14 Mac 2014

BEBERAPA SOALAN TENTANG PESAWAT MH370 - WAJIB BACA

Some questions about Malaysia Air Flight 370

3/13/2014 5:56pm by John Aravosis 21 Comments



Now that there’s a growing theory that the missing Malaysia Air Flight 370 continued to fly for four hours after it was last spotted an hour northeast of Kuala Lumpur, there are still questions that I think need to be asked.

One of the earlier questions I had: Why was everyone so sure the plane went down near where that last radar ping was, the one that suggested the plane had done a u-turn? Why couldn’t the plane have kept flying, transponderless, to the west, northwest, southwest? Now it seems that question is more relevant.

But there are a few more questions some journalist should ask:

1. Has anyone checked the Internet records of the plane and its passengers?

I checked Malaysia Airlines, and they do have planes that offer a variety of minimal Internet services (at the very least). This is from the Malaysia Airlines Web site:

Your in-flight entertainment controller doubles as an air-to-ground phone. Make calls or send text messages to anywhere using your credit card. You can also call your friends on the same flight.

Did anyone make calls, send text messages, surf the Web while in flight? When was the last moment in time that any of this occurred? That would at least let us know whether the plane was still viable.

2. Credit card records of the passengers?

If passengers continued to use the Internet while the plane was flying, their credit cards might indicate that, since they’d have to buy the Internet access. And if the plane had Web access, someone could have bought something on Amazon while in flight. Again, this gives us a sense of up until what hour the plane was operating normally.

3. Could the transponderless plane have flown over land?

How difficult would it be for the plane to fly north over Thailand, Myanmar, Bangladesh or India? Would the plane have been intercepted, or could it have flown through other countries’ airspace? If not, then that means it must be over the sea. Though they’ve searched over land in Malaysia, suggesting radar coverage is spotty or they’d have seen it.

4. What about Diego Garcia?

 

As I’d noted earlier, there’s “nothing” west of Kuala Lumpur and Indonesia except the huge US naval base at Diego Garcia, in the middle of the Indian Ocean.

Diego Garcia appears to fall near, but inside, the limits of the plane’s maximum travel distance. That raise a few questions:

a. Could Diego Garcia have been the target of a terrorist plot using this plane? Could you imagine a US naval base having to choose whether to shoot down a fully-loaded civilian airliner out of the sky? There was a lot of discussion about how there were no “rich targets” in that area. Diego Garcia is one such rich target.

b. What radar coverage does Diego Garcia have, and has it been checked?

c. What about our ships and subs in the area, would their radar and sonar potentially have picked up a plane heading in their direction or crashing in the seas?

d. Satellite coverage. I just saw an expert on CNN say there’s no reason for there to have been satellite coverage over the Indian Ocean, except that Diego Garcia is there. So are we sure there’s no satellite coverage?


BACA LAGI SINI    BEKENAAN DIEGO GARCIA WIKIPEDIA

File:B-1 Bombers on Diego Garcia.jpg

TERJEMAHAN GOOGLE:

Beberapa soalan mengenai Malaysia Penerbangan Air 370
2014/03/13 17:56 oleh John Aravosis 21 Comments
 
Sekarang ada satu teori yang semakin meningkat bahawa yang hilang Malaysia Penerbangan Air 370 terus terbang selama empat jam selepas ia terakhir dilihat sejam timur laut Kuala Lumpur , masih terdapat soalan-soalan yang saya fikir perlu ditanya .

Salah satu soalan yang lebih awal saya : Mengapa semua orang begitu yakin pesawat turun berhampiran di mana yang ping radar lepas ialah , salah satu yang mencadangkan pesawat telah melakukan u -turn ? Mengapa tidak boleh kapal terbang telah memelihara terbang, transponderless , ke barat, barat laut , barat daya ? Kini ia seolah-olah bahawa soalan adalah lebih relevan.

Tetapi terdapat beberapa soalan beberapa wartawan harus bertanya:

1. Adakah sesiapa yang diperiksa rekod Internet daripada kapal terbang dan penumpang-penumpangnya?

Saya memeriksa Malaysia Airlines, dan mereka mempunyai pesawat yang menawarkan pelbagai perkhidmatan Internet minimum ( sekurang- kurangnya). Ini adalah daripada Malaysia Airlines Laman Web:

Pengawal hiburan dalam penerbangan anda berfungsi sebagai telefon udara-ke- tanah. Membuat panggilan atau menghantar mesej teks kepada mana-mana sahaja menggunakan kad kredit anda. Anda juga boleh menghubungi rakan-rakan anda dalam penerbangan yang sama .

Adakah sesiapa membuat panggilan, menghantar mesej teks, melayari web semasa dalam penerbangan ? Bilakah saat-saat akhir dalam masa itu mana-mana ini berlaku ? Yang sekurang-kurangnya akan memberitahu kami sama ada pesawat itu masih berdaya maju.

