22 Disember 2013

PUNCA LETUPAN BOM DI DAN NOK DAERAH SADAO TERSEBAR

Sadao digegar oleh letupan  bom

Berita Online: Berita Tempatan

Bom melanda sekurang-kurangnya empat lokasi daerah Sadao di wilayah Songkhla pada hari  Ahad, merosakkan beberapa kenderaan dan mencederakan sekurang-kurangnya sembilan orang.




Sebuah bom meletup di Bandar Dan Nok di daerah Sadao di wilayah Songkhla pada hari Ahad menyebabkan rosak sekurang-kurangnya empat kenderaan.(Gambar oleh Wichayant Boonchote)

Letupan pertama adalah pada 10.40 pagi waktu thai dan ia diikuti oleh sekurang-kurangnya empat lagi pengeboman lain, kata polis di wilayah selatan itu.

Satu bom motosikal meletup di hadapan balai polis Padang Besar dan satu lagi di tempat letak kereta di dalam premis balai polis Sadao.

Satu lagi bom meletup di luar Oliver Hotel di Ban Dan Nok dan letupan lain dibuat pada kedai juga di Dan Nok. Yang terakhir adalah di Tesco Lotus supererstore sekitar 13:00 di Sadao tetapi ia masih belum disahkan.

Dan Nok adalah sebuah bandar sempadan yang sibuk bertentangan Malaysia yang popular dengan pelancong Thailand dan Malaysia.

Pol Lt Kol Pisit Pisutsak, timbalan ketua Wilayah Wilayah Polis 9, berkata sembilan orang cedera.

Polis telah menutup dan memantau semua lima lokasi untuk siasatan dan menghalang orang ramai daripada memasuki kawasan tersebut kerana mungkin banyak lagi bom yang belum dipastikan.

Ketua Keselamatan Negara Lt Gen Paradorn Patanatabut berkata selepas kejadian bahawa pemberontak boleh mengambil kesempatan daripada pergolakan politik di ibu negara untuk menanam bom di Sadao tetapi dia tidak menolak motif politik.

Pemberontak boleh menggunakan bom untuk menghantar isyarat kepada kerajaan untuk menyambung semula rundingan damai dengan kumpulan pemisah atau pengeboman boleh dikaitkan dengan perhimpunan di Bangkok untuk mengancam keadaan, katanya.







Sementara itu tiada laporan rakyat Malaysia yang menjadi mangsa  letupan bom tersebut kerana Pekan Dan Nok memang menjadi tumpuan rakyat Malaysia terutama di hujung minggu.



DIBAWAH LAPORAN DIKEMAS KINI :

Dua Rakyat Malaysia Parah Dalam Letupan Di Dan Nok



Seramai 24 orang termasuk dua rakyat Malaysia cedera dalam letupan bom berasingan menggunakan alat kawalan jauh di tiga lokasi di Wilayah Songkhla termasuk Pekan Danok berhampiran Bukit Kayu Hitam, Malaysia.

Letupan bermula di hadapan Balai Polis Padang Besar, Thailand kira-kira jam 11.30 pagi tadi sebelum disusuli letupan kedua di dalam kawasan Balai Polis Sadao yang terletak 10 kilometer daripada lokasi pertama.

Dalam dua kejadian berkenaan, letupan berpunca daripada motosikal yang diletakkan bahan letupan sebelum diletupkan menggunakan telefon bimbit.

Kira-kira jam 1.45 tengah hari, satu lagi letupan berlaku di hadapan Hotel Oliver, Danok berpunca daripada sebuah motosikal yang diletakkan di hadapan hotel tiga bintang berkenaan.

Tinjauan Harian Metro di ketiga-tiga lokasi berkenaan mendapati beberapa motosikal di dalam Balai Polis Sadao mengalami kerosakan teruk, selain bahagian bawah Hotel Oliver juga musnah teruk dengan kereta dan cermin berselerakan di kawasan berdekatan.

Gabenor Wilayah Songkhla Grisada Boonrach ketika ditemui berkata, pihaknya sedang menjalankan siasatan terperinci berhubung kejadian letupan berkenaan.

Katanya, pihaknya hanya menutup kawasan berkenaan bagi tujuan siasatan sebelum dibuka sejurus siasatan selesai.

“Kami percaya ia dilakukan golongan yang tidak berpuas hati dengan beberapa perkara dan menyelar tindakan mereka.

“Setakat ini, tiada kemalangan jiwa dilaporkan dan kami masih menunggu laporan penuh kejadian,” katanya.



Tiada rakyat Malaysia cedera akibat letupan bom Selatan Thai

Astro Awani| Kemas kini: Disember 23, 2013


Tempat kejadian sejurus letupan - Foto AP

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Luar Datuk Hamzah Zainuddin mengesahkan tiada rakyat Malaysia cedera dalam siri letupan di selatan Thailand pada hari Ahad.

Media sebelum ini melaporkan dua warga Malaysia merupakan antara lebih 20 orang yang cedera dalam satu siri serangan bom di kawasan berhampiran sempadan Thailand dan Malaysia.

"Saya sahkan tiada langsung warga Malaysia cedera dalam letupan itu," kata Hamzah ketika dihubungi Bernama malam ini.

Media tempatan sebelum ini memetik kenyataan pejabat konsulat Malaysia di Songkhla dan Sadao yang mengesahkan dua rakyat Malaysia antara yang cedera dalam insiden berkenaan.

Bom berkenaan dilaporkan diletupkan di hadapan sebuah hotel di pekan Danok bersebelahan Bukit Kayu Hitam di Kedah dan Pekan Sadao, Thailand.

Dua lagi letupan berlaku di hadapan balai polis Badang Besar, Thailand kira-kira satu kilometer dari kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin Malaysia.

Sementara itu, polis Thailand sedang meneliti rakaman kamera litar tertutup CCTV bagi menyiasat kes pengeboman tersebut.

Menurut sumber polis Thailand, rakaman CCTV di lokasi serangan mendapati, letupan berlaku sebaik sahaja sebuah kenderaan pikap diletakkan di tempat parkir berhampiran Hotel Oliver.

Letupan kuat itu merosakkan bahagian depan hotel dan gerai berhampiran lokasi.

Dalam pada itu, tinjauan wakil Astro AWANI di pekan Danok malam tadi mendapati kebanyakan pusat hiburan lengang berbanding malam sebelumnya.

Majoriti premis urut dan refleksologi ditutup lebih awal berbanding kebiasaan disebabkan serangan itu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...