikaikan mengapa dua pesawat Sukhoi-30 milik TUDM tidak diterbangkan dari Gong Kedak untuk memintas MH370 di ruang udara Kelantan dan juga mengapa ia tidak dipintas sewaktu menghampiri Pulau Pinang walaupun skuadron jet F/A berada dalam keadaan siap-bersedia di pangkalan udara Butterworth.


CNN kelmarin melaporkan seorang pegawai tinggi kerajaan Malaysia dan satu lagi sumber yang terlibat dalam siasatan menyatakan bahawa “pesawat pencari pasukan tentera udara Malaysia telah dikejarkan sekitar jam 8 pagi, sejurus Malaysia Airlines (MAS) melaporkan pesawatnya hilang pada awal 8 Mac.”

Hishammuddin menafikan laporan tersebut dan menyifatkannya sebagai dakwaan palsu.

Menurut Kit Siang yang juga Ahli Parlimen DAP Gelang Patah, penafian itu menambahkan lagi keraguan rakyat mengenai ketelusan kerajaan dalam usaha mencari MH370.

“Sukar untuk mempercayai laporan CNN, melainkan jika mereka sanggup mendedahkan nama ‘pegawai kanan kerajaan Malaysia dan sumber lain’ seperti yang dinyatakan.

“Namun, melihat pada penyaluran maklumat yang tidak sekata selama ini, selain bermacam kekeliruan dan percanggahan, serta jurang maklumat besar sejak 35 hari lalu, penafian Hishammuddin sangat tidak memadai, tidak memuaskan dan sukar untuk diterima.

“Selepas 35 hari, saya percaya kita telah sampai ke tahap di mana keluarga 239 penumpang dan anak kapal MH370 mahukan jawapan kepada seribu-satu persoalan yang timbul, maka proses mencari jawapan perlu dimulakan segera tanpa lengah,” katanya.

Pada masa yang sama, Kit Siang mengulangi gesaan agar kerajaan memenuhi janji untuk mengadakan taklimat kepada Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dan menubuhkan PSC.

“Laporan CNN dan penafian Hishammuddin memarakkan lagi keraguan tentang kesanggupan kerajaan untuk bersikap telus sepenuhnya, apatahlagi sebelum ini mereka telah mengingkari janji memberi maklumat kepada Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dan enggan menubuhkan PSC.

“Saya meminta Perdana Menteri mengotakan kata-katanya bahawa Malaysia tidak cuba menyembunyikan sesuatu dengan sekurang-kurangnya memenuhi dua janij yang setakat ini telah dimungkiri,” tegasnya. – Roketkini

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...


as wr wb,,,,,,!!!!!!
dl saya selalu kalah dalam bermainan TOTO SGP/HK,
barang berharga di rumah sdh saya jual semuanya, surat2/sertipikat rumah saya
masukkan di BANK BRI,
bahkan saya sdh minta bantuan para normal pt, hasilnya nihil suatu hari saya bertemu
teman yg sama seperti saya PECINTA TOGEL jg & menberitahu saya kalau MBAH DEWA
bisa menbantu saya untuk melunasi hutang2 saya dalam bermain TOTO SGP/HK,
dan saya hub MBAH DEWA no 082-315-999-679 saya diberikan petunjuk
oleh MBAH DEWA menjadi member beliu
dan di kirim ANGKA RITUAL/GOIB SUPER JITU 4D terbukti tembus/jebol 100%
saya sangat berterimah kasih atas bantuanya MBAH DEWA yg tlah membebaskan
saya dr hutang-piutang saya, dan tak lupa jg saya mengujapkan puji syukur
kepada yg MAHA KUASA atas rezki yg di berikan kepada saya terimma kasih TUHAN,,
inilah kisah nyata hidup saya apakah anda ingin mengubah
nasib anda seperti saya,,,???
hub MBAH DEWA 082-315-999-679 insyah allah anda tdk akan kecewa,
ini bukan hanya sebuah cerita
tp, bukti & faktalah yg berbica,,,,,terima kasih,,,,,,,roomnya
ANDAH KURANG YAKING KLIK AJA DISINI!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...