2. Rekod kad kredit bagi penumpang ?

Jika penumpang terus menggunakan Internet semasa pesawat itu terbang , kad kredit mereka mungkin menunjukkan bahawa , kerana mereka akan mempunyai untuk membeli akses Internet. Dan jika pesawat mempunyai akses web, seseorang boleh membeli sesuatu di Amazon semasa dalam penerbangan . Sekali lagi, ini memberikan kita rasa sehingga apa jam pesawat itu beroperasi seperti biasa .

3. Bolehkah pesawat transponderless yang telah terbang ke atas tanah ?

Bagaimana sukar ia akan menjadi untuk pesawat untuk terbang utara, sepanjang Thailand, Myanmar , Bangladesh atau India? Akan kapal terbang telah dipintas, atau boleh ia telah terbang melalui ruang udara negara-negara lain? Jika tidak, maka itu bererti ia mestilah atas laut. Walaupun mereka telah diperiksa ke atas tanah di Malaysia , menunjukkan liputan radar adalah jerawatan atau mereka akan melihat ia .

4. Bagaimana pula Diego Garcia ?

Seperti saya yang dinyatakan sebelum ini , ada " apa-apa" barat Kuala Lumpur dan Indonesia kecuali asas besar AS tentera laut di Diego Garcia, di tengah-tengah Lautan Hindi.

Diego Garcia muncul jatuh berhampiran , tetapi di dalam, had jarak perjalanan yang maksimum pesawat. 

Yang menimbulkan beberapa soalan :

a. Bolehkah Diego Garcia telah menjadi sasaran plot pengganas menggunakan pesawat ini ? Bolehkah anda bayangkan sebuah pangkalan tentera laut Amerika Syarikat terpaksa memilih sama ada untuk menembak jatuh sebuah pesawat awam sepenuhnya dimuatkan dari langit ? Terdapat banyak perbincangan tentang bagaimana tidak ada "sasaran kaya" di kawasan itu. Diego Garcia adalah satu sasaran yang kaya seperti .

b. APAKAH liputan radar di Diego Garcia tidak ada, dan telah ia  diperiksa ?

c. Apa tentang kapal-kapal dan kapal selam kita di kawasan itu, akan radar dan sonar mereka berpotensi telah mengambil sebuah kapal terbang menuju ke arah mereka atau terhempas di laut ?

d. Liputan satelit. Saya hanya melihat seorang pakar di CNN mengatakan tidak ada alasan untuk di sana untuk membuat liputan satelit di Lautan India , kecuali Diego Garcia ada. Jadi kita pasti tidak ada liputan satelit?

kedahkini


CUBA BACA KENYATAAN DARI PENTAGON HARI INI

#MH370 - "Kami Ada Petunjuk Pesawat Itu Terhempas Di Lautan Hindi," Pegawai Kanan Pentagon

KUALA LUMPUR: Pegawai Amerika Syarikat mendedahkan ada "petunjuk" pesawat Malaysia Airlines yang hilang sejak 8 Mac lalu mungkin terhempas di Lautan Hindi dan sedang menggerakkan kapal USS Kidd ke kawasan untuk mencarinya, lapor stesen televisyen ABC News.

Pegawai kanan Pentagon itu memberitahu ABC News, pihaknya memerlukan masa 24 jam untuk menggerakkan kapalnya ke kawasan itu.

"Kami ada petunjuk pesawat itu terhempas di Lautan Hindi," kata pegawai kanan berkenaan.

Jelas pegawai itu, mereka ada petunjuk pesawat itu terbang empat atau lima jam selepas hilang daripada radar dan mereka percaya ia terhempas ke dalam laut.

Amerika Syarikat mempunyai pangkalan tentera di Diego Garcia yang terletak di Lautan Hindi.

Amerika Syarikat mempunyai sebuah pangkalan tentera Diego Garcia yang terletak di Lautan Hindi seperti yang ditunjukkan dalam peta di atas.

Pendedahan pegawai kanan Pentagon itu menyusul kenyataan pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dalam sidang media pada Khamis menafikan laporan awal akhbar The Wall Street Journal yang mengatakan ada bukti pesawat itu telah terbang selama beberapa jam selepas ia kali terakhir dikesan.

Usaha mengesan pesawat Boeing 777-200 itu pada mulanya digerakkan di kawasan Laut China Selatan sebelum diperluaskan di kawasan Selat Melaka sampai ke perairan dekat Kepulauan Andaman.

Ia diperluaskan selepas ada bukti pesawat berkenaan berpatah balik dari laluan asalnya dan dikesan pada kali terakhir di kawasan utara Semenanjung Malaysia dekat Selat Melaka.

"Kita sedang bekerjasama dengan dekat dengan pihak FAA dan NTSB tentang isu kemungkinan patah balik itu," kata Hishammuddin, merujuk kepada Pentadbiran Penerbangan Persekutuan dan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Amerika.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...