11 Julai 2011

SELEPAS BERSIH APA TINDAKAN PERLU...

BERSIH 2.2
July 11, 2011


Perhimpunan dah selesai. Macam-macam cerita yang dah kita dengar…macam-macam pembohongan yang dah kita tau.
Kita juga namapak macam mana Ketua Polis Negara dengan muka sadin boleh cakap semuanya bagus. Tahanan dijaga dengan baik… dilayan dengan baik. hey!!! jangan lupa…penipu ini juga yang akan menrima anugerah dari Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang nanti!!

Kita juga dengar macam mana media pembodek Umno kata lebih kurang 6,000 saja yang datang sedangkan kita gambar-gambar dan video menunjukkan tidak kurang dari 30,000 orang.
Najib kata BERSIH tak ada sambutan, sedangkan kita tau macam mana seluruh anggota polis dikerah untuk menjadikan bandar Kuala Lumpur seolah-olah dalam perintah berkurung. kita yang baca…yang tengok, dan yang mengambil bahagian tau apa yang betul dan apa yang tipu. Tapi macam-macam mana dengan puak-puak umno, makcik-makcik kat felda dan yang kat rumah PPRT?

Apa yang berlaku semasa BERSIH menjadi petunjuk kepada apa yang akan berlaku dalam pilihanraya nanti. Kalau cakap Agong pun depa boleh buat tak tau…apakah Umno akan dengar cakap kita?
Aku pernah tulis dulu, bahawa PRU akan datang akan menyaksikan sesuatu yang belum pernah kita saksikan. Jangan cakap tentang Rule of Law. Jangan cakap tentang undang-undang…semua itu akan dipersetankan oleh Najib dan Umno….demi mengekalkan kuasa. Najib akan menggunakan apa saja untuk berkuasa.

Najib janji nak benarkan penggunaan stadium…tiba-tiba dia tipu. bukan dia tipi kat kita saja..malah dia tipu Agong. Agong dah iktiraf BERSIH, tapi Hishamuddin kata BERSIH haram. Hangpa heran ka kalau Umno menderhaka? Depa juga yang kata Agong "binatang" dulu.
Bagaimana kalau kita menang sikit..ataupun mood pengundi beralih kepada kita?
Tiba-tiba hari mengundi…semua tong undi ditukar. Semua anggota polis dikerah untuk memastikan pusat pengiraan undi tidak dapat diakses oleh petugas. semua rangkaian telekomunikasi dikontrol. Internet diperlahankan ataupun terus disabotaj. Dan bila keluar keputusan pengundian…Umno menang besar.
Apa yang akan berlaku?

Get ready, bro. Ini bukan zaman Pak Lah. Ini zaman Najib. Pak Lah boleh terima kekalahan di lima buah negeri. Najib tak boleh terima itu semua.
Semasa aku dalam biro Latihan PKR, ramai pemimpin PKR di selangor dan Pulau Pinang memandang rendah kepada Biro Latihan.Maklum la…tenaga pengajar dua orang dari Perak.
Orang PKR Selangor kata.."korang nak jaga negeri pun tak tau, sampai kena rampas oleh BN..tiba-tiba nak mengajar kami yang menang dan boleh memerintah?"
Orang Pakatan Kedah, Penang dan Selangor tak rasa apa yang kami di Perak rasa. Depa tak fikir apa yang kami di Perak alami.

Bila dapat cerita dua orang ADUN Perak nak lompat, masa tu pemimpin parti dalam Pakatan kata.."Mampuih pi la kat depa…Sultan tak ada kuasa untuk menyingkir Menteri Besar. Tak percaya baca Undang-Undang Tubuh Negeri Perak". Tapi akhirnya Menteri Besar tersingkir juga. Sapa pun tak peduli tentang undang-undang Tubuh Negeri Perak. Malah mahkamah juga tak pandang undang-undang yang dipakai di negeri Perak.

Bila Menteri besar tewas, kita cakap…"tak apa. Depa tak boleh singkir Speaker tanpa undi majoriti dalam dewan." Tapi akhirnya Speaker tersingkir juga. Tak boleh buat pengundian…depa heret Sivakumar keluar dari dewan.

Di mana Rule of Law? Hangpa ingat Najib akan ikut undang-undang? Hangpa ingat umno patuh kepada undang-undang?
Depa buat undang-undang untuk kita, tapi depa sendiri tak ikut undang-undang. Kalau cakap Agong pun depa tak mau ikut…depa nak ikut cakap sapa? PDRM patut ditukar kepada PRDM. Polis Raja Di Malaysia.

BERSIH dah selesai. Apa iktibar yang boleh kita pelajari?
Berapa ramai pengundi yang telah berjaya kita sedarkan? Berapa peratus yang membuat iltizam bahawa dalam pilihanraya akan datang, depa kan tolak BN?
Siapa yang datang ke perhimpunan BERSIH?

Satu berita positif ialah dari Malaysiakini, "Notably, the crowd was made up of many Malaysians in their 20s who were first-time demonstrators.Ibrahim Suffian, director of independent research house Merdeka Centre, dubbed this group as the Facebook generation."

Dari gambar-gambar yang disiarkan diseluruh media, satu gambaran jelas ialah cukup susah nak cari orang India. Kemana mereka?
itu yang selalu aku cakapkan…tentang bagaimana undi orang india cukup kritikal dalam PRU nanti. Baik di Kedah..Perak dan Selangor, undi India akan menjadi penentu siapa yang berkuasa nanti.
Dan pengundi muda atau generasi Facebook juga akan menjadi tunggak utama dalam perubahan yang akan berlaku. Berapa ramai pengundi muda dalam DUN hangpa? Sapa depa? Kat mana depa tinggal?

Perhimpunan BERSIH juga mengajar kita satu perkara penting semasa dalam zon "perang". Siapa yang nak memimpin?
Apabila semua pemimpin ditangkap…anak-anak berterabur tanpa pedoman. Aku salute Dr. Hatta Ramli kerana mengambil tempat sebagai pemimpin apabila bangkit memberikan arahan.."Sapa yang ada baju BERSIH..pakai sekarang!". Cukup mudah arahan tersebut tetapi ia memerlukan sseorang yang memliliki nilai kepimpinan yang sanggup mencetuskan sesuatu.

Dalam pilihanraya..kita juga memerlukan kepimpinan setiap peringkat. Baik diperingkat cawangan ataupun diperingkat umur. Kalau nak tunggu arahan saja…susah la.
Kita semua pemimpin. Lepas ni..kita kena balik ke kawasan..dan mulakan kerja dibawah. Politik bukan lagi milik pemimpin parti politik..tapi milik kita semua.
Semua orang adalah guru. alam raya adalah sekolah. Itu tagline yang aku gunakan semasa di UREKA.

Sekarang…kita semua adalah pemimpin. Tak perlu tunggu arahan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...