19 Januari 2013

Panas ! Naib Canselor UUM TERKANTOI Isu program SW1M..!!!


UUM: Universiti Umno Malaysia?

Naib Canselor UUM Prof Datuk Mohamed Mustafa Ishak bolehlah menafikan bahawa Universiti Utara Malaysia (UUM) tidak ada kaitan dengan Umno tetapi anak-anak buahnya bercakap berlainan nada dengan Prof Mustafa Ishak.

UUM yang memang sejak penubuhannya terkenal sebagai Universiti Untuk Mahathir (UUM) tidak dapat mengelak persepsi umum bahawa ianya juga adalah Universiti Umno Malaysia.

Jika tidak kerana tercetusnya fenomena 'Listen.. listen.. listen...' sudah pastinya rakyat tidak menyedari kewujudan 'kilang mencuci minda utama' yang beroperasi memperbodohkan minda anak-anak muda khususnya bangsa Melayu yang menjadi majoriti pelajar di situ sejak sekian lama.


Baca apa kata salah-seorang pensyarah kangkung, Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani (gambar) yang mempertahankan hubungan UUM dengan kekuasaan Umno pada program Bicara Minda Tun Dr Mahathir Mohamad bertajuk “Masa Depan Melayu & Islam Selepas PRU13, ~ L. M@RHAEN



 Walaupun wujud persaingan sengit dari PAS-PKR untuk menarik sokongan pengundi Melayu di luar bandar dan bandar, namun hakikatnya undi orang Melayu masih kuat kepada Umno-Barisan Nasional (BN).

Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani dari Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata, orang Melayu akan terus mempertahankan Umno kerana tiada parti yang boleh memperjuangkan hak-hak orang Melayu.

Maka ujarnya peringatan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tepat pada waktunya agar orang Melayu tidak salah memilih parti yang akhirnya menghakis hak-hak mereka.

“Tun (Dr) Mahathir melihat kepada survival Umno sebagai parti ulung kepada orang Melayu. Beliau mahu orang Melayu terus mempertahankan Umno kerana tiada parti selain Umno yang boleh mempertahankan atau memperjuangkan hak orang Melayu.

“Beliau tidak yakin parti-parti lain khususnya pembangkang seperti PAS dan PKR boleh memperjuangkan hak orang Melayu selain Umno.

“Undi orang Melayu masih kuat kepada Umno-BN walaupun ada saingan sengit dari PAS yang berperanan menarik sokongan pengundi Melayu luar bandar dan PKR di bandar. PAS,PKR juga bersungguh-sungguh menarik sokongan pengundi baru,” katanya. bla... bla.. bla...

Bawani dakwa pelajar diwajib hadir forum SW1M

Mahasiswa jurusan undang-undang Universiti Utara Malaysia (UUM), Bawani KS menegaskan bahawa pihak kampus itu harus bertanggungjawab terhadap penganjuran forum mahasiswa dan politik yang didakwanya sebagai satu 'brainwash'.

Bercakap dalam temubual dengan Malaysiakini petang semalam, Bawani (kanan) turut mempersoalkan mengapa kehadiran mahasiswa diwajibkan khususnya penghuni Dewan Penginapan Pelajar Proton, sekiranya universiti menyatakan mereka tidak mempunyai kaitan dengan forum itu.


"Kalau tak ada kaitan, ramai pelajar diminta hadir dalam program itu. Kalau tidak hadir, akan dibuang kolej dan sebagainya... Ramai pelajar Proton menyatakan kekecewaan, kerana terpaksa hadir.

"Kalau bukan program universiti, kenapa perlu diwajibkan," kata Bawani sambil menambah ada mendengar bahawa pelajar kolej lain turut diwajibkan hadir tetapi tidak pasti kolej kediaman tersebut.
Bawani mengulas kenyataan Naib Canselor UUM Prof Datuk Mohamed Mustafa Ishak yang dilapor berkata pihaknya hanya menyediakan dewan untuk forum itu melibatkan teguran pengerusi NGO Suara Wanita 1Malaysia (SW1M) Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin kepada Bawani.

Dalam kenyataan kepada beberapa akhbar berbahasa Cina berkata, Mohamed Mustafa berkata universiti itu tiada kena mengena dengan forum berkenaan selain menyediakan tempat.

Manakala laporan Oriental Daily News pula menyebut, Mustafa kecewa apabila ramai yang menuding jari kepada UUM selepas menonton konfrontasi di antara Bawani dan Sharifah.

Mengulas lanjut Bawani meluahkan kekecewaannya dengan kenyataan Prof Mohamed Mustafa itu memandangkan hanya kampus sahaja berkuasa membenarkan pihak luar mengadakan program dalam kawasan universiti.

Benarkan NGO luar

"Pihak universiti yang membenarkan NGO luar datang sebab (forum) ini berlaku dalam universiti. Jadi kita tak boleh kata, universiti tidak ada kaitan dalam isu (forum) ini sebab ia berlaku dalam pagar universiti kita.

"(Ini) perkara yang mengecewakan saya. Universiti kata, kita pinjam tempat sahaja, kita universiti tak ada kaitan. Kita perlu lihat (bahawa) universiti perlu bebas dan neutral.

