20 Januari 2013

Panas ! Betulke Bakal PM Terdekat Beli Doktor Kehormat dengan kontrak kerajaan..?


http://ussa.edu/publications/news/wp-content/uploads/2012/12/DPM-with-TJ-and-KH-250x207.jpg


Adakah doktor kehormat Tan Sri Muhyiddin bernilai  RM23m dibayar dari pencukai Malaysia?

Tan Sri Muhyiddin perlu menjelaskan mengapa kontrak bernilai RM23m untuk melatih semula guru-guru Pendidikan Jasmani (PE) telah diberikan kepada pemimpin UMNO melalui rundingan terus

Dakwa, Ong Kian Ming,  Pengarah Pilihanraya Strategi Dap,

Menteri pendidikan kita, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah dianugerahkan Doktor Kehormat pada 17 Januari oleh Akademi Sukan Amerika Syarikat (ÛßÁ), yang berpusat di Daphne, Alabama, untuk usaha beliau untuk meningkatkan pendidikan fizikal untuk membantu dalam pembinaan negara melalui penciptaan 'Satu Pelajar - inisiatif Satu Sukan'.

Bagi tempoh 6 bulan bermula dari Jun 2012, ÛßÁ jurulatih di Malaysia untuk menyediakan latihan semula untuk guru dan latihan untuk guru-guru lain yang berminat dalam PE melalui "Diploma dalam Pendidikan Jasmani dan Sukan Scholastic Antarabangsa (IDPESS)" program. Ini program perintis untuk melatih semula 1000 guru kos RM22.9m kerajaan Malaysia dan kontrak itu telah dianugerahkan kepada SYARIKAT KH Sukan Dunia Sdn Bhd (yang adalah ejen yang diberi kuasa di Malaysia untuk ÛßÁ) melalui rundingan langsung.

Menurut KH laman web Dunia Sukan (http://www.kh-ussa.com/management-team/), pengerusinya adalah Hisham Suhaili Othman yang senarai berjawatan termasuk 'Naib Ketua Puteri UMNO, Negeri Kedah', 'Ketua Puteri UMNO Langkawi ',' Ahli Jawatankuasa Jiaotong UMNO, Negeri Kedah ',' Biro Bendehari Sukan dan Kecergasan Puteri UMNO, Malaysia 'dan' Ahli Lembaga Pelawat Hospital Langkawi '. Di Langkawi sebelum beliau menceburi politik beliau dikenali sebagai syampo girl. FB HISHAMSUHAILY


Walaupun niat menyediakan latihan semula untuk  guru PE, terutama mereka yang tidak mempunyai kelayakan yang betul, boleh menjadi satu yang baik, kita soalan mengapa kontrak ini telah diberikan, melalui rundingan terus, kepada sebuah syarikat yang diasaskan pada tahun 2008 'untuk menceburi peralatan sukan dan pasaran produk 'di Malaysia.

Kami juga meragui  keputusan untuk melantik sebuah kolej AS berasaskan yang kaedah pengajaran adalah hampir secara eksklusif melalui jarak dan pembelajaran dalam talian. Kolej sedemikian pasti tidak mempunyai fakulti pengajaran yang mencukupi dan sumber untuk menyampaikan bersemuka program pengajaran, terutama bagi 1000 guru yang sepatutnya untuk mendaftar dalam program ini. Sebagai perbandingan, jumlah anggaran semasa pelajar di ÛßÁ adalah kurang daripada 600!

Kami juga meragui  kos yang tinggi untuk program ini. RM22.9m untuk 1000 pelajar diterjemahkan ke RM22, 900  untuk 'diploma' setiap diperolehi. Ini adalah lebih daripada 4 kali apa yang ia kos untuk mendapatkan 'Diploma Pengajian Sukan' dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), yang berharga kira-kira RM5709 untuk 6 semester.

Pemberian kontrak ini adalah satu lagi contoh BN Cakap Tak serupa Bikin 'di mana Perdana Menteri mengajar ketelusan dalam satu tangan manakala ahli-ahli kabinet beliau tidak bertentangan lengkap dengan pemberian kontrak kepada kroni pada harga yang jauh melambung. Adakah ini harga pembayar cukai Malaysia membayar supaya Menteri Pendidikan boleh mendapatkan doktor kehormat?

Adakah doktor kehormat Tan Sri Muhyiddin kos RM23m pembayar cukai Malaysia?

SUMBER

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...