"NGO itu orang luar, apa-apa yang kita benarkan, universiti ada autoriti membenarkan pihak luar menjalankan apa-apa (program), di dalam (universiti) ini," katanya.

Hadir ke forum tersebut dengan inisiatif sendiri, Bawani turut mempersoalkan majlis bacaan ikrar yang didakwanya menggesa pelajar supaya tidak terlibat antaranya hadir dalam demonstrasi jalanan.

Sebelum itu Bawani berkata pada mulanya terdapat slot mengenai wanita dan politik dan tetapi secara tiba-tiba, dakwanya, terpapar di skrin antaranya mengenai "perhimpunan kotor" BERSIH 3.0, kenyataan ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar berhubung kebebasan beragama dan kecaman terhadap pengerusi BERSIH 2.0 Datuk S Ambiga.

Beliau yang juga pemegang ijazah sarjana muda psikologi dari Univerisiti Kebangsaan Malaysia berkata beliau tidak pernah berdepan dengan situasi itu sepanjang beliau menghadiri pelbagai forum.

"Ini menunjukkan sesuatu yang salah, ada sesuatu makna yang tersembunyi," katanya yang juga seorang aktivis NGO yang dikaitkan dengan Parti Sosialis Malaysia (PSM), JERIT.

Sekalipun dalam hati kecilnya ada perasaan marah sewaktu berdepan saat konfrantasi 'listen' dengan Sharifah, namun Bawani berkata beliau mampu mengawal perasaannya dan menghormati kepada Sharifah.

Bagaimanapun apabila beliau cuba meminta keizinan untuk bercakap berkaitan pendidikan percuma menyebabkan suara Sharifah menjadi semakin lantang sehingga dianggapnya boleh menyebabkan tanggapan buruk kepadanya.

"Orang akan lihat, orang besar kata berhenti. Saya sebagai mahasiswa, (hanya) orang kecil... Saya fikir Puan Sharifah sudah bentuk satu suasana untuk menarik penonton bahawa saya, very bad, very rude.

'Kami bersama kamu'

"Tapi saya tunggu, saya ingat Puan Sharifah akan berhenti untuk respons kepada soalan itu, dan akan beri peluang saya bercakap. (Jadi) cara dia jawab... Saya tidak akan mendapat jawapan.

"Saya akan dikutuk teruk. Penonton pula sudah mula tepuk tangan, macam sokong apa pun Puan Sharifah cakap. (Oleh itu) saya kata abaikan. Penonton akan menilainya. Kalau tengok video tu, (perasaan) saya memang kecewa," katanya.

Ditanya mengenai maklumbalas selepas insiden tersebut, Bawani berkata ramai rakan-rakannya marah dan mengutuk susulan tindakannya dalam forum tersebut.

Bagaimanapun selepas menonton video tersebut, mereka memohon maaf kepadanya khususnya di laman sosial Facebook miliknya.

"(Mereka kata) kami tidak dapat bayangkan apa yang kamu nak cakap. Ada orang cakap, (memang) betul kamu rude. Tapi lepas tengok (video) program itu, baru dapat tahu, kenapa kamu bersikap begitu.

"Secara umum ramai kawan sekolah rendah, menengah dan di UKM, mereka cukup gembira dan memuji saya. Mereka kata, saya berani. Dan ramai yang kata, kami bersama kamu, jangan bimbang," katanya. ~ mk

5 ulasan:

Awanama berkata...

Naib Canselor UUM ni kencing pun tak cebok. Dah banyak kali aku terserempak dengan dia dalam toilet di KLIA. Dia pakai baju biasa sahaja, maknanya atas urusan peribadi. Haprak punya VC.

Awanama berkata...

Inilah profesor yang akan melingkupkan negara sendiri,adakah dia kaji dan lihat selama 50 tahun kuasa duduk ditangan orang melayu tapi tanah dan hak orang melayu diduduki oleh oarang asing, adakah dia sedar yang UMNO selam 50tahun berkongsi kuasa dengan Cina dan India,sekarang orang orang India sendiri buat isue jadi panas,kenapa selama 50 tahun UMNO gagal untuk menyatukan Malaysia dengan satu bahasa itu bahasa melayu,adakah dia sedar perkara, sama-samalah kita ubah fenomina bodek melampau ini.

Awanama berkata...

VC ni paling bodek kuat dalam sejarah UUM.. dari pensyarah biasa boleh naik sekejap je jd VC..sejak pasca pru 2008 cuba tengok dlm forum bual bicara kat TV arus perdana, samapa lani dok bodek tak berhenti2 lagi.

Jgn Benci Sesiapa berkata...

apa dia keistimewaan org melayu yg UMNO jaga ? ada siapa boleh tolong jawab?

Awanama berkata...

btui2 ... dia ni drpd takde apa2 ... tiba2 jadi VC. tapi sbb dia calon yang paling tak layak jadi prof ... apa lg VC ... so terpaksalah jd pak turut. Itu lah len kali ... blajar2xlah rajin oiii. bila pandai ... baru lah org respect.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...